Feltankning

Etiketter: 

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2021-01-24 15:28 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #78135
    Profilbildchristina
    Deltagare

    Lyckades för ca 3-4 månader sedan tanka bensin i min defender. Tömde genast ut denna men nu så långt efteråt har det uppstått ett missljud från motorn. Vet ngn om motorn kan ha skadats av fel bränsle!? Tycker det har gått lång tid.

    #78174
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Hej,

    Motorn bör inte ha tagit skada, men bränslepump och insprutare kan definitivt tagit skada och det kan ge vissa oljud.

    vad är det för oljud?

    Hur länge körde du med bensin i tanken?
    eller startade aldrig motorn? tändning till?

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #78185
    Profilbildchristina
    Deltagare

    Hej!
    Tack för att du svarar. Bilen kördes från tankstället och hem ca 2km. Tycker det är konstigt att missljudet inte kommit förrän nu.Det knattrar lite mer än normalt ibland.
    Går hyfsat när den blivit genomvarm. Vid kallstart är tomgången svajig och den stannar ibland vid start. Har du kännedom om ngt företag som renoverar spridare och insprutningspump, helst i södra sverige.
    Med vänlig hälsning, Christina

    #78199
    Profilbild4557
    Deltagare

    Hos de flesta försäkringsbolag ingår skydd vid feltanknig – om man har helförsäkring och bilen inte är över 10 år gammal och inte är körd över 10.000 mil (Folksam).

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #78200
    Profilbildchristina
    Deltagare

    Bilen är en 2012:a och har gått 22000mil 😞.

    #78264
    Lars ÖströmLars Öström
    Deltagare

    Skulle testa med att slå i 4-5 dl tvåtaktsolja i bränsletanken innan jag gör några större ingrepp!.

    #78296
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Slå ingen olja i dieseln, svavlet i den kommer att lägga sig som aska i DPF och den är inte billig att byta.
    Aska går ej att få bort med regenerering. Svavel ger mycket mer aska än det blir av sotet när man bränner ur filtret vid regenerering.

    2km körning är ganska långt tyvärr och risken är att ett eller flera pumpelement skurit eller spridarna.
    Tyvärr känner jag inte till någon som renoverar dessa pumparna eller spridarna. Det man vill göra är att se vad som orsakar felet.
    Man kan mäta läckaget från spridarna och från pumpen i returledningen, jag har tyvärr inte data på det till Puma motorn.
    Det jag kan säga är att spridarna ska ligga jämnt och inte för högt. Den som ev. läcker igenom mest är den som skurit eller är mest sliten.

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #78299
    Profilbildchristina
    Deltagare

    Har beslutat mig för att felsöka den på verkstad. Bogserar den på må till Helins i Halmstad. Ber till högre makter om att jag inte ska bli ruinerad.
    Finns det kanske ngn som vill köpa den sedan den reparerats?
    2012 22000mil. Defender.

    #78304
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    du borde väl inte ha så långt till Kastell annars?? han lär ju va duktig på dom här bilarna…
    http://www.kastellsbil.se/

    #78450
    Profilbildchristina
    Deltagare

    Tack för hjälpen. Ringer Kastell.

    Med vänlig hälsning, Christina

    #78459
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Har fyra begagnade spridare från en Puma 2008 liggandes. Fungerade felfritt vid byte. Om nån behöver.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L322

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.