Hjälp! Avbruten borr i pinnbult….

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Hjälp! Avbruten borr i pinnbult….

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2021-04-20 14:13 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #82981

    Hej,

    Jag har kört fast helt kan man säga i dubbel bemärkelse.
    Upptäckte att grenröret på min Disco 2 TD5 läckte avgaser och att den nedre pinnbulten längst in gått av. Plockade isär allt och har nu fått grenröret planslipat och fint igen. fick bort de övriga pinnbultarna, och borrade ett bra, centrerat hål i den avbrutna pinnbulten, men när jag sedan använde mig av en skruvutdragare (aka grispitt) så gick toppen av den av inne i pinnbulten, som om inte detta var nog så lyckades jag sedan bryta av ett snabbstålsborr (2,5mm) också när jag borrade vid sidan om….
    Snälla, jag behöver alla tips jag kan få hur jag ska lösa detta på bästa sätt.
    Finns det något ultrahårt borr som kan klara att borra sig igenom detta och i så fall ska man försöka (om man kan) rädda bulten/gängorna och försöka gänga ut den eller ska man fokusera på att få väck allt och sätta nya gängor (helicoil)?
    Alternativt kan man borra och gänga ett nytt hål jämte den trasiga bulten och sedan fräsa ett litet spår i grenröret för att sedan få fast det så?

    Många frågor jag vet…
    Tacksam för hjälp!

    #82985
    ProfilbildBengt Olofsson
    Deltagare

    lite småtips, låt det ta tid ! o använd så lite våld som möjligt, värm upp godset runt bultstumpen det räcker med varmluftpistol kyl sen med kylspray ,slå lagom försiktigt på bulten med hjälp av en lien drivdorn ,efter ett antal sådana upprepade manövrar kommen bulten att släppa nypet mot gängorna så att den går att få ut, framförallt ta det lungt o försiktigt
    6098 Bengt

    #82990
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Håller med Bengt om att använda värme, kyla och inte minst TID. Kan gå att lägga på en mutter och svetsa inuti den så den fäster mot din avbrutna bult, svetsa med försiktighet så man inte skadar godset i toppen förstås.

    #82991

    lite småtips, låt det ta tid ! o använd så lite våld som möjligt, värm upp godset runt bultstumpen det räcker med varmluftpistol kyl sen med kylspray ,slå lagom försiktigt på bulten med hjälp av en lien drivdorn ,efter ett antal sådana upprepade manövrar kommen bulten att släppa nypet mot gängorna så att den går att få ut, framförallt ta det lungt o försiktigt 6098 Bengt

    Tack för tipsen Bengt, jag måste bara på något sätt få tag i bulten. Nu sitter det som sagt redan ett borr som gått av i bulten.

    Bilagor:
    #82995

    Håller med Bengt om att använda värme, kyla och inte minst TID. Kan gå att lägga på en mutter och svetsa inuti den så den fäster mot din avbrutna bult, svetsa med försiktighet så man inte skadar godset i toppen förstås.

    Tack Patrik, jag ska se om jag kanske kan hitta någon som är duktig på att svetsa för jag måste på något sätt få ut bulten.

    #82997
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    I have not done this trick myself, but it may be worth a go. Horrible music, but good skills https://youtu.be/TyM3g-klQow

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    #83015

    I have not done this trick myself, but it may be worth a go. Horrible music, but good skills https://youtu.be/TyM3g-klQow

    Thanks Michael, that was some good skills. I’ll try to find some skills like that.

    #83026
    Profilbild4557
    Deltagare

    Håller med Bengt om att använda värme, kyla och inte minst TID. Kan gå att lägga på en mutter och svetsa inuti den så den fäster mot din avbrutna bult, svetsa med försiktighet så man inte skadar godset i toppen förstås.

    Har med framgång flera gånger använt metoden Patrik beskriver.
    Alltså att lägga en mutter ovanpå en pinnskruv som brustit i nivå med omgivande material(oftast pinnskruvar för avgasgrenrör i cylinderlock) och sedan ”fylla i” muttern med MIG-svetsen.
    Har även sett på Wheeler Dealer att mekanikern Ant demontera pinnskruvar som brustit några mm nedanför omgivande material.
    Han byggde försiktigt försiktigt upp pinnskruven i hålet med TIG-svets så han kunde få tag på pinnskruven med en svetstång och skruva upp den.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #83032

    Håller med Bengt om att använda värme, kyla och inte minst TID. Kan gå att lägga på en mutter och svetsa inuti den så den fäster mot din avbrutna bult, svetsa med försiktighet så man inte skadar godset i toppen förstås.

    Har med framgång flera gånger använt metoden Patrik beskriver. Alltså att lägga en mutter ovanpå en pinnskruv som brustit i nivå med omgivande material(oftast pinnskruvar för avgasgrenrör i cylinderlock) och sedan ”fylla i” muttern med MIG-svetsen. Har även sett på Wheeler Dealer att mekanikern Ant demontera pinnskruvar som brustit några mm nedanför omgivande material. Han byggde försiktigt försiktigt upp pinnskruven i hålet med TIG-svets så han kunde få tag på pinnskruven med en svetstång och skruva upp den.

    Tack så mycket för de hjälpsamma tipsen!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.