Framåtvända Puma-säten i 110 Td5

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 Framåtvända Puma-säten i 110 Td5

  • Detta ämne har 8 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2021-05-08 10:32 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #83146
    mr_johanmr_johan
    Deltagare

    Är det någon här som har en 110 Td5 (eller äldre) och har bytt ut de inåtvända sätena längst bak till nyare vikbara/framåtvända säten från Puma?
    Alternativt i en äldre 90:a, med samma typ av säten där bak.

    Jag håller just nu på med att konvertera till denna typ av säten, med originaldelar från Land Rover.

    Är nu ute efter referensbilar som har motsvarande konfiguration med denna typ av vikbara säten, med 3-punktsbälte, och som jag kan använda som referens vid reg.bes. av bilen.

    Någon här?

    Tack!
    /johan

    Har precis köpt min första Defender 110!

    #83359
    ProfilbildPeter Kövamees
    Deltagare

    Hej Johan,
    Jag gissar att du redan har sett Lucari bilderna på deras kit, (dyrt) och de tillhörande ”brackets” som används. Kanske värt att skicka en förfrågan på engelska till något LR forum i UK?

    Lycka till!
    Peter K

    PeterK
    idag LR One Ten 1987 MOD
    tidigare LR S3 88"PU-76
    tidigare LR S3 109" CSW-77

    Bilagor:
    #83730
    ProfilbildPeter Kövamees
    Deltagare

    Hej Johan,
    Hur går det?
    Hittade en bra bild på monteringen i en blocketannons, LR 110-2011 (kanske lite ny ) men man ser bra hur sätena är monterade, likadana som du har..
    https://www.blocket.se/annons/halland/land_rover_defender_110_kombi_2_4_td4_4x4_7_sits/95465552

    Bild 5
    Mvh
    Peter K

    PeterK
    idag LR One Ten 1987 MOD
    tidigare LR S3 88"PU-76
    tidigare LR S3 109" CSW-77

    #83752
    mr_johanmr_johan
    Deltagare

    Hej Peter!

    Tack för bilden! 🙂

    Jag har alla delar jag behöver nu. Kör en lite större renovering av bilen samtidigt, men inom några veckor ska allt monteras. tänker att det kommer gå bra och bli en säker installation med mestadels originaldelar (samma typ av delar som Lucari tillverkar, men allt utom de försänkta plåtarna har jag köpt original från Land Rover).

    Bilder under tiden och efteråt kommer!

    Ha de fint!
    Johan

    Har precis köpt min första Defender 110!

    Bilagor:
    #83778
    ProfilbildPeter Kövamees
    Deltagare

    Härligt,
    Ser ut som att du startat väl, har du tagit bort bakre torpedväggen själv? ( Den precis bakom framstolarna, på bilden hitom dem?)

    /Peter K

    PeterK
    idag LR One Ten 1987 MOD
    tidigare LR S3 88"PU-76
    tidigare LR S3 109" CSW-77

    #83800
    mr_johanmr_johan
    Deltagare

    Ville byta ut alla rostiga skruvar, så jag demonterade golvet vid mittensätet och fann en rostig balk (som var bultad och lätt kan bytas), kom åt ovansidan av ramen där för att ta bort lite ytrost och sen lite anfrätt i aluminiumen (vid rödmarkerat), så jag har plockat av den delen också – som ersätts av ny. Lika bra att fixa allt jag hittar redan nu i detta skede. Dyker upp smått hela tiden… 😉

    Har precis köpt min första Defender 110!

    Bilagor:
    #83875
    ProfilbildPeter Kövamees
    Deltagare

    Underbart att se, kul att du postar lite updates, jag gissar att det är många som tycker det är inspirerande. Beträffande rost så är jag förvisso bara inne på min 3:e land Rover, men den jag har nu (One Ten 1987 MOD) var kanonfin under, sådär fin att man nästan undrar, nu har jag förstått varför, den har varit rostskyddsbehandlad 3 ggrpå 5 år tidigare tror jag det var, seriöst av tidigare ägare, men sååå fint det bevaras, rekommenderas varmt, endera lämnar man in eller så gör man själv.
    När jag tittar på din bakre torpedvägg, bakom stolarna, så ser jag snygga fina avrundade hörn, alltså där torpedväggen (rear bulkhead) en gång satt. jag trodde att man alltid bytte ut denna mot någon typ av stag eller plåt (lägre) och att det behövdes för att bibehålla styvheten?? (typ bulkhead removal kit) Du ser rören på bif. bilden, jag vet inte om det behövs, men skönt att slippa väggen.
    Det är ju kul jobb, och vettigt, inte som när jag skall byta batteri på BMW,n, man måste koppla upp sig med en dator (skall sälja den).
    /Peter K

    PeterK
    idag LR One Ten 1987 MOD
    tidigare LR S3 88"PU-76
    tidigare LR S3 109" CSW-77

    Bilagor:
    #83934
    mr_johanmr_johan
    Deltagare

    Tanken är att jag ska behålla denna bilen under lång tid framöver, så det är ju lika bra att gå hela vägen när det gäller rosten överallt. Igår kapades delar av fotlådorna där fram bort, då de var rostiga i nederkant (det stod fuktig sand/lera under mattorna sedan en lång tid tillbaks – misstänker jag). Land Rovers konstruktion med dubbla lager fotplåtar hade säkert ingenjörerna tänkt ut väl och av anledning, men när det kommit in lite lite vatten och annat skräp under mattorna och sedan mellan de båda plåtarna, så var det kört (bli inte skrämd av bilderna ;)). Fint att se att själva ramen är i väldigt bra skick i alla fall (den har rullat i Spanien och inte utsatts för särskilt mkt salt och har också blivit rostskyddad nån gång).

    Så bra när det är någon som tagit hand om sin bil!! 🙂 Nu när jag kommer åt ramen och balkar ovanifrån, så passar jag på att ta bort och stoppa ytrosten och samtidigt måla för fortsatt skydd – kommer i ett senare skede köra en fullständig rostskyddsbehandling av ramen. Några tips på produkter?

    Är det inte vanligast att man byter denna torpedvägg till ett stag på Defender 90? I 110 så är ju ”väggen” bestående av sittlådorna till framstolarna och bildar en vägg för att golvet för mittenpassagerarna är lägre ner än nivån för sittlådor fram och golvet bak mot ”bakluckan”?

    Riktigt roligt att fixa till en av mina drömbilar. Många månader kvar, men stora framsteg redan (tycker jag iaf ;)).
    Får kanske starta en separat renoveringstråd här…

    /johan

    Har precis köpt min första Defender 110!

    Bilagor:
    #83978
    ProfilbildPeter Kövamees
    Deltagare

    Underbart, ser i alla fall ut som att du slipper byta fotlådorna, bara till att rostskydda dem. Jag har ingen aning om olika produkter, min One Ten har varit hos Rostskyddsmetoder AB i Vinsta (sthlm), men jag har övervägt att göra nästa behandling själv, LRM har en artikel om detta, ( https://www.landrovermonthly.co.uk/articles/how-to/how-to-rust-proof-your-land-rover/). På min gamla 88″ Serie 3 PU hade jag rost i lådorna fram, eller snarare att rosten hade tagit slut -hål, jag beställde utbyteslådor delar från UK, som säkert skulle passat finfint, men tiden blev aldrig av och jag kom tom. igenom besiktningen med ditlagda plåtar, slutligen gick de med till den nya ägaren för 2 år sedan.
    Kul att se att du kör på.
    Hörs
    Peter K

    PeterK
    idag LR One Ten 1987 MOD
    tidigare LR S3 88"PU-76
    tidigare LR S3 109" CSW-77

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.