Främre torkare fungerar ej

  • Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-10-11 14:53 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37296

    Hej,

    De främre turkarna har en tid varit i otakt, de har inte återgått till ursprungligen utan stannat när jag slagit tillbaka spaken. Detta skulle tyda på Park switch som enkelt går att beställa och byta. Sitter på torkarmotorn och ser till att torkarna hamnar i ursprungsläget.

    Problemet är att igår så funkade varken torkare eller pumpen till spolarvätska fram. Märker att en 15 ampere säkring bakom växelspaken plats 9 har gått. Sätter jag i en ny smäller den direkt igen. Vad kan felet vara.

    Känns som att spaken skulle kunna vara sönder? Eftersom att både torkare och spolare sitter i denna. Men om spaken är sönder borde säkringen smälla varje gång jag växlar spaken för att sätta på torkarna. Een trasig torkarmotorn borde väl inte göra det? Sedan är det ju konstigt då torkare och spolare inte har med varandra att göra. Något relä för torkare, vilket av alla är isf det?

    Har någon varit med om detta? Vad ska jag chansa att beställa, park switch, spak, motor?

     

    Bilen är en td5 110 csw från 2000

    Defender Td5 110 Csw 2000

    #37297

    Forskat lite mer, ställer jag ut torkarbladen från rutan smäller inte säkringen. Då funkar alla hastighetsnivåer som de ska etc. Men direkt jag sätter ner bladen mot rutan går säkringen.

    Kan det vara något annat än motorn då? Är den svår att byta?

    Defender Td5 110 Csw 2000

    #37303
    MartinMartin
    Deltagare

    Känns ju mest som om motorn får för stort motstånd när torkarna ligger an. Rengöring och smörjning av axlar och vajrar löser kanske problemet? Svår att byta? Inte mer än att de byggde inredningen runt torkarmotorn med 1000 skruvar =) Men det är ju bara att skruva ner instrumentpanelen. Skall du byta torkarmotor blir det ju så i alla fall… 😉 Läste om nå´n Puma för ett tag sedan med liknande problem och om jag kommer ihåg rätt smordes utgående axlar med lyckat resultat. Lycka till och välkommen med erfarenheter i tråden efter att du löst problemet.

     

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    Discovery Sport -17

    #37304
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Mina torkare gick inte efter sommaren, fick smörja ganska mycket och dra dom manuellt med en rörtång fram och tillbaks innan de till sist kom igång som de skulle. För att komma åt att smörja i axeln så fick jag lyfta av torkararmen. Visserligen på en D2, men tror det kan kärva i axeln på alla modeller.

    #37312

    Hej, och tack för responsen Edfors. Hur gick du till väga vid smörjningen, går det göra på något enkelt sätt? Och varifrån angrep du med rörtång?

    Har jag så otur att jag måste öppna upp allt och demontera inredningen för att komma åt? Ta lös och öppna upp torkarmotorn för att komma åt vajern?
    <p style=”text-align: center;”>Kanske räcker med torkararmarnas axlar till att börja med. Är dessa bara rycka loss? Och sedan kleta lite fett på?</p>

    Defender Td5 110 Csw 2000

    #37315
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Jag tog av torkararmen, sitter med en mutter.

    Sedan sprejade jag riktigt med WD40 i flera omgångar och lät det vänta en stund emellan. Sprejade in mellan axeln och röret den sitter i, du ser det bättre om du tagit loss torkararmen. Ser lite annorlunda ut på en D2, där kunde jag lossa länkaget till motorn och vrida på det med en rörtång, från början satt det helt fast men med tid och upprepad behandling av WD40 och även vanlig motorolja så började det röra sig lite.

     

    Du kan läsa mer här: http://www.defender2.net/forum/post580144.html

    #37323

    Tack för hjälpen, har gjort precis det idag. Och när jag väl lyfter upp torkararmarna från rutan och ska provköra smäller säkringen. Den gick ju igår osmörjd med armarna upplyfta.

     

    Det jag gjorde igår var att plocka löd alla kontakter till park switch och motorn samt spraya spaken med elektronokspray. Kort därefter gick det.

    Idag började jag dessutom med att trycka in spaken för att använda spolarvätska men säkringen gick direkt. Utan att torkarmotorn eller park switch behöver användas. Då känns det mer som att det borde vara spaken som spökar? Eller är jag fel ute. Spolarvätska har ju inget med torkarmotorn att göra.

    Det enda dom har gemensamt är väl spaken alternativ någon jord.

    Har ni fler tankar så får ni gärna delge dessa, kortslutning i kablage, dålig jord? Vad kan få en säkring att smälla?

    Defender Td5 110 Csw 2000

    #37469

    Tänkte återkoppla då problemet åtgärdats. För säkerhetsskull beställdes allt misstänkt (+lite till för skojs skull) när man likas lägger en beställning. Mina misstankar var hastighetsväljaren för torkarna, själv torkarmotorn eller park switch. Då den sistnämnda är bytt på två minuter testade jag såjlart den först, och problemet åtgärdades direkt. Mest troligt har det skett ett brott eller lödning som gått på någon av kontakterna inne i plastbiten som gjorde att allt var totalt dött, även spolarna som ju löper genom där eftersom även torkarna aktiveras vid nedtryckt på spaken.

     

    Allt gott så långt! Nu är det dags för besiktning inom 2 veckor så då får vi se vad nästa sak att fundera över blir.

    Defender Td5 110 Csw 2000

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.