Hjulinställning

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Hjulinställning

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2022-04-11 09:57 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100638

    Hej
    Styrnings problem
    var kan man få en hjulinställning gjord ?

    #100639

    Hej
    var kan man få utfört en framvagninställning på en s3-72?

    #100642
    Palle CarlssonPalle Carlsson
    Moderator

    Hej Kjell
    Hjulinställningar gör de flesta däckfirmor tex Euromaster, First Stop och allt vad de nu heter. Så kolla med din lokala ”gummigubbe” så tror jag de löser det.

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #100653

    Håller med, på en sådan bil skulle vilken vettig verkstad som helst kunna fixa det. Vart någonstans i vårt avlånga land befinner Du Dig?

    'There are people who spend all weekend cleaning their car.
    And there are people who drive Discovery'

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #100700

    Hej Johannes
    tack för svar
    jag bor i Malmö området
    jag vill inte köra för långt
    för bilen är svår att hålla på vägen
    den spårar väldigt mycket
    Hälsning
    Kjell

    #100714

    Kolla med killarna på Vianor, Eriksfältsgatan. De borde kunna hjälpa Dig.

    'There are people who spend all weekend cleaning their car.
    And there are people who drive Discovery'

    #100731
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    kanske inte nåt du har möjlighet till… men jag brukar fixa det skälv på mina Landrover… skruvar fast 2 raka vinkeljärn på framhjulen, och sen mäter jag… har tyvärr inte i huvudet hur många % tå in det ska va!!
    men om du vill kan jag försöka hitta min tabell?
    funkar ju även med 2 plankor mor hjulen…
    men då ska man ju helst ha 2 gubbar som håller plankorna medan man mäter!!

    kanske utanför ämnet!? men för er som bor i mina krokar… åk INTE till däckteam i Norrköping!!
    dom vill bara lura på er nya däck!! ungefär som däckbytarna har rykte om att göra!!
    lämnade in en bil med helt ok däck på… och hörde inget på hela dan… men när jag hämtade påstod
    dom att dom inte kunde mäta för att det var för dåliga däck!! men dom tog ändå betalt för mätning!!!
    och att däcken var för dåliga var rent skitsnack!!!

    #100736
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    Har för mig att det är 2,5-3mm. toe in.

    mvh. Ray.S.

    Sörmlandskusten
    S III 88" -73 B18. GAA 153

    #100743

    Tack för tipset
    ska kolla i veckan som kommer

    #100744

    Tack för tipset Håkan
    tråkigt med oseriösa verkstäder

    #100745

    Tack för tipset Ray

    #100835
    Profilbild4557
    Deltagare

    Varför inte kontrollera hjulvinklarna själv?

    Enkelt med ”snörmetoden”.

    Först kollar du luften i däcken och justerar trycket.
    Fortsätt med att på plant underlag köra bilen MINST 1 hjulvarv rakt framåt – gärna 2 – för att eliminera/minska eventuella ”spel”(glapp)..

    Därefter fäster du ett (murar-)snöre fram i bilen.
    Drar snöret till vänster framhjuls utsida, vidare till vänster bakhjuls utsida, fortsätter till höger bakhjuls utsida samt höger framhjuls utsida och avslutar med att fästa snöret stramt fram i bilen.
    Justera snöret så det ligger ann i centrum av hjulen, eller så nära som möjligt.
    Du kan behöva fästa upp främre stänkskydden tillfälligt.
    Görs enkelt med en startkabel som du gör en ”svinögla” på – så att längden blir lagom.

    Vrid ratten ytterst lite så att vänster framhjuls utsida tangerar snöret i bakkant.
    Kolla på höger framhjul om snöret ligger ann mot däcket eller om det ”glipar” några mm.
    Glipar det har du ”toe*out”.
    Måste du lyfta något på snöret i framkant på däcket har du ”toe-in”.

    Står ratten rakt fram?
    Om inte kan det vara sviterna av oönskad kontakt med skogens allt för fasta innevånare.
    Justera INTE ratten – dess ”grundläge” är ”fabriksinställt” och ska INTE justeras!
    Vanligaste skadan (för mig) har varit krökt parallellstag.
    Beroende på grad av krökning av nämna stag varierar storleken på avståndet mellan däck och snöre i bakkant = ”toe-out”.

    Kolla på båda bakhjulen om snöret ligger an helt lätt mot däckens framsida – i färdriktningen.
    Skiljer det mellan höger och vänster sida – mät upp axelavståndet på båda sidor.
    En orsak till olika axelavstånd kan vara att endera sidans nedre länkarm bak blivit ”justerad” vid lek i spenaten(har drabbat mg).
    Olika axelavstånd gör att bilen ”springer som en hund” – d v s spårar inte.
    Kolla därför om någon av länkarmarna är böjda(mer än den andra).

    Enda hjulvinkel som är justerbar är hjulskränkningen – ”toe-in/toe-out” – på framaxeln.
    Camber- och castervinklar ej justerbara.
    Dock kan man grovt kolla cambervnkeln(hjullutningen) med ett vattpass.
    Castervinkeln(spindelbultslutningen) påverkar ”styrvilligheten”.
    D v s återgång efter kurva resp in i kurva.
    Olika höger och vänster tyder på olika castervinkel.
    Mycket mycket ovanligt med denna avvikelse/skada på en stel framaxel.

    Eftermarknads excentriska camberkompensatorer/bussningar i ”skiftnycklarna” kan även ”åldras” och påverka framhjulsgeometrin oönskat.

    Lycka till, och synpunkter på ovanstående tillvägagångssätt.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.