Kraftlös med mycket svart rök Defender

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1990-1998) 200tdi, 300tdi, 3.9L V8 Kraftlös med mycket svart rök Defender

Etiketter: 

  • Detta ämne har 6 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2020-08-20 14:57 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #69072
    Profilbildfotograf
    Deltagare

    Körde min Defender 300tdi -98 på väg ,helt plötsligt blev bilen kraftlös och rök svart
    Kan någon tala om vad som är felet

    #69092
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    skulle gissa på att turbon skurit!!

    #69093
    MartinMartin
    Deltagare

    I bästa fall är det någon av slangarna som brustit eller släppt.
    Kolla alla slangar, anslutningar och turbon.

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #69120
    JohannesJohannes
    Deltagare

    Håller med. Kolla att slangen från turbon inte har spruckit.

    'There are people who spend all weekend cleaning their car.
    And there are people who drive Discovery'

    #69144
    Profilbild4557
    Deltagare

    För att en förbränningsmotor, Otto- eller Diesel-, ska fungera optimalt krävs en idealisk blandning av luft och bränsle.
    För lite bränsle. liksom överskott av bränsle, leder till effektminskning.
    I ditt fall GISSAR jag på bränsleöverkott, eftersom motorn upplevs som kraftlös och dessutom svartryker.
    Således bör insprutningssystemet kontrolleras och eventuellt justeras/renoveras.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #70596

    Sitter en slang till dieselpumpen ihop med turbon, kan kanske vara den. Sitter ett membran i diswlpumen som slangen går till, gast exakt hur det funkar har jag ingen aning om men det är alltid bra att börja med det lättaste att felsöka. Svartrök är för mycket bränsle låter det som. Turboras är väl oftast blårök. Fast en turbo till en 300tdi är inte dyr😀

    https://fourby.co.uk/epages/950004277.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/950004277/Products/CHRA

    ”Knacke” Defender -98 300Tdi
    ”Tut” Defender -02 TD5 Såld
    ”Gonzo” Disco 3 -09 skrotad
    ”Juppe” Defender -09 TD4 Såld
    ”Drag-Drag” Deffe -99 TD5 Såld

    #70603
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Svartrök kan vara bränsle överskott, men bränsle överskott kan också bero på för lite luft. ex Turbo. EGR ventiler som hänger sig ger också svart rök, liksom stopp i Intercooler eller större luftläckage som sprickor i slangar. Hörs det annorlunda, pyser?
    Kommer felet direkt eller bara ibland? Har haft Turboslangar som spricker, men bara det inre lagret, ibland vid laddtryck så smiter luften emellan yttre och inre lagret och då blåser det inre upp som en ballong och stryper all luft tillförsel med mycket svartrök och ingen ork i motorn. för att kolla måste alla slangar demonteras och göras rent invändigt och nogrant inspekteras. Man kan känna lite på dem innan man tar av dem för att se om någon känns misstänkt.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.