Luftfjädringsfel, Hjälp av någon kunnig

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Sport L320 (2005-2013) Luftfjädringsfel, Hjälp av någon kunnig

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-08-19 07:02.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43426

    Hej det hela började med att min kompressor gav upp så felmeddelandet ”Rasing Slowly” dök upp och sen kom lampan i instrument panelen för fjärdings fel. Då lämnades bilen in på mekonomen verkstad och en ny kompressor moterades efter det fick ja åka ner till SAM bil i Göteborg och lägga i en ny programvara till pumpen. Sen funkade bilen ca 1 månad.. och efter detta kom felet tillbaka då tände sig luftfjädrings lampan och pumpen pumpade inte alls… bilen blev efter ca 2 veckor luft tom i alla bälgar.. sedan hoppade de igång igen och kompressorn pumpar upp bilen till rätt nivåer man hör den justerat och sedan stänger av pumpen men SEDAN kommer problemet.. den stänger inte av pumpen den står och pumpar och pumpar och pumpar… har hatt bilen på sam bil i Göteborg dem har felsökt alla komponenter sensor givare och modulen allt är helt, dem säger kabelbrott någonstans någon som vet mer??

    #43428

    Om SAM säger kabelbrott så är det nog så. Bara fram med ett elschema och börja felsöka. Tänk logiskt vad det är som gör att inte kompressorn slår av och börja där. Det kan även hjälpa att kolla live värden med ett diagnosinstrument och på så sätt få fram vilka signaler det kan vara fel på. Kabelbrott verkar tyvärr inte helt ovanligt på L319 (Discovery 3, 4) och L320 (Range Rover Sport av första generation). Just detta skulle kunna vara en kabel bakom vänster framhjul, kolla härvan (om det är skavt) innanför hjulhuset, innerskärmen måste monteras bort först.

    • Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av .
    #43429

    Tjena Patrik! Vi har försökt med lite felkoder.. har dem inte i huvudet nu… idag har ja hatt nere bägge inetskärmar fram och kollat följt upp kablar och kollat.. hatt isär kopplingen bakom vänster (förar) sida
    Strålkastare fram bak till kompressor.. men inte hittat något där heller.. det som jag har funderingar på om de finns någon givare som mäter upp trycket efter den fyllt bälgar och ska fylla någon tank? Var hittar ja elscheman hade underlättat ernomt!

    #43431

    Schema med mera finns här, http://topix.landrover.jlrext.com/topix/vehicle/lookupForm
    Du behöver först registrera dig, sedan köper du tillgång av det du behöver för en viss tid.

    #43434

    Kollat lite på sidan.. men det var inte lätt att förstå.. får ge det lite mer tid i EM 🙂

    #43442

    Någon som har ritningar på detta då det inte var lätt att förstå..

    #43448

    Ett tips kan vara att kontrollera torken till kompressorn.
    Den är fylld av typ ”silika”. Geggar den igen så arbetar kompressorn för hårt.
    Finns reparationssatser för torken att köpa på Ebay.

    Mvh
    Stefan Lundin

    Land Rover Serie III 109 -74
    Range Rover SC Autobiography -13

    #43548

    Här är felkoder jag läst fram idag.. har ni nån aning?

    Bilagor:
    #43642

    Om huvuddatorn inte får kontakt med en modul, kan felet ofta ligga i modulen. Men givetvis även annat såsom dålig kontakt kan vara felet. Skulle nog börja med att leta rätt på modulen och titta på den. Om kompressorn fyller sakta, kan det ju bero på läckage, vilket kan ha orsakat första haveriet. Men kompressorerna är väl mer som slit och släng. Ett ventilpaket som vid behov för delar luften till rätt ställe är också kända för problem. Börja med att köra upp bilen max och låt den stå så några dagar, titta om bilen ”lutar” i något hörn. Om inte ge akt på om systemet behöver fyllas en längre stund . Komplettera gärna med en manometer för att kunna avläsa trycket i tanken. Torkfiltret som nämndes är värt en koll. När du kan avläsa trycket så bör du få en ide om fyllnadstid.Samt om trycket sjunker i systemet, eller om påfyllningen går för sakta men trycket är ok. Finns läcksökningsspray som kan vara till god hjälp, annars fungerar såpvatten lika bra. Äldre luftbälgar brukar kunna läcka lite grann. Med en Land Rover har man aldrig långsamt….

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, Puma, D1 300Tdi

    #48977
    Profilbild
    Roos
    Guest

    Har du lyckats åtgärda felet än? Har samma problem med min.

    #48995

    Hej,

    Som nämnts ovan, Kompressorn kan ge upp om den pumpar för mycket pga av luftläckage, den slits ut helt enkelt.
    för att kontrollera luftläckage. Ställ bilen i normal höjd och koppla bort batteriet.
    Mät höjden på alla 4 hörnen. Vänta 12-24h och mät igen.
    Vilket eller vilka hörn sjunker?
    Om du brukar parkera i lågt läge använd det som första test istället för normal läge.
    Om det är en luftbälg som läcker (vanligast) så kan man få prova olika höjder för att hitta det.

    Om bilen inte sjunker med batteriet av utan endast med systemet aktivt så är det inte luftläckage utan ett elfel.

    Tyvärr är inte 3rd byte DTC (ex C1A00-46 eller C1A00-54) med i ditt felkodsverktyg så det finns lite olika varianter av felkoder att välja på
    C1A00 kan betyda att den är i kalibreringsläge eller EPROM error men jag vill minnas att det även är låg spänning och det står det ju på displayen i din felkodsläsare.
    Om SAM sagt kabel fel så är det ju vettigt att börja där. På L319 och L320 så är där en del kabelbrott på tidiga modeller som Patrik nämnde, så skaffa ett el-schema, visst det kostar en liten slant på Topix men de är väldigt lätta att läsa och sedan börjar du mäta plus och minus till modulen.

    Uxxxx koder kan man i regel ignorera, dessa är nästan alltid följd felkoder av andra fel. ex om du inte har ström till Luftfjädringsmodulen så kommer andra moduler att logga en felkod om Lost communication eller incorrect message received och så vidare. dessa kan man nolla när man väl fixat det riktiga felet.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #49164
    Profilbild
    Roos
    Guest

    Om bilen ej sjunker och den höjer jättefort bak men inte fram när man ska höja den, efter man ställt den på lägsta? Jag får felkod att den fyller tanken för sakta. Men varför pumpar den upp bak så snabbt då. Sitter dom kopplad direkt på kompressorn?

    #49245

    Systemet är gjort så att den höjer bak först och när du sänker så sänker den fram först. detta för att ljusena inte ska blända någon.

    Troligtvis så är det så att den luft i tanken räcker att fylla bak men inte fram och sedan tar det tid för kompressorn att fylla fram.

    Du säger efter man ställt den på det lägsta, menar du då att den ska höja till lägsta från i princip tomt system eller att den ska sänka till lägsta?

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.