Larm och startspärr !?

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Larm och startspärr !?

  • Detta ämne har 22 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2020-07-06 15:15 av .
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #67856
    ProfilbildJimmy Johansson
    Deltagare

    Det känns spontant att det är nått fel på larmet eftersom det går av sig själv. Det känns som man skulle behöva koppla upp till en nanocom eller liknande var i landet bor du?

    #67883
    Dennis MidstenDennis Midsten
    Deltagare

    Med Nanocom kan man programmera nyckeln till D2 med hjälp av numret på kortet i nyckeln. Det vore roligt om Herr Magnus kunde återkomma med om han testat/kollat batteriet i nyckeln och om lysdioden i nyckeln lyser när han trycker på knappen? Och finns det mer än en nyckel, och är det samma med den?[/
    Hej. Ska hämta batterier till nyckeln idag, om jag nu kan köra bilen! Ja lysdioden lyser på nyckeln. Reservnyckeln är trasig. Funkar bars manuellt. Inatt har larmet kört igång två ggr. Tystnade då jag plockade bort kablarna till batteriet…,ska kanskeköoa nytt batteri också. Har i två veckor använt mig av den där 4-siffriga koden för att kåsa upp startspärren ich det har funkat. Men idag började larmet tjuta mitt i natten! Är ju enormt påfrestande när grannar står oxh flor typ!

    Har du sensorn som sitter ovanför vänster b stolpe? Den kan jäklas ibland, pröva och koppla bort den, den reagerar på rörelse i bilen och kan balla ur och se spöken ibland

    #68004
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Nya batterier till fjärr hjälper föga om larmet startar av sig själv, annat än att man kan stänga av det med fjärren.

    Ev. mer än ett fel. lite långsökt dock.
    Larm som startar av sig själv på discovery 2 brukar vara huvkontakten. Kolla att där inte är ärj på stiften och smörj den med WD-40 eller liknande, motionera den genom att trycka in och släppa 20-30ggr och håll tummarna.

    Det går att läsa ut vad som orsakade det senaste larmet med T4, vet ej hur det är med eftermarknadsprogram men det går säkert med dem också. Då får man ju svart på vitt vilken sensor som utlöste larmet.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #68037
    Sune CullbergSune Cullberg
    Deltagare

    Om man låser med nyckel så aktiveras inte rörelsesensorn i bilen, om det finns sådan. En finess om man har hund i bilen, funkar naturligtvis så även om man har en fungerande fjärr.
    En del inlägg pratar om erfarenheter av äldre defender och kanske D1. Larm och startspärr är helt annorlunda på D2, integrerat i bilens elboxar. Man kan programmera bort både larm och startspärr med nanocom och antagligen med hawkeye förutom LR verkstadspc med T4. Man kan också välja att larmet stängs av med nyckel. Att fjärren inte funkar och att larmet går igång av sig själv behöver inte hänga ihop, men fukt i BCU, ärgade kontakter eller jordpunkter kan skapa spännande fel. Men vad det gäller fjärren så tror jag på mottagaren i innertaket.

    D2 Td5 aut -03, RRC -95, D2 V8 -01
    Rester av RRC -77
    Tidigare LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
    Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97

    #68063
    ProfilbildHerrMagnus
    Deltagare

    Det känns spontant att det är nått fel på larmet eftersom det går av sig själv. Det känns som man skulle behöva koppla upp till en nanocom eller liknande var i landet bor du?

    Jag bor i Årefjällen, Jämtland. Jag finns det någon med Nanocom eller Hawkeye eller vad de heter som kan programmera om BCU eller den här boxen? Alternativt om jag kan ta mig ner till Hälsingland Bollnäs/Söderhamn typ…

    #68064
    ProfilbildHerrMagnus
    Deltagare

    Om man låser med nyckel så aktiveras inte rörelsesensorn i bilen, om det finns sådan. En finess om man har hund i bilen, funkar naturligtvis så även om man har en fungerande fjärr. En del inlägg pratar om erfarenheter av äldre defender och kanske D1. Larm och startspärr är helt annorlunda på D2, integrerat i bilens elboxar. Man kan programmera bort både larm och startspärr med nanocom och antagligen med hawkeye förutom LR verkstadspc med T4. Man kan också välja att larmet stängs av med nyckel. Att fjärren inte funkar och att larmet går igång av sig själv behöver inte hänga ihop, men fukt i BCU, ärgade kontakter eller jordpunkter kan skapa spännande fel. Men vad det gäller fjärren så tror jag på mottagaren i innertaket.

    Fukt i BCUn kan det vara alltså!? Känns som någon händig borde göra det här, vilket jag inte alltid är! Och jag byter batterier i fjärren idag, men tror det ej handlar om det. Den här sensorn i innertaket ska jag checka, var sitter den och hur checkar jag den då? Jag har plockat bort säkringen för signalhornet och jag har dragit ur kontakten till det andra larm/hornet som sitter upp till vänster o motorutrymmet. Så tillfälligtvis tjuter det inte men problemet med att larmet och startspärren går igång kvarstår dock. Plockar bort kablarna till batteriet varje gång och startar om allt när jag ska använda bilen. Och då går larmet igång ibland men jag kan iaf stänga av det med fjärren då. Så efter att jagtagit bort kablar från batteriet och satt dit dem igen så funkar fjärren…känns som ngt osynkat i det här systemet…

    #68229
    Profilbild3557
    Deltagare

    Låter precis som det jag haft de senaste åren. Jag har inte orkat ta ner mottagaren i taket till Fob. Den kommer och går troligen pga dålig jordning/korrosion. Tydligen standardfel kanske pga kondensation mellan innertak och plåten? När den inte vill dra runt startmotorn blinkar larmdioden i kombit. Då får man mata in EKA koden med låset. Detta går ganska kvickt när man lärt sig men inte roligt. Ligger i planen att ta ner innertaket för att klä om samt fixa detta i år. Jag stängde av larmsignalen så att inte grannarna blir irriterade. Nyckeldioden lyser när man trycker på låsa upp men inget händer. Samma med bägge nycklarna men när bilen är på humör funkar det.
    Disco 2 2001 Td5.

    #68306
    ProfilbildHerrMagnus
    Deltagare

    Ja kanske det är det där. I helgen har den fungerat helt plötsligt. Har tagit ur kablarna till battetriet på nätterna och ej låst den i men i övrigt kört som vanligt och fjärren, låste och allt fungerat klanderfritt……gör anteckningar varje gång om vad jag gör och inte gör för att se om jag kan utesluta vartefter……..

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.