Köpråd L322!

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Köpråd L322!

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-01-20 11:29 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #77906
    Profilbildjoachim
    Deltagare

    Hej,

    Har tänkt att köpa en L322 och tar gärna emot tips vad man ska tänka på. Det jag tänkt mig är en bil i fint originalskick, miltal är jag inte så bekymrad över. Min första tanke var en tidig bil med BMW V8 som verkar vara en riktigt pålitlig maskin. Är jag fel ute, eller är senare Ford V8 kanske lika driftsäkra? Bilen kommer inte rulla mycket, så jag tror inte diesel är det ultimata, dessutom verkar byte av turbo vara en stor operation, vad jag läst mig till.

    Lyssnar gärna på vad experterna här har att säga!

    Tack på förhand!
    Joachim

    #77911
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Ja de har läst rätt att det är turboaggregaten som är det stora jobbet, det gäller TDV8 modellerna. De senare årsmodellerna 2007-2009 eller 2010-2012 är att föredra framför de tidiga trots turbo problemen. EGR ventiler är också något som behöver bytas efterhand. Köp en så pass ny bil din budget tillåter.

    Elektronik och byggkvalité är bättre ju senare årsmodell det är.

    Kör själv en 2008, TDV8, underbar bil, byter olja och filter var 1000:e mil och kör engagerat så det hjälper till att uppbyggnaden av sot i turbo och EGR blir minimal. De passar inte för korta sträckor utan ska helst bli genomvarm i motor varje dag man kör.

    #78233
    MartMart
    Deltagare

    Jag har haft en 2002 med BMW bensin v8, den strulade ganska mycket, nu har jag en 2006 med Jaguar bensin v8 och den är mycket pålitligare, inte kanske just motorn, men alla andra förbättringar med faceliften som kom 2005/2006

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.