"Klonk" i bakaxel

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-17 20:43 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38477
    Profilbild5686
    Deltagare

    <!–more–>Hej

    Jag har under en tid upplevt ett klonk från bakaxeln, märks tydligast vid växlingar. Ibland uteblir klonket, precis som att axeln roterar i ”rätt” fart mellan växlingarna. Till och från tänds ABS lampan och TC lampan, men slocknar. Kan det finnas ett samband mellan klonket och att lamporna tänds? Kan det möjligen vara dax att byta rear half shaft?

    Någon som har rekommendationer på leverantör? Det gäller en defender CCPU från 02

     

    mvh

    christian

    #38492
    ProfilbildJimmy Johansson
    Deltagare

    Det första du ska kolla är ju knutkorsen på kardanaxlarna förmodligen då den som sitter bak. Det är ju ganska enkelt det är ju bara att lägga sig under bilen och ta tag i axlen och snurra fram och tillbaka så ser man om det glappar.

    #38590
    ProfilbildSangilak
    Deltagare

    Skulle nog  gissa att det är splines i driveflange eller i drivaxeln som glappar ganska vanligt att dessa slits ut och glappar vilket resulterar i klonkande ljud.

    #38610
    ProfilbildStefan Lundin
    Deltagare

    Saker som kan vara värda att kolla är:

    Bussningen mellan A-arm och bakaxel. (sitter ovanpå ”klumpen”) om den är slut vrider sig axeln för mycket vid växling/gaspådrag/motorbroms och kan orsaka klonk.

     

    Drivaxlar – Axel, medbringare ute vid hjulen. Splinsen kan vara dåliga i axeln eller medbringarna.

     

    Kronhjul / Pinjong – du kan vrida på bakre kardanstången och se hur mycket spel det är. Vid mycket spel kan det bli ”klonk” när det tar ”stopp”

     

    Lycka till.

    Mvh
    Stefan Lundin

    Land Rover Serie IIA 109 -70
    Range Rover L405 Supercharged -13

    #38776
    Profilbild5686
    Deltagare

    Tack för alla tips och länkar, härligt att få lite vägledning. Jag har kollat om det är glapp i knutkorsen men verkar inte vara där problemet ligger. När jag försöker vrider på kardanen tycks det inte klappa där. Nu är nästa steg att undersöka half shaft, känns som det minst krångliga att byta iaf.

    Är det bäst att ställa upp bakaxeln på pallbockar så att inte däcken tar i, eller går det att undersöka en sida åt gången?

    //Christian

     

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 4 månader sedan av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.