Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 Jordpunkter på Defender, var?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-22 16:28.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42209

    4412
    Medlem

    Hej,

    Elproblem på Defender -02. Båda positionsljusen, och bromsljus, på höger sida slutade fungera för några dagar sen. Fick bara fram 6v till kontakterna. Vänster sida fungerade utmärkt, både fram och bak. Döm av min förvåning när positionsljuset fram på höger sida helt plötsligt började fungera igen. Bak höger är fortfarande kolsvart.

    Kan inget om el men min tanke var att det kanske är jordpunkten som behöver en dos smärgelduk och ny skruv. Kan det vara så? Frågan är dock om någon kan tala om för mig var jordpunkten/jordpunkterna sitter på en Defender.

    ABS och TC lampan i panelen började även lysa under färd med slocknade efter 10-15 min. Det var sjukt fuktigt denna dag, så det känns som att fukten är med och spelar spratt i mitt elproblem.

    Har provat att ösa på med 5.56 i släpvagnsuttaget som Bosse Bildoktorn förespråkar.

    Misstänker att det finns en del kloka åsikter därute….

    Mvh F Gibson

    #42216

    Börja med att kolla anslutningarna till bak/bromsljus, speciellt kontakten till själva armaturen, där finns ett litet stift som brukar ärga av. Kolla även så det är god kontakt mellan lampa och sockel.

    Per

    Brummen, Defender CSW 90 2002
    Aftonvagnen Disco 2 2004
    Glassbilen 88 Serie 2A 1967
    Allsläpet treaxligt 3,5 t
    Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
    John Deere 6120

    #42218
    #5573 Pär
    #5573 Pär
    Medlem

    Positionsljusen fram är jordade på samma punkt (E2) bakom expansionskärlet så om det ena började lysa igen så är det troligen inget jordfel. Dessutom tycks det mesta vara jordat just här så om det var E2 så hade du märkt en rad konstiga elfel. Bak- och bromsljusen är jordade i E3 eller E7, som jag gissar finns i anslutning till kontakterna bak. Mitt tips är att felet i alla fall sitter i släpvagnskontakten. Alla konstiga fel tycks utgå från den, bytte själv härom dagen då säkringen till höger positionsljus och höger bakljus small direkt vid start. Ny släpvagnskontakt (väl fylld med vaselin enligt Bosse Bildoktorn 🙂 ) och allt fungerar igen!

    #5573 Pär

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    #42227

    4412
    Medlem

    Hej och tack Per och Pär för svar!

    Plockade ånyo bort kontakten bak för att sätta i en reserv som jag hade liggande. Den fungerade dock inte då den bara hade två stift. Så jag tänkte att jag plockar fram skruvmejseln och bråkar och böjer lite på gamla kontakten med tre stift igen. Vips så fungerade ljuset. Det var enkelt löst. Kan dock inte fatta hur det kunde vara mörkt både fram och bak tidigare och då bara med 6v i sladdarna, för att sen helt plötsligt få tillbaks 12v fram. Det kanske finns en logisk, el-logisk, förklaring till detta. Jag har ljus igen och jag är glad för det.

    Tack igen! // F Gibson

    #42280

    Kul! 🙂

    Per

    Brummen, Defender CSW 90 2002
    Aftonvagnen Disco 2 2004
    Glassbilen 88 Serie 2A 1967
    Allsläpet treaxligt 3,5 t
    Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
    John Deere 6120

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.