Köpråd Range Rover Sport

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Sport L320 (2005-2013) Köpråd Range Rover Sport

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-01-20 10:41 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #78068
    ProfilbildPatrik
    Deltagare

    Hej,

    Har börjar fundera på att köpa en Range Rover Sport årsmodell mellan 10 – 12. Har aldrig ägt en tidigare men alltid haft ett gott öga till just den modellen.

    Är det något speciellt man bör tänka på? Vilken modell, motor skall man kika på?

    Vad ska man titta efter gällande vad som kan gå sönder? Hur ser det ut med driftsäkerheten?

    Vad kostar servicen? och vem skall man vända sig till för service (bor i Stockholm)

    Många frågor, men skulle vara skönt att få höra från personer som faktiskt äger/ägt en liknande bil.

    Stort tack på förhand för eventuelle svar.

    Vänligen Patrik

    #78071
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    hej…
    är inte så jättehemma på dom där!! men har hört flera som varnar för 3,6l tdv8an tydligen vanligt med turboras!!
    och det är svindyrt!!

    #78083

    Hej
    Jag har en 2006 RRS med 4,4L V8, bensin och det är en härlig maskin. Vet ej hur de andra motoralternativen är förutom att 2,7 och 3,0 har sina problem med vevstakar och turbo. Andra kan säkerligen fylla på med info där.

    Som vanligt på dessa tunga bilar är det en hel del pyssel med dem och vanliga fel.
    Börjar med den enklaste frågan. Verkstad. Jag bor också i Stockholm och själv åker jag till GroundZero4WD i Altuna Flosta mittemellan Fjärdhundra och Heby. Annars finns CAAR AB i Vinsta (Vällingby) som jag vet andra rekommenderar som har använt sig av dem. Har själv också bra erfarenhet av dem. Det finns några till också, titta in på Distriktsidan för Stockholm på hemsidan så finns det några verkstäder uppräknade där.

    Ett tips när du tittar efter en RRS (och även Disco3/4), höj upp bilen, vid vänster bakdäck, böj dig ner och titta in på bakdiffen och se om det finns en rund elektrisk kontakt där, då har den elektrisk låsbar bakdiff. Jag har sett några bilar där säljaren helt missat detta och inte vet om att bilen har det.
    Annars är det de vanliga tipsen, lyssna efter missljud när du provar de vanligaste funktionerna som luftfjädringen (den ska inte ta för lång tid på sig att höjas och inga felmeddelande ska komma upp). Lägg i lågväxeln och prova att köra runt lite. Lyssna efter klonk från framvagnen, då är det troligen dags att byta bärarmarna. Lyssna efter vinande ljud från diffar runt 70-80 och 100km/h.

    Driftsäkerheten? Ja, ta i trä, min har rullat på riktigt bra med några längre resor med husvagn och några resor med släp med annan Land Rover på efter ett grymt dyrt första år att komma ikapp med service.
    Annars, se till att ha med en felkodsläsare när du är ute och provkör för att se vad som ligger kvar i bilen och vad som kan tänkas komma upp under provkörningen. Har bilen redan låsbar diff så lägg i lågväxel och kör runt med 180graders svängar, gärna på grus eller annat halt underlag. Det ska inte komma några missljud eller klonk.

    Var i Stockholm bor du?
    Lycka till med köpet.
    //Niclas

    '06 RRS V8 4,4l
    Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
    Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
    Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
    IIDTool BT

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    #78130
    ProfilbildPatrik
    Deltagare

    Hej Niclas,

    Tack för snabbt och utförligt svar. Jag bor strax norr om sthlm. Hur är priserna på servicen?

    Vänligen Patrik

    #78169

    Hej Patrik
    Jag bor själv i Vällingby.

    Jag fick tidigare ett pris från CAAR (i Välingby) på en vanlig service, olje och filterbyte på drygt 3000kr. Den servicen gör jag själv för cirka 1500kr, har jag för mig, tar drygt 1h på OKQ8 GDS. Samma med oljebyte i diffar, spolning av automatlådan och fördelningslådan. Enkelt att göra själv.
    Byte av luftkompressor, räkna med 15000kr alternativt att det går att köpa ett renoveringskit för kompressorn från X8R.co.uk som gör bättre delar än LR själva.

    Jag har bytt en del själv och lämnat bort en hel del till GZ4WD och det är humana priser tillsammans med ett grymt bra och professionellt bemötande från Björn.
    Byte av luftbälgarna på verkstad, kompletta, var inte billigt. En luftbälg kostade drygt 9000kr från LR, Jag hittade Dunlop från LR-parts, fyra stycken för ca 9000kr istället och bytte dessa själv på parkeringen hemma utomhus.

    Tänk också på att 2010-2011 årsmodell så är navigationssystemet inbyggt i en hårddisk och kan inte uppgraderas förutom på en auktoriserad verkstad, om de ens har kvar utrustningen eller kompetensen för att göra detta. På 2012 och nyare kan du köpa online från Here.

    //Niclas

    '06 RRS V8 4,4l
    Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
    Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
    Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
    IIDTool BT

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    #78228
    ProfilbildPatrik
    Deltagare

    Hej,

    Verkar vara rätt humana priser på vanlig service då. Gällande kompressor och luftkuddar, är det vanligt att detta måste göras eller hör det mer till worst case?

    Uppdatering av navigator spelar mindre roll, tycker waze funkar bäst, jag vill ha en bil med bra historik och som har tagits väl omhand om, det är det viktigaste för mig, samt att den är svart 🙂

    Finns dock inte jätte mycket till utbud här hemma, lite funderingar på att kolla mot Tyskland.

    Vänligen Patrik

    #78230

    Jo, det är just dessa ”worst case” som lätt drar iväg. Länkarmar får man se lite som förbrukningsvara, bromsbeläggen nöts fort. Titta också i bakre hjulhusen efter rostiga bromsrör, krångligt att byta dessa.
    Kompressorn får man nog mer eller mindre räkna med att den kommer så småningom. Luftbälgarna bytte jag på eget bevåg efter 15000mil och det blev en tydlig och märkbar skillnad i väghållningen. Det är med all säkerhet inte bälgarna utan stötdämparna som tar slut. Det finns dämpare att byta men jag tyckte att det var enklast att byta hela benet på en och samma gång. Jag fick byta diffen fram också, så det blev en stor kostnad.
    Fördelen med 4,4L V8 är att den har kamkedja så jag vet inte vad det kostar att byta kamremmarna på dieselmotorn.
    Å andra sidan med bensin V8an får man en törstig bil men ett stort leende på läpparna när man åker omkring och stöder staten med stora inbetalningar av bränsleskatt och moms, räkna med 2l/mil om du ska köra mycket här i stan. Drygt litern på landsväg och 1,4-1,6 med tungt släp/husvagn eller tung fot.
    Jag hade tidigare en Mistsubishi Outlander Plug-in, den drog i snitt 0,2l/mil i stan, så det är inte för förbrukningen man köper en sådan här bil 🙂
    Det är mina erfarenheter.

    Men jag ångrar inte köpet 🙂

    '06 RRS V8 4,4l
    Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
    Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
    Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
    IIDTool BT

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.