Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Ecgberht , S1 1952
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-23 07:44 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-05-12 kl. 20:45 #40274
Ingemar Karlmark
DeltagareLåt mig presentera Ecgberht (eller Egbert efter nrplåten !)
Ecgbert av Essex var kung 802-839
Kallades även ”Bretwalda”, ”brittaniens härskare” !
Ecgberht är en S1 från 1952, enligt säljaren (1953 enl Transportstyrelsen) en förhoppningsvis kurant herr som framlevt sina första 20 år som brandbil och har sen dess tillbringat sin tid tillsammans med tre olika ägare som inte kört så mycket, misskött i början, renoverad och väl skött av senaste ägaren.
Än så länge vilar han ut i Dalarna innan det ges transportmöjlighet till sydligare nejder, det får framtiden utvisa när det blir av !?
Håll till goda med säljarens bilder från blocket, en utförligare beskrivning följer säkert senare.Tack till ”Doc Max” som väl får kallas dopförrättare i detta fallet ?
/Ingemar
Pumba, Defender DCPU -04
Ecgberht, SI 80” -52
Kingen, HD Road King Custom -04- Detta ämne redigerades för 5 år, 5 månader sedan av .
Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2018-05-12 kl. 22:17 #40280Max Wollenberg
DeltagareGrattis Kompis!!! 😀
Mvh, LR Doc Max
2018-05-12 kl. 22:30 #40281Ingemar Karlmark
DeltagareTack själv ! 😀
Pumba, Defender DCPU -04
Ecgberht, SI 80” -52
Kingen, HD Road King Custom -04- Det här svaret redigerades för 5 år, 7 månader sedan av .
2018-05-13 kl. 23:42 #40300Karl Edfors
DeltagareGrattis och lycka till med Ecgberht! Kul att den hamnade i klubben!
2018-05-16 kl. 21:11 #40364Ingemar Karlmark
DeltagareTack Patrik ! Ja även jag tycker det är skoj den hamnade i klubben, igen !
Men jag är ju part i målet ! 😜Pumba, Defender DCPU -04
Ecgberht, SI 80” -52
Kingen, HD Road King Custom -042019-09-22 kl. 07:32 #51142Ingemar Karlmark
DeltagareDags att uppgradera tråden då den dog ut ungefär som forumet tyvärr gjort, dags att få liv i både tråden och forumet m.a.o !
Trippen till Västervik för att köpa en ht och lite andra prylar gick bra, förutom lite problem med drivmedlet ! (Ja just det ja, den här han vill ju ha bensin istället ! 😝) Ht:en sattes med två spännband i kors över så blev det perfekt !
Sen tog det mer än ett år innan jag insåg att han inte skulle ha ht och den fick vandra vidare inom klubben.Pumba, Defender DCPU -04
Ecgberht, SI 80” -52
Kingen, HD Road King Custom -04- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2019-09-22 kl. 07:44 #51149Ingemar Karlmark
DeltagareDen 24/12 -18 hade vi faktiskt snö, så vad passade då bättre än att presentera Ecgberht för den Skånska vintern ?
Vi tog oss en trevlig tur på skogsvägarna här hemmavid före julfirandet startade !
Pumba, Defender DCPU -04
Ecgberht, SI 80” -52
Kingen, HD Road King Custom -04Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2019-09-22 kl. 07:48 #51154Ingemar Karlmark
DeltagareI mitten av januari -19 skrämde grannen mullvadarna på åkern intill oss över vägen och ner i vår gräsmatta ! 😡 Genast axlade Ecgberht manteln som skadedjursbekämpare och gräsmattans räddare ! Några dagar senare tog han även hand om en sork som försökte ta vid där mullvaden slutat sina dagar!
Så har ni problem med mullvadar, köp en S1 ! 😁👍🏻
Pumba, Defender DCPU -04
Ecgberht, SI 80” -52
Kingen, HD Road King Custom -04Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2019-09-23 kl. 07:44 #51225Ingemar Karlmark
DeltagareFaran med att inte uppdatera sina trådar i tid ! Då glömmer man det viktigaste, som t.e.x hur Ecgberht hämtades hem ! 😁
Max tyckte det var dags att få hem honom och föreslog vi skulle ta en fredag fritt, åka upp i Skalman och köra hem honom !
Sagt och gjort, 18 maj -19 kl 7.00 kom jag upp till Max och vi begav oss i kylan och morgondiset norrut.Framåt sena eftermiddagen anlände vi till säljaren norr om Rättvik. Han vägrade släppa iväg oss med huven på om vi nu envisades med att köra hem Ecgberht då han hade problem med ”ånglås”.
Huven med reservhjul, dörrsidor, växellådor och en hel del andra pryttlar hamnade på flaket och vi begav oss mot firman i Ludvika där vi skulle leverera delar från jobbet i söder.Därefter åkte vi in till stan och utfodrades av en arbetskollega som erbjöd natthärbärge.
Lördag morgon efter en stadig frukost rullade vi vidare på landsvägarna söderut.
Ett och ett halvt dygn efter avfärd hemifrån rullade Ecgberht 21.00 in på gårdsplanen här hemma och vi var lite slitna efter resans 1515 mil ! Färdtid ca 23 h, maxfart 88 km/h, snittfart 67 km/h.
Väl hemma åkte dörrsidorna på över natten och kapellet rullades ner.
Smulan (katten) beundrar den nya familjemedlemmen. 👍🏻/Ingemar
P.S. Ånglåset ? Ja det har visat sig att det inte fanns nåt sånt, huven åkte på i Hunneberga inför sista biten hem och har suttit på plats sen dess utan problem !
Troligtvis var det första justeringen Max gjorde på första tankstoppet som tolkats som ånglås, chockvajern blockerade gasreglaget så pedalen var justerad ner i botten och det gick bara att ge kanske 30% gas innan det tog emot ? D.S.Pumba, Defender DCPU -04
Ecgberht, SI 80” -52
Kingen, HD Road King Custom -04Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.