Kompressor EAS

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover P38A (1995-2002) Kompressor EAS

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-03-17 11:17 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #80950
    Akram KhammariAkram Khammari
    Deltagare

    Jag blir inte klok på min kompressor. Den är relativt ny (ingen garanti kvar, tyvärr) men verkar vara kortsluten. Den är använd totalt under en månad och är original (köpt hos Landrover).

    Kan någon hjälpa mig att mäta OHM mellan kompressors anslutningar.

    Ohm mellan:
    – svart och grön
    – svart och orange
    – grön och orange.

    Läst på nätet att om tar bort bakre delen av kompressor, så kan man mäta Ohm mellan de 10 koppar plattor som kol ligger emot. 5 ska vara sammankopplade och de övriga 5 inte sammankopplade med föregående. I min kompressor verkar alla sammankopplade. Jag ser inte heller någon typ av kortslutning (okulärt).

    Någon som har någon idé? Någon som kan hjälpa mig att mäta i egen bil? Någon som har en fungerande kompressor liggande?

    Tack på förhand!

    Hälsningar
    Akram Khammari

    #80968
    Robin VetterRobin Vetter
    Deltagare

    Tjena,

    Jag skulle kunna mäta lite imorrn, återkommer!
    Dock: hur är den trasig? Går den inte alls?
    Har precis lagt ett par veckor på att bråka med min EAS för att få den att fungera som den ska nämligen, och det var rätt lurigt hitta felen kring kompressorn tycker jag…

    Allt gott,
    Robin

    Range Rover p38 4.6 HSE -98
    Alltid finns det väl nånting att laga?

    #81050
    Akram KhammariAkram Khammari
    Deltagare

    Hej Robin!

    Tack för ditt svar. Jag har plockat isär den och den ser helt ny ut. Fick den att fungera ca 10 sekunder efter isär plockning, sedan gick 40 ampers säkring. Nu så fort jag startar bilen (med ny 40 ampere = Starta motor + EAS), så går säkringen efter 2 sekunder. Med andra ord en rejäl kortslutning om 40 ampers säkring går åt som smör.

    Som sagt, uppskattar ditt svar och inväntar mätvärde.

    Hälsningar
    Akram Khammari

    #81084
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Hej,

    Du kan ju ha kortslutning i kablaget?

    Koppla bort kompressorn och 40a säkring.

    Mät mellan + på batteriet och ”ut” kabel från säkring. Har du spänning där är kabeln kortsluten till jord

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #81147
    Akram KhammariAkram Khammari
    Deltagare

    Tack Peter!

    Det fantastisk att jag kunde blir blind för det självklara. Jag tänkte verkligen ej på att mäta spänning.

    Det var svårt för mig att utläsa vad som är utmatning och vad som är inmatning. Då jag har mätinstrument med grövre mätpunkter, så vara jag förhindrad att komma åt att mäta just på blek (som håller i/omsluter säkringen).

    Gjorde som så:
    – Kopplade ur kompressor
    – Satte i ny säkring
    – Startade bilen flera gånger utan att säkringen gick.

    Men jag ska ordna med mätinstrument som har mindre mätpunkter för att komma ända ner till blek.

    Stort tack Peter, snällt av dig att hjälpa till 🙂

    Hälsningar
    Akram Khammari

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.