Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Köpråd Discovery 300tdi – 98

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-11-11 13:33.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42207

    isacalbert
    Guest

    Hej,

    Jag är riktigt sugen att testa på en Land Rover Discovery som andrabil och ha något att pyssla om.
    Har aldrig haft en Land Rover förut men har hittat en nybesiktigad Discovery 98- 300tdi som rullat 28000 nära mig.

    Är som sagt nybörjare med Land Rovers och undrar vad jag ska vara extra uppmärksam på om jag åker och kollar på bilen?
    Övriga tankar och åsikter om bilen?
    Är det ett oklokt köp som första Land Rover och borde jag isåfall satsa på någon annan modell och årtal?

    Tack så på förhand.

    Med vänlig hälsningar Isac.

    #42208

    Hej.
    Det du i första hand ska kolla är om det är en 112 eller en 122hästare!! Den senare finn bara som Aut. Och den har en elektrisk spridare!! Som inte finns att köpa längre!!
    Det som du ska kolla ang rost är väl innerskärmar, hyttfästen och golv i första hand…
    Håkan.

    #42212
    1788
    1788
    Medlem

    En Discovery 1 är ett utmärkt val som första Land Rover. Den är uppbyggd på ungefär samma meccano-liknande sätt som en defender, samma axlar, bromsar, motor och mycket annat, det är mer att karossen är mer personbilslik och bekväm än defendern. I denna andra generationen av discovery 1 (1994-1998) finns det en del ”modern” elektronik jämfört med den första generationen (1989-1993) men det är på en hanterbar nivå.

    Annars nämnde Håkan de två stora sakerna att titta efter. Annars är discoveryn ”bullet proof” bara den får omvårdnad

    #1788

    Fredrik Johnander
    Linköping, Östergötland
    ----------------------------
    "Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    "Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    "Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992 RIP-skrotad
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    "Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    "Hydraulic power rules"

    #42284

    Rost är ett känt problem inte minst i ramen. Alukorrision finns nog också men kanske ett mindre problem. Automaten går att ”boxtrimma”, men går att få fart på en manuell också. Kolla oljeslangar och rör då gummi och stål kan vara angripna. Framaxelns svivlar är värda en koll, då de börjar läcka vid rostangrepp. Kika överallt under bilen efter oljeläckage, de brukar finnas bla.. i servot. Större glapp i drivlinan? D1 med 300 TDI är en bra första bil och nog så kompetent i terränglådan. I stort sett allt finna att köpa i England , hemma på en vecka till rimliga priser,

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel.

    #42455

    isacalbert
    Guest

    Hej, tack så mycket för era svar. Det var en 122 hästare samt lite väl rostig, så jag avstod. Men finns nu en td5 99 aut på kvd som jag är sugen på. Tankar om denna?

    https://www.kvd.se/auktioner/land-rover-discovery-2-5-td5-139hk-22299

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    #42457

    Ungefär lika D1 men som jag ser det möjligen mer och dyrare fel på D2. Hydraulisk krängningshämmare? Brrr. Googla TD5 och D2 problem.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel.

    #42462

    I valet mellan 300TDI automat och manuell, så är nog den manuella att föredra.
    Automaten är mer elektriskt komplicerad. Som Sven-Erik nämnde så finns inte spridaren som styr insprutningen att köpa längre.
    Dessutom kan man med stigande km drabbas av fel på TPS (Throttle Position Sensor), som Bosch-del kostar ca 6000:- Land Rover säljer dem inte längre.
    Dessa fel behöver inte inträffa, men när de gör det…..får man problem.
    /Kent

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.