Hjälp med att Låsa upp BECM

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover P38A (1995-2002) Hjälp med att Låsa upp BECM

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-10 07:38.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46752

    Hej allesammans!

    Råkade för ”key Code lockout” i min p38 (diesel). Går det att låsa upp BECM med Nanocom (version 36 eller högre), någon som har provat? Finns det ngn i Stockholmsområdet/övriga landet som kan hjälpa mig att låsa upp BECM? Om inte, vad är bästa vägen att gå? Låsningen har skett i samband med batteribyte, dessvärre :-/.

    Tacksam för all hjälp

    Hälsningar Akram

    #46814

    Om du googlar flitigt så finns det en rad tips hur. Om du har Keycode tillgänglig så är det enklast och bäst. Obs en del av förklaringarna på nätet är för RHD resp. LHD så hur man vrider skiljer sig åt. P38 är riktigt trilsk, ett sätt är att skicka in datorn till England, de kan ta bort låsspärren. Keycode skall gå att få från LR , MEN datorn kan ev. vara utbytt då hjälper inte detfungerande fjärr så kan det ev. räcka. Framgår inte var du bytte batteri. Om du har Finns även en sync grej som ibland kan behövas för att synka ihop de olika datorerna, jag har en för P38 diesel. Lycka till det är inte så enkelt.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, Puma, D1 300Tdi

    #46839

    Din lokala ÅF kan ordna EKA koden, du behöver ta med dig id och regbevis samt fullt VIN för att visa att det är du som äger bilen så löser dem det

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #46935

    Hej Sven-Erik

    Tack för ditt svar, det har löst sig :-). Så gick jag tillväga för att lösa utmaningen:

    1. Kortslutande av bilens plus och minus kabel i ca 30 sekunder.
    2. Installera tillbaka batteri, fastskruvat och uppkopplad med batteriladdare
    3. Satte i nyckel i tändningslåset + tändning på i ca 1 timme. ”Key Code Lockout” försvann.
    4. Tog isär låskista, noterade att flera kablar var utdragna. Kan konstatera att fönster (påväg ner) kommit åt kablarna (som går till låskistan). Det förklarar varför EKA-kod inte fungerade samt att bilens larm gick trots att jag låste upp den med nyckel (dvs fick trycka en gång till efter att ha öppnat dörren).
    5. Satte ihop alla kablar (låskista) på rätt plats
    6. Använde mig av EKA-koden
    7. Startade bilen.

    Puhhh, så skönt att det gick så lätt :-). Stor tack för feedback S-E.

    Hälsningar
    Akram

    #46936

    Tack för bra tips Peter.

    Eka-kod är så viktig och lätt att tappa bort. Jag blev själv förvirrade då jag hade EKA-kod som började på 4 och min Hawkeye visade EKA-kod 9999 ( visar detta antagligen pga att immobiliser är aktiverad). Tvivlade på om jag hade rätt Eka-kod, så det är så skönt att finns tillgänglig hos annan part.

    Stor tack för ditt svar och hjälp.

    Hälsningar

    Akram

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.