Intercooler Td5

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2019-12-30 18:11 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #56597
    MartinMartin
    Deltagare

    Eftersom tråden försvann och att den inte går att återfinna genom sökfunktionen så skriver jag en ny.

    Frågan gällde huruvida det är bra eller mindre bra att köpa en billigare intercooler. Är den ok eller kastar man pengarna i sjön? Tillräckligt är subjektivt men för mig handlar det om att få en extra knuff till så låg kostnad som möjligt.

    Utgångsläget är min egen Td5 med AC som är öppen rakt igenom. K&N-filter, blankad EGR, borttagen katalysator, borttagen mellanljuddämpare och mjukvarutrimmad, typ steg 1. Bilen går bra fast nu vred sig grenröret och kylaren är sönderkörd i den danska leran. Det kunde vara läge att byta laddluftkylaren också. Dessutom är det en annan fördelningslåda med högre utväxling.

    Sökning gav följande vid handen:

    Allisport, Alive, Td5 inside med flera toppnamn är sannolikt bäst men kostar också mest. Finns naturligtvis många nöjda användare.

    Serck gör en LLK som säljs billigare på Paddock även om jag i det längsta försöker att undvika Paddock så är pengar trots allt pengar.

    Bearmach säler Serck.

    Britpart hävdar att deras LLK görs i England och det finns inlägg på forum som menar att Britparts LLK görs av kända tillverkare. Den verkar iaf inte tillverkas i Kina, även om det säkert kan vara ok det med.

    Efter någon månad föll valet på Britparts kylare, LLK och pinnbultar från Wurth. Alltihop inhandlades på https://www.lrparts.net/ eftersom de erbjöd mest materiel till lägst kostnad.

    Det tog en helg att byta alltihop eftersom grenröret skulle planas och allt annat som en helg innebär också skulle göras. Summa summarum är min erfarenheter följande:

      {content}

    LLK verkade välgjord och 10 mm tjockare. Det var inga konstigheter att montera den även om jag fick karva lite i kylaren diagonalt i fästet enligt bilden nedan. I övrigt passade den rakt av. Den största utmaningen var att få på silikonslangarnas slangklämmor. Inte helt lätt och ganska trångt eftersom bilen har AC. Jag tycker att det är enklast att sätta ihop LLK och kylaren tillsammans och sedan lyfta ner hela paketet istället för att montera prylarna var för sig. Som sagt, bilen har AC. Fläkten är naturligtvis bortmonterad och jag bytte remmen dessutom.

      {content}

    Det blev ingen jätteeffekt med aha-upplevelse. Å andra sidan var bilen optimerad före byte av LLK. Däremot känns den inte lika rå och den ryker mindre (tror jag). Jag är helnöjd och har fått en bra bil till rimlig kostnad.

    {content} Om man kör i 4/5:an i 60-70 km/h och växlar ner i 3:an ylar det bra och det finns massor av kraft att hämta. I 90/100 km/h i 5:an är det inga konstigheter att öka, även i motlut. Den ligger väl i 100 km/h på 2100 rpm.

    Bifogar bilder också.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    Bilagor:
    #56614
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Tack för att du tog dig tid att rapportera hur det gick även om vissa trådar tycks försvinna ibland.

    Mer än halva förbättringen av kyleffekten var nog att du fick en ”ren” intercooler! Jag skulle nog inte våga köra några längre resor med den där kylaren heller 😮

    Intressant att se att LLK passade så bra ändå, hade förväntat mig att man skulle behöva trimma mer.

    #56616
    MartinMartin
    Deltagare

    Så är det naturligtvis 😉 Skäms lite över att lägga upp en sån bild men så är det. Kanske finns nåt bra tips hur att tvätta LLK utan att ta ur den? I en bil med AC…
    Den hade mått bra av tvätt både invändigt och utvändigt. Igen, men det är ju lite drygt att plocka ur den var gång. Men det kanske är notan för att köra i spenaten?

    Får se hur länge Britparts makapär håller. Jag har rengjort den gamla och har den på hyllan, i reserv. Ren LLK med ett tätt grenrör gjorde iaf susen.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av .
    #56620
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Jag spolar igenom med vattenslang men visst, det är begränsat vad man kommer åt, men lite bättre brukar det bli. Ordentlig tvätt blir det emellanåt men då plockas de ut. Invändigt har jag ”sköljt” ur laddluftkylaren med lacknafta som jag sedan blåst ut med tryckluften och sen låtit den stå så det kan runna ur och torka upp över natten på nåt varmt ställe.

    • Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.