Garagelyft ?

  • Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2021-03-04 11:28 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80185

    Planer finns om ett rejält garage så jag kan få allt under tak härhemma, självklart behöver jag en lyft !
    Så min fråga till er är, 2-/ 4-pelar ?
    2-pelarlyft är ju inget de rekommenderar för en Defender och jag behöver kunna lyfta min 110:a, finns det lämplig 2-pelarlyft till det ? Och ska det vara en hydraulisk eller mekanisk lyft ?
    4-pelarlyft är såklart det bästa, men dels är de större, dels är de dyrare. Med tanke på utrymmet jag kommer ha till förfogande bör den vara antingen nedsänkt i golvet (saxlyft, ännu dyrare !) eller ganska kort !

    Tacksam för råd,
    Ingemar

    Pumba, Defender DCPU -04
    Ecgberht, SI 80” -52
    Kingen, HD Road King Custom -04

    • Detta ämne redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    #80188
    ProfilbildFredrik Becker
    Deltagare

    Min kompis, som på sitt jobb har 2 pelar, 4 pelar och saxliftar på sitt jobb, och åker Defender, han tycker 2pelare.

    Till mitt garage blir det troligen denna lyft:
    https://verkstadskungen.se/tvapelarlyftar/tvapelarlyft-4-2-ton-basic-line.html

    Kör en G4 Defender som var med i Boliva 2006

    #80193
    Profilbild4557
    Deltagare

    Nu begränsar takhöjden i mitt garage installation av billyft, tyvärr, annars är ytan cirka 60 kvm.

    Men skulle jag kunna installera en lyft hade jag valt en 1-pelarlyft.
    Endera en med centralt belägen teleskopformad cylinder mitt under bilen.
    Alternativt en 1-pelarlyft med 4 armar och ”pelaren” på endera sidan.

    Hjulbanelyft eller 4-pelarlyft är för mig sista/sämsta alternativet.

    Alla billyftar har sina för- och nackdelar – en fråga om var man vill kompromissa.

    En annan sak att beakta vid garagebyggnad för Defender är porthöjden.
    Själv lät jag bygga om mitt garage så att vipportarna ersattes med slagportar.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #80194
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Idag blir bilarna bredare och mycket tyngre. Tex senare Disco jämfört med din 110. Jag har en fyrpelarlyft som är godkänd för 2,5 ton. Men skall byta till en nyare fyrpelare som klarar 3,5-4 ton. Om garaget är trångt finns det lite mindre lyftar, men man får leta lite på nätet. För mig så överväger fördelarna prisskillnaden. Men skall finnas centrallyft annars fungerar det inte. Du kan alltid lägga ifrån dig verktyg på körbanorna. Bilen kan aldrig tippa om du släpper ner ex en axel. Du har full åtkomst för att svetsa en tröskellåda, eller om du vill jobba inne i bilen när den är upplyft. En och två pelarlyftar är alltid i vägen, du behöver en rullande vagn att lägga verktyg och delar. Men det är bara mitt sätt att se på saken. Många är nöjda med andra typer. Bra med minst 4 m i tak, gärna 4,5. Har man dåliga knän är det väldigt skönt att slippa ligga på knä, och styra in armar😊 Lätt som en plätt att köra direkt upp på ramperna.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L322

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    #80211
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Hi Ingemar,

    I have been using a friends two pillar 4 tonne lift a lot recently. My only advice is go for the best you can, you will not regret it when your under your Landy at head hight.

    All the Best Michael

    You do not own your Land Rover, you just maintain it for future generations.

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    #80250

    Jag har också nånstans läst att det inte ska vara tvåpelare till Defender. Men jag lyfter både 110:or och ned till 80-tummare på min tvåpelarlyft. (Jag har helt avstått från att försöka lyfta min sju meters Crafter, även om det ska gå.)
    Jag gillar den för att det inte är hjulbanor i vägen och för att hjulen och hjulupphängningarna blir avlastade omedelbart när man lyfter bilen. En fyrpelarlyft är förstås snabbare att köra upp bilen på, och så länge bilen står på hjulen på den, så är den ju oslagbart stadig. Att vika ut och justera lyftarmarna på en 2-pelarlyft kan ibland vara ett pyssel, men på bilar man lyft tidigare går det oftast fort, man vet ju vad man vill lyfta i. Och, jag lyfter ju bilen för att komma åt under, eller i hjulhus, och då är 2-pelaren bra eftersom det är helt tomt kring dessa ganska ofta lyfter jag bara en bit och så sitter jag på en pall och grejar i hjulhuset, och det går förstås snabbt att ändra höjd. Rätt typiskt är ju att man omväxlande arbetar under bilen och från motorrummet, så vissa jobb innebär ju att man ändrat från nästan golvläge till högt läge 25 ggr eller så.
    Jag har lyften i länken ovan, från Twinbusch. Det är manuella spärrar och jag saknar inte de rätt primitiva elmanövrerade spärrar som brukar finnas. Jag har ett snöre från den bortre sidans dragögla över till sidan där lyft, och sänkreglaget sitter. Funkar hur bra som helst.

    Om du ska bygga garage, fundera ut var lyften ska stå och gör förstärkningar i plattan där den ska sättas i golvet. Ett golv som räcker för ”parkeringsgarage” (10 cm, enkel armering), är inte tillräckligt för en billyft.

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    #80301
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Jag har använt båda som LR mek och jag känner mig inte trygg under en 2 pelare med en 110″ men kollegan tyckte mycket om den.

    Vi hade en rejäl fyrpelare med balkar under så man kunde hänga bilen i balkarna och sänka ramperna så mycket man behövde, suveränt vid broms och lager jobb så slipper man lyfta tunga hjul upp och ned så mycket, och vid större jobb så hängde bilen på balkarna och rampen nere. Visst är det ett aber att inte snubbla på rampen men de få gångerna man har nere transmission och liknande och verkligen behöver göra det är ju få jämfört med vanlig service där 4 pelare är mycket snababre och smidigare, bara att köra på och hissa upp, sen kan man klättra upp och stå på rampen om man behöver göra något medans olja rinner ur under.

    Det var en Bradburry lyft, inte billiga men rekomenderas. https://www.gemco.co.uk/product/bradbury-h4443-wheel-free-four-post-service-lift-4-0-tonne/

    Själv har jag bara saxlyft i mitt eget garage, men där är så låg takhöjd att man får ta av taken på Serie bilen för att komma in….

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #80344

    Tack för er input ! Det är mycket att tänka på och väga in.
    Som det ser ut nu blir det svårt att få garaget längre än 10-11 m, och med inåtgående vikport får framhjulen köras upppå ramperna om jag väljer 4-pelar.
    Med en 2-pelarlyft kan man å andra sidan till nöds få in två bilar på rad trots vikporten !
    (Min ideal lösningen är 12/13×10 m, 4,5 vägghöjd vilket ger plats för 2-3 bilar, släpvagn och en sektion med mellanplan för hojarna under och lagerplats över)

    Funderingarna fortsätter !
    /Ingemar

    Pumba, Defender DCPU -04
    Ecgberht, SI 80” -52
    Kingen, HD Road King Custom -04

    #80347
    Profilbild4557
    Deltagare

    Ingen som funderat på arbetsgrop med gropdomkraft?
    Hade jag där jag bodde tidigare.
    Men då måste man ju bestämma sig innan man lägger betongplattan.
    När jag inte hade behov av gropen hade jag den täckt av plankor ”på tvären”.
    Då kunde jag använda garagedomkraft ”som vanligt” över plankorna.
    Ett alternativ för den som bygger nytt.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #80353
    ProfilbildEmanuel Hyltse
    Deltagare

    Jag har förberett mitt blivande garage för en nedsänkt saxlyft.

    Den ska ta 3 ton och lyfter ca 1,8m

    Finns även ”adaptrar” för bilar med ram/ långa bilar.

    Har inte köpt hem den ännu men det kanske blir framåt hösten.

    #80378
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Man ångrar aldrig att man byggde ett för stort garage 😉

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #80404
    Profilbild4557
    Deltagare

    Man ångrar aldrig att man byggde ett för stort garage 😉

    Så sant, så sant.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #80466

    Angående grop !
    Funderat har jag, men jag har väldigt ytligt grundvatten så jag gissar det hade ställt till med mer än vad det gett i retur ?
    /Ingemar

    Pumba, Defender DCPU -04
    Ecgberht, SI 80” -52
    Kingen, HD Road King Custom -04

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av .
    #80468

    Man ångrar aldrig att man byggde ett för stort garage 😉

    Tyvärr ställer både tomtens yta och husens lägen på den till det för mig, jag har en hörna på tomten som kan användas, jag ska bara få grannen att släppa till 5*10 m2 av sin äng så slipper jag trängas på 10*10 m2 !
    /Ingemar

    Pumba, Defender DCPU -04
    Ecgberht, SI 80” -52
    Kingen, HD Road King Custom -04

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.