ERP, Series 2a 88" Petrol 1967

Forum MEDLEM Våra Land Rovers ERP, Series 2a 88" Petrol 1967

  • Detta ämne har 18 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2017-12-28 20:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38150

    Jag startar ny tråd här, eftersom den gamla som nog ändå bara hade en post, försvann vid övergången från gamla forumet till det nya.

    Bilen är en Serie IIa 88″ RHD Petrol 1967. Regnummer ERP 146.

    Bilen är helt isär, och var mer eller mindre en bifångst vid köp av DOJ461. Den hade ”bra ram”, och verkar i princip komplett. Den har ju inte minst lysena mellan skärmarna!

    Arbetet med ram är i huvudsak vad som hittills är gjort. Tanken är att lägga upp lite bilder från det arbetet nedan. Den blir f ö LHD istället för RHD. Jag gillar original, men ogillar RHD ännu mer. Jag har nog det mesta som behövs för konverteringen, i och med att jag har en hel del delar från en ungefär samtida 109″ LHD som dock saknar ram, kaross och papper. Dvs jag har torped, motor, och diverse lösa delar. Konverteringen är ju enkel när allt redan är isär, och enklare på en SIIa än på en SIII.

    (Jag har lagt in bilder, men bara som bilagor, jag har inte lyckats få in dem i texten av nån anledning.)

    • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #38152

    Här är ramen blästrad. Det gör ju att de ser prydlig ut. Men det är lätt att både se alla gamla lagningar, och små hål, eller ställen där det rostat så att plåttjockleken minskat. Överlag är det relativt lokala skador. Det är diverse smutsfällor, där man förstår att smuts och fukt samlats, och så har det rostat. När man senare skär i detta, visar det sig ofta att även om det ibland är en aning större skada än vad som syntes är det oftast så att det bara är några få cm från ett hål till full godstjocklek.

    Bilagor:
    #38154

    Bakbalken var ”hel” men hade många lagningar, och så många att det inte var nån större idé att göra om dessa. Denna byts istället ut.

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #38157

    Ramen mättes, fixerades, markerades och kapades så att den nya bakänden passade. Bakbalken i det här utförandet kallas 1/4-ram. Det känns kanske som en överdrift med ”kvarts-”, men man får lite nya fästen på rambenen på köpet i alla fall.

    Bilagor:
    #38160

    Jag insåg tidigt att det var ett tjugotal ställen som skulle lagas på den ”jämförelsevis fina ramen”.

    Dock var det förstås så att när man öppnade vissa ställen, så var det lite fler saker som avslöjades, som inte syntes förrän man öppnade. Utriggarna var i hyfsat skick, men båda behövde nya ändlock. Innanför dessa sitter en kraftig förstyvning, en u-profil, så att torpedbultarna inte ska deformera utriggarna vid åtdragning. Denna sitter svetsad i ändarna, så dessa måste göras om när man byter locken.

    Vid bakaxeln var det på ena sidan lite hål vid det beslag som remmarna som håller kvar axeln vid för stor utfjädring. För att laga det tog jag bort beslaget och skar upp en större bit. Då kunde jag se vad som dolde sig innanför plattan för ”bumpstoppet”. Ett slag med hammaren så gick den genom en dryg cm uppsvälld rostig men rätt hård plåt. Under plåten för stoppet ligger av nån anledning en eller två schimsplåtar, som gör att det blir väldigt fin spaltrost.

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #38166

    Det som var uppenbart dåligt var tankfästena. Tydligen hade jag tyckt att det var klokt att köpa nya såna från Paddocks, upptäckte jag när jag packade upp ett paket därifrån. Vid det laget var jag inne på att tillverka egna nya. Jag gillade inte lösningen med plåten som i första han är tänkt att svetsas platt mot rambalken. Men, jag insåg att om jag skar ur istället och stumsvetsade, så löste jag en del andra problem, då det skulle lagas i balken i anslutning till tankfästena.

    Bilagor:
    #38170

    En av utriggarna hade lite hål i undersidan nära rambalken. Samt ett litet nära sidan av utriggarens infästning mot mitten av rambalken… Det fanns mer att göra när man öppnade den lilla fyrkanten som primärt behövde bytas.

    Bilagor:
    #38174

    Uriggaren togs ju loss, och då gick det bra att laga rambalk och även utriggaren, som hade lite tunna hörn. Ett ytterligare ställe som var dåligt på båda utriggarna var det skrymsle som blir där vinkeljärnet som sitter som ett stag snett framåt rambalken sitter fast i utriggaren.

    Bilagor:
    #38178

    I främre delen av ramen, så behövdes lite lagningar i rambalken i anslutning till remfästen till framaxeln, och lite andra hål på in och utsida av rambenen. Batterihyllans plan byttes till ett nytt. Jag började skära i rambenens framändar för att komma åt att laga dessa, men när jag tagit loss ena fjäderfästet tyckte jag att det kändes som en bra idé att beställa nya delar och byta från frambalken och framåt.

    Bilagor:
    #38183

    Ramen skulle ju också konverteras från RHD till LHD, och så byttes till sist framändarna av rambenen. Därmed var ramen klar.

    Bilagor:
    #38187

    Jag kan tyvärr inte själv radera denna dubbelpost…

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #38192

    Jag har ju utelämnat några moment och några hål, men principen är väl ändå övertydlig.

    Det blev helt enkelt lite bitar över, nedan syns en del av dem. En hel del åkte ju med sopskyffeln. Jag hann sopa några gången från att jag började tills jag var klar!

    Jag tror dock att ganska få av skadorna hade varit ett problem på besiktningen, om ramen inte hade varit blästrad. Någon skada hade säkert behövt lagas, men inte mycket. Det betyder i sin tur att rätt många ramar på bilar i trafik är ungefär som den har ramen innan den lagades, men med nån lappning här och där. Min ram hade ju nån lagning även på rambalkarna, som jag tog bort och gjorde om. Helt klart går det ju att laga en något sämre ram än denna också, men börjar man behöva kapa bort delar av rambalken på två, tre eller t o m fyra sidor, så krävs noggrannhet och teknik för att ramen ska ha rätt mått och vinklar när den är klar. Blästring är förhållandevis dyrt numera, det behövs som regel lite delar från England (bakre balken är INTE rolig att tillverka själv om den ska likna originalet), och sen ska man förstås få tag på 2,5-mm-plåt, och lägga ned rätt många timmar också. Jag gjorde ju också av med sisådär 15 kapskivor, gas för några hundringar osv. Så, i det läget framstår galvade ramar som de från Richards Chassis som ganska prisvärda! Min ram ska inte galvas, det är i och för sig inte så billigt, men risken är uppenbar att ramen slår sig, och utan fixtur eller riktbänk är det inte trivialt att få ordning på den. Målning är billigare, liknar original, och invändigt var förvånansvärt stora delar av ramen fortfarande blanklackade! Jag kommer förstås att rostskydda med hålrumsvätska och delvis åtminstone med underredsmassa utvändigt, och med det antal mil per år som en seriebil tillryggalägger så antar jag att livslängden i mitt personliga perspektiv kan betraktas som evinnerlig.

    Nåväl, nu har jag börjat kika på torpeden, och den är lite bättre än jag befarade. Jag rullade även fram motorn, och konstaterade att allt talar för att det är matching numbers! Det går väl inte att styrka; det finns ingen dokumentation som visar vilka ram- och motornummer som hör ihop, men min ram och min motor är i alla fall tillverkade inom en väldigt kort tidsperiod. Dvs inget talar för att man bytt den mot en annan vid nåt haveri. Chansen att i det läget hitta en motor som är tillverkad i princip samma månad, är ju riktigt, riktigt liten!

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    #38237

    Jag råkar ha två torpedväggar. Jag trodde den som hör till ramen var sämre, och har övervägt att använda den andra istället. De är dock ganska likvärdiga, och det verkar som om fotbrunnarna är det som är verkligen dåligt. Dörrstolparna verkar ok, med undantag av den allra nedersta delen och fästet mot utriggarna. Området utanför ventilationsluckorna verkar inte lagat men helt.

    Bilagor:
    #38253

    Har kollat runt efter färdiga plåtar att laga fotbrunnarna med, men de jag hittat saknar de förstyvningspressningar som originalen har. Det finns plåtar m pressningar, men de är sällsynta och kostar en god tusing per sida.

    Har nu börjat fundera på att göra plåtarna själv, och i så fall provar jag nog att göra en liten apparat att valsa pressningar med.

     

    #38298

    Har borstat lite, och även om fotbrunnarna är ruttna är det mycket som är bättre än jag vågade hoppas.

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.