Elektrisk kylfläkt

  • Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2022-10-25 18:37 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #109270
    Emil HagströmEmil Hagström
    Deltagare

    Hej jag behöver sätta en elektrisk kylfläkt på min steg 2 optimerade Td5. Fundera på dubbel fläkt.
    Har någon något bra tips på en sådan fläkt.

    #109305

    Kolla på skrotarna. Jag använde Ford Mondeo fläktar till en Discovery 1

    #109322
    Emil HagströmEmil Hagström
    Deltagare

    Kolla på skrotarna. Jag använde Ford Mondeo fläktar till en Discovery 1

    Okej tack. Men jag vill helst ha en ny för en td5

    #109363
    Max WollenbergMax Wollenberg
    Deltagare

    Hej Emil,

    Kika på länken.
    https://www.revotec.com/acatalog/Land-Rover-Tailormade-Cooling-Kits.html

    Mvh, LR Doc Max ⛑️

    #109411
    Emil HagströmEmil Hagström
    Deltagare

    Hej Emil,
    Kika på länken. https://www.revotec.com/acatalog/Land-Rover-Tailormade-Cooling-Kits.html
    Mvh, LR Doc Max ⛑️

    Tack hade kollat på dom tidigare. Tänkte köpa en sådan men undrade om någon hade något annat alternativ.

    #109458

    nyfiken undrar vad steg 2 optimering innebär 🙂

    #109550
    MartinMartin
    Deltagare

    Antar att det är fullt flöde i kylsystemet med en fungerande/ny termostat och påfyllt kylsystem. Ett bra trick att tömma luft i systemet är att i en rimligt stor rondell hålla tillräcklig fart för att luta ordentligt. Kör några varv, det ger en märkbart högre temperatur i luftutblåsen och lägre temp i motorn… Tyckte att min Td5:a klarade värmen ganska bra. Hade en Nanocom inkopplad över tid och såg inga jättehöga temperaturer när allt lirade. K&N luftfilter, större LLK, ingen EGR, ingen kat, ingen mellandämpare och en bra bit över steg 1 i mjukvaran. En ny original kylare hjälpte också till.

    Intercooler TD5

    Intercooler Td5

    /

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    Discovery Sport -17

    #109655
    Emil HagströmEmil Hagström
    Deltagare

    Antar att det är fullt flöde i kylsystemet med en fungerande/ny termostat och påfyllt kylsystem. Ett bra trick att tömma luft i systemet är att i en rimligt stor rondell hålla tillräcklig fart för att luta ordentligt. Kör några varv, det ger en märkbart högre temperatur i luftutblåsen och lägre temp i motorn… Tyckte att min Td5:a klarade värmen ganska bra. Hade en Nanocom inkopplad över tid och såg inga jättehöga temperaturer när allt lirade. K&N luftfilter, större LLK, ingen EGR, ingen kat, ingen mellandämpare och en bra bit över steg 1 i mjukvaran. En ny original kylare hjälpte också till.

    Intercooler TD5

    <iframe class=”wp-embedded-content” sandbox=”allow-scripts” security=”restricted” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=””Intercooler TD5” — SLRK – Svensk Land Rover Klubb” src=”https://slrk.se/topic/intercooler-td5/embed/#?secret=ikqv6FTITv&#8221; data-secret=”ikqv6FTITv” width=”600″ height=”338″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no”></iframe>

    Intercooler Td5

    <iframe class=”wp-embedded-content” sandbox=”allow-scripts” security=”restricted” style=”position: absolute; clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);” title=””Intercooler Td5” — SLRK – Svensk Land Rover Klubb” src=”https://slrk.se/topic/intercooler-td5-4/embed/#?secret=HGJNcyXeY3&#8243; data-secret=”HGJNcyXeY3″ width=”600″ height=”338″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no”></iframe>
    /

    Föra ägaren har tagi bort viskös fläkt. Så när jag kör en längre tid i terrängen så blir det lite varmt. Har en större intercooler.

    #109656
    Emil HagströmEmil Hagström
    Deltagare

    nyfiken undrar vad steg 2 optimering innebär 🙂

    I mitt fall så betyder det större turbo, större intercooler ny mapp och mjösystem borttaget. Och annat småpill.🙂

    #109702

    Tack för ditt svar !
    trevlig optimering !
    Antar att byte till effektivare turbo gjorde ”underverk”? funderar själv på en uppgraderad turbo när den ”gamla” behöver bytas…har själv en Mastaz optimerad ecu med bost unit (20psi) ingen kat, blanking kit…och undrar hur mycket mer ger en effektivare turbo ?
    Vi kör inte i skogen så Td5:an går ”kallt” som de brukar…bara växellådan som inte tycker om för många mil i ”hög” fart 🙂 ca 120-130 km/h då blir den lite svårväxlad…har provat olika växellådsoljor och funderar på att byta tillbaka till Castrol igen (den fungerar bra med varm motor men lite sämre vid kall…tycker jag)

    kul att höra era erfarenheter och tips tycker
    Denis

    #109975
    Emil HagströmEmil Hagström
    Deltagare

    Tack för ditt svar ! trevlig optimering ! Antar att byte till effektivare turbo gjorde ”underverk”? funderar själv på en uppgraderad turbo när den ”gamla” behöver bytas…har själv en Mastaz optimerad ecu med bost unit (20psi) ingen kat, blanking kit…och undrar hur mycket mer ger en effektivare turbo ? Vi kör inte i skogen så Td5:an går ”kallt” som de brukar…bara växellådan som inte tycker om för många mil i ”hög” fart 🙂 ca 120-130 km/h då blir den lite svårväxlad…har provat olika växellådsoljor och funderar på att byta tillbaka till Castrol igen (den fungerar bra med varm motor men lite sämre vid kall…tycker jag)
    kul att höra era erfarenheter och tips tycker Denis

    Jag har inte jättebra koll på Td5 trimning för det är föra ägaren som har gjort allt. Det snabbaste jag har vågat köra är ca 160 km/h. Sen så är växellådan ombyggd så jag slipper ligga på så höga varv. Vad det gäller avgassystemet så är katalysatorn urholkad och jududämparen urholkad. Men en extra liten ljuddämparen i bak så att det inte blir för högljutt.

    #110099

    Mycket trevligt !!!
    Antar ”Discons” slutväxel ?

    Fler med liknande erfarenheter 🙂 och skillnader mellan org turbo och utbytes osv…

    #110255

    ingen ?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.