Lågt oljetryck i 2.25l diesel

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie IIA (1961-1970) Lågt oljetryck i 2.25l diesel

  • Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-09 22:46 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #78879
    ProfilbildMats Lundin
    Deltagare

    Hej,
    oroar mig för ett lågt oljetryck i motorn. När den är kall verkar det ok, men när den blivit varm och går på tomgång är det knappt att den visar något tryck på oljetrycksmätaren. Oljan byts varje säsong och bilen går 100 mil per år, max.
    Vad brukar det vara, slitna ramlager, dålig oljepump, igensatt oljesil, dålig fjäder vid övertrycksventilen eller något annat? Oljelampan tänds på en gång när man stoppar motorn.
    Tacksam för tips!
    /Mats

    #78881
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    Har motorn några missljud? Ramlager brukar ge ifrån sig ett malande ljud. Vevstakslager ett knackande ljud.

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    #78885
    ProfilbildMats Lundin
    Deltagare

    Jag tycker inte att den låter illa på något sätt som du beskriver.

    #78888
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    Lite långsökt, men….Prova med att byta givare. Om den fortfarande visar lågt tryck då, så är nog dina 3 sistnämnda förslag att beakta.

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 2 veckor sedan av .
    #78889
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Vad är det för motorolja du använder?

    #78894
    ProfilbildMats Lundin
    Deltagare

    Jag använder mineralolja HD SAE 15W-40. Kanske syntetiska oljor passar bättre?

    #78922

    Att äldre motorer har lågt oljetryck varmkörda på tomgång är nog inte helt ovanligt.
    Innan du börjar riva isär skulle jag mätt trycket med en känt korrekt mätare, det verkar som det rekommenderas minst 45PSI eller 3,1kg vid normalt arbetsvarvtal och varmkörd motor.

    #78933

    kan rekommendera syntetolja, visserligen har en syntetolja mindre inre friktion vilket gör att oljetrycket kan sjunka något på mätaren…men flödet till lager osv förbättras…efter vad jag lärt mig av en ”oljeguru” för en av de större oljebolagen som tidigt saluförde syntetolja…oljetrycket har mindre betydelse än flödet eftersom ”trycket på oljan” mellan ytorna i te.x. i vevstakslager överskrider oljepumpens oljetryck med ”några hundratalskilo” (slarvigt uttryckt)…
    ”gurun” använde syntetolja i sina bilar, bruksbilar som sin kompressormatade MG från 30-talet med samma framgång.

    Själv kör jag vår gamla trimmade Morgan och Serie 2A och Defender Td5 på samma typ av olja och även tidigare Freelander, Jaguar V12, och Modsportbil med hårdtrimmad Pintomotor mfl. … obs allt med positivt resultat…
    knock on wood…(ett skämt det sista) 🙂

    Lycka till !

    #78936
    ProfilbildMats Lundin
    Deltagare

    Det är ju både mätare och oljetryckslampa och båda visar att det är lite lågt tycker jag. Men man vet ju aldrig förrän man kollat.
    Jag kan kanske börja med att dryga ut mineraloljan med semisyntet. Semisyntetoljan är väl blandningsbar men är ju lite tunnare och kanske smörjer bättre. Jag har utrymme för ca 1 liter innan det är fullt på stickan.

    #78992
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Jag skulle göra ett oljebyte och ha i 20w-50 och se om det blir bättre med det.

    #79004
    ProfilbildMats Lundin
    Deltagare

    Ja, att byta olja låter som ett bra första steg.
    20W-50 låter som en lite tjockare olja som den borde må bra av.
    Tack för alla goda råd. Jag börjar med det här och ser vart det leder.

    #79026

    Jag bytte olja, givare och till slut pump. Det senare gjorde underverk. Lite pyssel men pumpen kostade inte mycket.

    #79170
    ProfilbildMats Lundin
    Deltagare

    En ny pump vore nog inte fel men om det är någonting som borde vara ok så är det ju den. Var din glapp på något vis och var silen igensatt?
    Kanske lika bra att beställa hem en komplett pump och sumppackning. Men det får bli lite varmare innan man kan byta.

    #79311

    Silen var ren och för övrigt dissekerade jag inte pumpen närmare. Jag var bara glad över att jag fick tryck när motorn även var varm. Hyfsat enkelt att byta, förutom att få sumpen tät. Fick bli klister på båda sidorna om packningen, försökte med ena sidan först med dåligt resultat.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.