Hur är Disco II att äga idag?

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Hur är Disco II att äga idag?

  • Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2021-06-18 20:19 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #85772
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Hej!

    Jag funderar lite på en Disco II HSE 2004. Har tidigare ägt en Disco 4a och det var den absolut bästa bil jag ägt. Nu vill jag ha en enklare/billigare (om man mekar själv) och gillar det klassiska utseendet. Har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med 😊

    Jag har tänkt mig en V8 bensin. Är det en bra motor? Finns det bättre alternativ? Hur mycket drar den?

    Hittar inga 2004 Disco II till salu. Är de ovanliga bilar? Vad ligger de på prismässigt?

    Jag har hört like olika om dess hållbarhet; visar prisar den andra hatar den. Vad tycker ni? Är det mycket reparationer?

    Vad kan skatten hamna på med en sån här bil?

    Tack för svar!

    #85799
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    V8 är inte så vanliga men enkla bra motorer så länge oljan är bytt. Det är skitkass att komma åt at tbyta tändspolar och tändkablar och det kan läcka olja i ”V:et” men i regel går dessa motorer bra.
    Alternativet är Td5 diesel motorn, dubbel skatt men världens bästa motor 🙂
    Dock har dessa gått 30 tusen plus och även om motorn är frisk så börjar det ta på resten av bilen.

    Jag har själv funderingar på en V8 som andra bil, har tidigare haft en -99 V8a när jag bodde i Dubai, den drog 1,5-1,7l/mil och 3-3,5l/mil hård öken körning….
    Så ingen snåljåp men härligt ljud och som andra bil så kunde det vara värt de kronorna.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    Distrikt skåne

    #85895
    IsbjornIsbjorn
    Deltagare

    Hade en D1a med V8a. Mullrade fantastiskt skönt, och ganska bra drag. Men om man körde i en uppförsbacke så såg man hur bensinmätaren sakta föll… Kan tänka att d2an är samma. Hade en samlare som kollade på min, men den var för sliten. Tydligen svåra att få tag i om man vill ha lågmilare.

    Slutade med att vi sålde den. Kunde inte motivera kostnaden för att köra längre sträckor. Men visst, man ångrar ju sig lite.

    TD5an är ju alltid nice, och det finns många ersättningsmoterer om den skulle haverera. Kanske lite slö i en Disco dock. I defendern går det ju an att köra långsamt, men en disco är för bekväm.

    Defender 99 Utility TD5 RH
    OneTen 1984 HCPU 200tdi RH

    #86013
    Peter LehnertPeter Lehnert
    Deltagare

    Skatten ligger på 3700/år.
    Vissa släpper kylarvatten ofta vid bakkant av motor.

    Ziggy
    Discovery II -99 V8
    RRS L494 - 16 TDV6

    #86033
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    skatten kan variera!! min D2 V8a kostar 6652:- / år…
    soppaförbrukningen har jag dålig koll på!! min är ett långtidsprojekt…
    men min Range Rover med V8a drar strax över litern om man kör försiktigt!!
    men det gör man ju inte alltid!! 🙂

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.