Dreva om R380växellåda

Etiketter: 

  • Detta ämne har 8 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2021-03-21 08:32 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80840
    ProfilbildMax Geiger
    Deltagare

    Hej! Jag har en defender td5a 00 med r380låda jag skulle vilja dreva om 5ans växel eller fördelnings lådan. målet är helt enkel att ha lite högre topphastighet på lite lägre varv! Någon som har erfarenhet eller tips? Alt byta ut mot automat lådan men då blir soppan förbrukningen lite högre..

    • Detta ämne redigerades för 2 år, 6 månader sedan av .
    #80843
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    dreva om borde gå… har nåt svagt minne om att jag läst nåt om det… men säkert nån som vet…
    dom här säljer väl grejer… https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/
    aut.låda är jag tveksam till… då måste du troligtvis ha intyg från tillverkaren att det funkar med aut. för besiktningen

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av .
    #80852
    ProfilbildTomas Hinderson
    Deltagare

    Jag har gjort två sådana konverteringar, en åt ”varje håll”. Inga problem med besiktningen, möjligen någon kommentar någon gång. Tror att det kan vara bra att kunna påvisa att bägge alternativen fanns som original om det blir snack.

    #80859
    ProfilbildKarl Edfors
    Deltagare

    Lättast och vanligaste är att ändra till Disco utväxling 1,211 i fördelningslådan. Original Defender har 1,410 i fördelningslådan.

    #80879
    ProfilbildMagnus Domert
    Deltagare

    Det finns flera utväxlings alternativ på Ashcroft Transmissions till fördelningslådan https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/lt230-ratio-changes.html
    Det finns även så att det går att dreva om R380 på 5:an från 0,77 till 0,732 enligt deras sida https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/diy-rebuild-kits/r380-rebuild-kits.html

    #80886
    Profilbild4557
    Deltagare

    Inte funderat på att, om det är möjligt, byta till ”Puma-växellådan”?
    Lägre ”etta” och högre ”högstaväxel”.

    Annars är det, enligt min erfarenhet av andra bilar, lättare och billigare att ändra utväxlingen i fördelningslådan än i huvudväxellådan.
    Finns flera tillverkare av olika drevsatser till många bilar på USA-marknaden.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #80910
    MartinMartin
    Deltagare

    Jag bytte fördelningslådan till 1,211 och steg 1-trimmade min Defender. Som många andra. Blev perfekt. Orkade inte hålla på och leta lämplig Disco-låda så jag köpte hos Ashcroft. Dyrt men jag fick tillräckligt betalt här hemma för lådan jag plockade av så det blev hyffsat iaf. Du kan ju leta på bildelsbasen. Jag har en LT230 till en D1:a liggande som är till salu.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62

    #81254

    Kom förbi och resonera, vid tillfälle, Max. Jag får en disco1-låda över så småningom. Passar som handen i handsken i din bil!

    T

    #81343
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    These guys do a conversion kit also https://www.shop4autoparts.net/Vehicle-Type/Defender/transfer-box-defender/lt23012-kit-12-1-def-td5-conversion/

    You do not own your Land Rover, you just maintain it for future generations.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.