Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie IIA (1961-1970) › Extra batteri
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-11 16:24 av .
- FörfattareInlägg
- 2021-02-09 kl. 15:02 #79292
5674
DeltagareHimla kallt. Gammal dieselmotor. Jag har hört att ett extra batteri kan sättas under höger framstol (har en SIIa 88″ 1971). Någon som vet? /Sten Levander
2021-02-09 kl. 20:41 #79306Per Christofferson
ModeratorJag hade en serie 2a, där satt ett extra batteri under vä framstol, det var iofs en RHD. Får det bara fysiskt plats spelar det väl inte så stor roll var det sitter, man kan väl eftersträva att kabeldragningen blir så kort som möjligt. Vad har du för batteri idag? Har man ett batteri med 900-1000 CCA så borde det tröska igång även en motsträvig diesel. Jag tänker såhär, att om det batteriet du har är lite halvvisset så är det samma peng att byta ut det mot ett rejält startbatteri och se över alla anslutningar och kablar till jord/ram och startmotor, och slippa en extra installation.
Per
Brummen, Defender CSW 90 2002
Aftonvagnen Disco 4 2014
Lilla Blå Serie 3 88' 1975
Allsläpet treaxligt 3,5 t
Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
John Deere 6120
Honda Africa Twin -93 (ökenhoj)2021-02-10 kl. 12:30 #79338Peter Hansson
DeltagareMin gamla Serie 2 från 1961 ser ut att ha haft 2 6v batteri original, ett under förarstolen och ett i motorrummet.
Men ombyggd till ett batteri i motorrummet.
så det borde gå att ha i verktygslådan på höger sida.
Vänster sidan går ej på min där sitter diesel tanken. Är en 109″ Pick upMen funkar glödningen? Det finns billiga ombyggnads satser till moderna stift som värmer mycket bättre. Dessa är parallellkopplade så går på 12v utan motståndet.
De gamla är serie kopplade med motstånd så de ligger på 2-2,5v om jag minns rätt. Blir inte så bra värme då…
Mvh
Peter
Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
Freelander 2 Td4
Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
Bor mitt i underbara SkåneDistrikt skåne
2021-02-11 kl. 08:58 #793774557
DeltagareBeträffande den elektriska inkopplingen av extrabatteriet, kontakta Skyllermarks.
Av dem kan du erhålla en liten ”handbok” i miniformat som täcker det mesta om batteriinkopplingar i äventyrsbilar, båtar och husvagnar.Endera gillar du Defender - eller så har du fel!
2021-02-11 kl. 16:24 #79390Peter Kövamees
DeltagareHade seriekopplad glöd på min förr 88:a, (S3-76) 2,25l dieseln, supersvår att vinter starta. Bytte till parallell kopplad glöd och det var som en ny bil att starta den, bara det fanns lite kräm i batteriet.
/Peter KPeterK
idag LR One Ten 1987 MOD
tidigare LR S3 88"PU-76
tidigare LR S3 109" CSW-77 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.