het automatlåda

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) het automatlåda

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-08-17 08:35.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41427
    Profilbild
    5264
    Medlem

    röd lampa tänds för lådan även vid tomgångskörning.slocknar vid höga varv på2 an eller 3an.va kan de va

    #41428
    Profilbild
    Jimmy Johansson
    Distriktsombud DO

    Om det nu är så att den blir varm så skulle jag börja med att kolla olja eller snarare byta den. För låg oljenivå gör att oljan blir väldigt varm brukar även märkas på att lockupen inte riktigt vill gå i. Det kan ju även va bra att kolla så det inte är stop i oljekylaren.

    #41435
    Profilbild
    5264
    Medlem

    ok.oljan är bytt med filter.oljekylaren kanske då

    #41436
    Profilbild
    Jimmy Johansson
    Distriktsombud DO

    Ja om det nu är så att den faktiskt blir varm växlar den som vanligt och inte känns varm så kan det ju mycket väl kunna va ett el fel typ dålig jordning i givaren eller skavd på nån sladd.

    #41439
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Hur såg den gamla oljan ut när du bytte? Överhettad automatolja brukar vara mörkbrun istället för röd.

    mvh. Ray.S. nr. 86

    #41460
    Profilbild
    5264
    Medlem

    jo den var mörk

    #41477

    Den där givaren ger upp med tiden, Om den tänds vid något tillfälle när det verkar osannolikt att lådan är varm är den inte det, utan givarfel.När den falsklarmar läcker det ofta lite olja genom givaren. Sitter i höger hörn av oljekylen. Bytes lätt från höger hjulhus, finns nog flera trådar på gamla forumet.

    D2 Td5 aut -03, RRC -95
    Rester av RRC -77
    Tidigare LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
    Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97

    #41482

    Hittade bild på givaren i gamla forumet i min biltråd med kommentar. Bytte denna på min förra D2

    Nästa pryl var den falsklarmande tempgivaren för automaten. Bort med plastskyddet och byta från hjulhuset. Ganska smidigt, men det rinner ut en skvätt olja. 22mm blocknyckel behövs till givaren.
    Nu slipper jag den där blinkande lampan på instrumentbrädan

    D2 Td5 aut -03, RRC -95
    Rester av RRC -77
    Tidigare LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
    Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97

    • Det här svaret redigerades 1 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år, 1 månad sedan av .
    #41487

    Kan instämma i att det mest troligt är sensorn som felar, byt den som Sune beskriver.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.