Hur kan jag hänga…

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik Hur kan jag hänga…

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-09-24 09:05 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37227
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    … något i taket på min nya verkstad?


    Jag har vanliga CE-märkta takstolar (undersparrar 2×6′) i den nya verkstaden. Jag funderar på hur jag kan konstruera någon form av lyftanordning i taket. Jag vill kunna lyfta en kaross eller kanske en motor .
    Orkar sparrarna? Kanske jag istället ska ställa en separat ram av I-balk (fristående av sparrarna) och hänga en telfer i denna? Jag vill ha råd, tankar och infall.

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    #37229

    Det enkla svaret är att takstolarna är dimensionerade för takets egenvikt, samt snölast. Inget mer.

    Sen kan man ju säga att om det inte är snö på taket så tål det ju att belastas i motsvarande grad av andra laster. Skulle dock inte rekommendera så mycket mer än en takboxhiss och några kajaker… För en telfer ska du ju ändå ha en stålprofil, så sätt stolpar i änden av den, telferprofiler ska dimensioneras så att nedböjningen ligger under ett visst antal procent, men om du skaffar en profil så får du säker med anvisningar. Kör du balkvagn för HEB-balk eller liknande, så får du kanske räkna lite istället.

    #37243
    Profilbild4557
    Deltagare

    Rätt eller fel – men jag har lagt kraftig stålprofil, 60 x 40 längs med garagets längd på träbjälkarna.

    Genom taket och stålprofilen har jag monterat 4 st rostfria båtstävöglor, de längsta som fanns.

    I dessa stävöglor har jag montera tvärgående stålprofiler.

    På dessa senare stålprofiler har jag monterat schackel.

    I schacklen fäster jag mina LUG ALL(spaklyftblock).

    Härigenom kan jag lyfta karosser och för flytta dem i sidled ”hasande” på stålprofilerna.

    Naturligtvis även motorlyft.

    Men jag har, med tanke på ”vinterdimensioneringen” av takstolarna undvikt lyft med snö på taket.

    Har gjort så här i över 20 år utan problem.

     

     

     

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #37245
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Jag tackar för dessa ideer och börjar få en bild av hur det bör se ut. Det blir nog två separat ramar som står tvärs rummet. Tvärs dessa hängs någon typ av HEB-balk i vilken jag hänger en telfer.

    Jag länkade detta inlägg till Facebook-gruppen och fick en del nyttiga tips även där.

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.