Intercooler TD5

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-12-21 19:24 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #53348
    MartinMartin
    Deltagare

    Funderar på att byta intercooler på min Storm. Ja, bilen är mappad. Nej, mappningen är inte finjusterad men ger definitivt mer drag. Så frågan handlar mer om själva laddluftkylaren och vilken som duger. Bilen går dagligen, definitivt mer landsväg än terräng. Drar sällan tungt. Jag bygger inget superduper-fordon utan vill helt enkelt uppgradera lite lagom. Det finns ju några LLK att välja på och priserna skenar. Bilen har AC, EGR-blankad, mellandämparen är borta, katen är borta och det sitter ett K&N-filter i början. Den går rätt bra som den är, förutsatt att grenröret är tätt… Som sagt, ingen superduper-bil. Lagom effekt till en rimlig kostand per hk. Vad säger erfarenheterna?

    Allisport, Alive och Td5 Inside är väl de självklara toppkandidaterna men kräver för rättvisans skull en diagnos och därefter deras mappning. Annars känns det som att kasta pengarna i sjön. Då blir det dessutom rätt mycket pengar. Det finns väl någon till i det prissegmentet kanske. Bra dröm i 4-färg men inte det jag är ute efter.

    Bearmach verkar sälja Allisport så det kvittar ju.

    Paddock kränger en LLK från Serck Motorsport. Serck själva tar ju betalt som ovan levarenatörer men hos Paddock är den £100 billigare. Handlar så sällan jag kan hos Paddock men pengar är ju trots allt pengar…

    Hur är det med Britparts LLK. Nåt att ha? Någon som har provat?

    Sen finns ju eBay. Har köpt kylare till crosshojar på eBay från Kina. Helt ok fast kanske inte helt jämförbart. Jag förutsätter att allt som är billigt på eBay kommer från Kina, oavsett vad det står i annonsen.

    Så, någon som har tips på lite lagom tillräckligt bra LLK till en rimlig peng?

    /Martin

    UPPDATERAD 2019-12-21
    Då så. Nu är bilen på banan igen. Tog en helg eftersom jag skulle plana grenröret som vridit sig,, byta LLK och även kylaren (standard) samtidigt som allt annat som skall hinnas med på en vanlig helg hanns med 🙂 Kylaren är sönderkörd i Hövelte sedan tidigare så det var definitivt dags.

    Min beställning blev till slut LLK och kylare från Britpart och inhandlade på LRparts.net av den enkla anledningen att de hade lägst pris. Jag har tidigare kört med Wurth uppgraderade pinnbultar vilka har fungerat bra så jag beställde nya sådana och naturligtvis diverse packningar också.

    Kylaren var inga problem alls att få på plats. Bolt on. LLK var inga problem den heller även om jag fick karva lite i ett plastfäste på kylaren. Det som var värst var att få till slangklämmorna på LLK anslutningsslangar på ett bra sätt, särskilt på höger sida. Silikonslangarna är ju rätt tjocka så det var lite knöligt att få in slangklämman också. Dessutom har bilen AC så det blir lite trångt att komma åt. Men det gick till slut.

    Summa sumarum går ju bilen som förväntat, riktigt bra. Intet nytt eftersom den gick bra innan grenröret vred sig men nu känns den lite ”renare”, inte lika rå. Ryker dessutom mindre när man trycker på. Utväxlingen på fördelningslådan är 1.211 och på 2055 rpm med 235/85-16 ligger den stadigt på 90 km/h. I det läget finns det rätt gott om kraft i spisen. Det roligaste är ju faktiskt att köra i 60 km/h i fyran på en grusväg, och växla ner i trean med bredställ genom en sur kurva 🙂 🙂 Då märks det ju skillnad…

    Det som återstår att se är om en LLK från Britpart för £356 håller måttet. Skillnaden är ju trots allt £120 mot en Allisport. Det kanske slutar med att jag trots allt lägger 15000 spänn på nytt grenrör, pinnbultar och LLK från Allisport men än så länge duger den här lösningen åt mig.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Detta ämne redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #53573

    följer med intresse tråden…vore fint med tips om mappning, byte av ecu med möjlighet till lite bättre effekt och ”slippa” startspärren osv…
    erfarenheter och vilken typ av ecu blev valet isf…
    /Denis

    #53629
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Allisport är en av de bästa av de där. Serck tillverkar den som Alive säljer under sitt märke, de har lite tunt gods i anslutningsrören och blir lätt deformerat, men är man försiktig så kommer det fungera bra.

    #56009
    Mikael EkMikael Ek
    Deltagare

    Kör med allisport från paddock och är nöjd.
    Raka rör rappare turbo och mappad av td5 inside. Värt varenda krona.

    • Det här svaret redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av .
    #56019
    Mikael EkMikael Ek
    Deltagare

    Detta är på en puma skall jag tillägga men är samma till stormen…..

    #56125
    MartinMartin
    Deltagare

    Uppdaterad.

    Fast nu försvann hela inlägget. Nu skiter jag i det. Bilen går som en klocka.

    /M

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Det här svaret redigerades för 9 månader, 1 vecka sedan av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.