Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender TD4-Puma (2007-2015) › Feltankning
Etiketter: Fel bränsle
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2021-01-24 15:28 av .
- FörfattareInlägg
- 2021-01-18 kl. 20:11 #78135
christina
DeltagareLyckades för ca 3-4 månader sedan tanka bensin i min defender. Tömde genast ut denna men nu så långt efteråt har det uppstått ett missljud från motorn. Vet ngn om motorn kan ha skadats av fel bränsle!? Tycker det har gått lång tid.
2021-01-19 kl. 11:13 #78174Peter Hansson
DeltagareHej,
Motorn bör inte ha tagit skada, men bränslepump och insprutare kan definitivt tagit skada och det kan ge vissa oljud.
vad är det för oljud?
Hur länge körde du med bensin i tanken?
eller startade aldrig motorn? tändning till?Mvh
Peter
Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
Freelander 2 Td4
Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
Bor mitt i underbara SkåneDistrikt skåne
2021-01-19 kl. 15:28 #78185christina
DeltagareHej!
Tack för att du svarar. Bilen kördes från tankstället och hem ca 2km. Tycker det är konstigt att missljudet inte kommit förrän nu.Det knattrar lite mer än normalt ibland.
Går hyfsat när den blivit genomvarm. Vid kallstart är tomgången svajig och den stannar ibland vid start. Har du kännedom om ngt företag som renoverar spridare och insprutningspump, helst i södra sverige.
Med vänlig hälsning, Christina2021-01-19 kl. 21:50 #781994557
DeltagareHos de flesta försäkringsbolag ingår skydd vid feltanknig – om man har helförsäkring och bilen inte är över 10 år gammal och inte är körd över 10.000 mil (Folksam).
Endera gillar du Defender - eller så har du fel!
2021-01-19 kl. 22:03 #78200christina
DeltagareBilen är en 2012:a och har gått 22000mil 😞.
2021-01-20 kl. 21:31 #78264Lars Öström
DeltagareSkulle testa med att slå i 4-5 dl tvåtaktsolja i bränsletanken innan jag gör några större ingrepp!.
2021-01-21 kl. 13:34 #78296Peter Hansson
DeltagareSlå ingen olja i dieseln, svavlet i den kommer att lägga sig som aska i DPF och den är inte billig att byta.
Aska går ej att få bort med regenerering. Svavel ger mycket mer aska än det blir av sotet när man bränner ur filtret vid regenerering.2km körning är ganska långt tyvärr och risken är att ett eller flera pumpelement skurit eller spridarna.
Tyvärr känner jag inte till någon som renoverar dessa pumparna eller spridarna. Det man vill göra är att se vad som orsakar felet.
Man kan mäta läckaget från spridarna och från pumpen i returledningen, jag har tyvärr inte data på det till Puma motorn.
Det jag kan säga är att spridarna ska ligga jämnt och inte för högt. Den som ev. läcker igenom mest är den som skurit eller är mest sliten.Mvh
Peter
Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
Freelander 2 Td4
Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
Bor mitt i underbara SkåneDistrikt skåne
2021-01-21 kl. 14:23 #78299christina
DeltagareHar beslutat mig för att felsöka den på verkstad. Bogserar den på må till Helins i Halmstad. Ber till högre makter om att jag inte ska bli ruinerad.
Finns det kanske ngn som vill köpa den sedan den reparerats?
2012 22000mil. Defender.2021-01-21 kl. 16:04 #78304Håkan Edberg
Deltagaredu borde väl inte ha så långt till Kastell annars?? han lär ju va duktig på dom här bilarna…
http://www.kastellsbil.se/2021-01-24 kl. 12:23 #78450christina
DeltagareTack för hjälpen. Ringer Kastell.
Med vänlig hälsning, Christina
2021-01-24 kl. 15:28 #78459Sven-Erik Berg
DeltagareHar fyra begagnade spridare från en Puma 2008 liggandes. Fungerade felfritt vid byte. Om nån behöver.
Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L322 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.