Mitt 1999 Discovery 2 äventyr

Forum ALLMÄNT Din Land Rover Mitt 1999 Discovery 2 äventyr

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2022-03-08 11:36 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98600

    Hej!

    Har precis skaffat mig en Discovery 2 från 1999 som har gått drygt 35000 mil. Ganska galet att köpa en bil som slukar diesel som jag slukar semlor dessa dagar, men det var lite tanken… att göra något kul och på köpet lära mig hur man meckar med bilar. Mitt intresse i bilar har tidigare varit obefintligt men nu har något väckts inom mig.

    Vissa på forumet kanske känner igen bilen, DBF 854, då några tidigare ägare verkar ha varit medlemmar. Nu befinner den sig i alla fall i Skåne dit den kördes från Linköping. Eftersom den är utrustad med taktält så stannade vi på vägen och campade i kylan. Under natten kom det 15 cm snö men det funkade hur bra som helst.

    Bilen är ganska slö så jag har kollat igenom den lite och hittat flera grejor som måste åtgärdas:

    – Massor av olja i sladdarna till ECU och MAF. Fuel injector harness och packning beställt. Tror och hoppas ECUn är ok.
    – Turbon verkar ha satt sig helt (dvs wastegate-armen). Ska försöka skruva isär och smörja upp
    – Luftfilter rejält skitigt så fullt service-kit beställt
    – Vindrutetorkarna fungerar sådär, går inte tillbaks om man kör med intervaller
    – Lågt med kylarvästka, hoppas den inte läcker
    – Bränslefilter hade förra ägaren tänkt byta så det fick jag med så det byter jag med en gång

    Annars ser den väldigt fin ut tycker jag men får ta och kolla lite mer noggrant på bromsar mm när jag har skaffat mig lite utrustning för att lyfta bilen.

    Tänkte uppdatera den här tråden med åtgärder allt eftersom och hoppas att man kan få lite tips från er som kan det här mycket bättre.

    • Detta ämne redigerades för 11 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #98656

    Ditt äventyr börjar ju spännande. Välkommen i klubben och lycka till !
    /Ingemar

    Pumba, Defender DCPU -04
    Ecgberht, SI 80” -52
    Kingen, HD Road King Custom -04

    #98688
    Max WollenbergMax Wollenberg
    Deltagare

    Hej Stefan,

    Grattis till en ”Gentlemans Defender”!
    Så mycket bekvämare än att skramla runt i en gammal traktor (läs:Defender) som så många av oss här. :))
    (Jag har kvar en gammal D2:a…)
    Du har hittat en bil som kommer att ge dig många roliga mil, och en liten dos skruvande på köpet.
    Efter att ha läst i din tråd här så verkar du ha rätt bra koll ändå.
    Ovärderlig information finns här: http://www.discovery2.co.uk/
    Vill du ha fler svar eller tips, tveka inte att skriva här. Vi är många som har åkt D2 till vardags i några år, och gillar att svara på frågor.
    Ett litet tips är att hålla dina frågor till ett forum, d.v.s. detta, och att inte ha för bråttom att få svar.
    Jag kan lova dig att det kommer svar om det är någon som vet
    Så fort frågorna hamnar i det allmänna ”surret” på FB så slutar svaren att komma här…

    Njut av ditt lyxåk!
    Wastegate- ventilen går att smörja upp med lite envishet och en dos kopparpasta utrörd i lite motorolja (så att den flyter).
    Lyft av armen och lirka försiktigt med den tills den når ändlägena, så kommer du att få tillbaka 25 hk.

    Mvh, LR Doc Max!

    #99083

    Tack Ingemar och Max!

    Äventyret fortsätter och jag har nu bytt bränslefilter, luftfilter, fixat wastegate-ventilen (kopparpasta fungerade utmärkt) och bytt injector harness. Det gick ju inte helt smärtfritt och följande problem uppstod:

    – Två skruvar till locket på motorn drogs sönder, innan jag ens hade kommit till 9 NM. Verkar sitta där för tillfället och inga läckor så får fixa sen
    – Slangen från toppen av motorn var trasig och förhårdnad. Bytte mot Biltema värmeslang så länge
    – Bränslefiltret läckte som ett såll eftersom jag hade missat den lilla packningen från gamla filtret
    – Vattensensorn gick i sönder till bränslefiltret men verkar inte vara helt nödvändigt
    – Kunde inte starta bilen efter byte av filter och läcka men fick igång den till slut med lite googlande och nyladdat batteri
    – MAF-sensorn verkar inte fungera
    – Hittat lite lösa slangar som jag inte vet vad de gör. Får undersökas
    – Kylaren läcker när man kör men läcker inte alls när den står still.

    Så nästa projekt innan jag byte oljefilter och olja blir att hitta och fixa läckan av kylarvätska. Någon som har några tips var man bör kolla först om det inte läcker när den står stilla på uppfarten?

    • Det här svaret redigerades för 10 månader, 3 veckor sedan av .
    #99090
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Hej Stefan!
    Vill gärna höra lite mer om kylaren som läcker när bilen körs. Hur vet du att den läcker då? Kollar du nivån innan och efter, eller ser du vattenläckaget på något sätt? Är läckaget så pass att motorn blir onormalt varm när du kör?
    Mvh Calle

    #99094

    Hej Calle,

    Ja, jag kollar innan och efter. Fyllt på kylaren ett par gånger och även om den har stått några dagar så är nivån samma. Så fort jag har kört ser jag inte längre någon kylarväska i behållaren efteråt.

    Kollade innan idag och det ser ut som om det läcker någonstans under turbon, eller lite längre fram mot kylaren. Svårt att se utan att skruva isär. Får dränera och skruva loss slangarna. Med tanke på hur slangen ovanpå motorn såg ut så är det säkert dags att byta de flesta 🙂

    #99096
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    Topplockspackningen? Det verkar läcka så fort kylsystemet bygger upp lite tryck.
    Hur ser oljan ut?

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    Sörmlandskusten
    S III 88" -73 B18. GAA 153

    #99099

    Det låter ju troligt i så fall. Tycker oljan ser bra ut och motorn går rätt bra dock. Den överhettade inte (vad jag kunde märka) när jag körde hem 40 mil.

    Finns det något sätt att kontrollera om det är topplockspackningen? Borde jag se det om jag tömmer ut oljan, något jag har tänkt göra oavsett?

    Tack!

    #99105
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    Oljan blir grå om det finns vatten i den. Men jag ska inte måla f-n på väggen, det kan ju bara vara ett enkelt läckage vid någon anslutning ex.vis.

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    Sörmlandskusten
    S III 88" -73 B18. GAA 153

    #99106
    Ca11eCa11e
    Deltagare

    Det syns isf om du skruvar av och kollar oljepåfyllningslocket. En grå smet där är ett säkert tecken, kolla i själva locket. Jag tror nog som Ray mer på ett läckage nånstans. Inte troligt att det går att köra nån längre sträcka.med trasig toppackning.
    Lycka till👍
    Mvh Calle

    #99136
    Max WollenbergMax Wollenberg
    Deltagare

    Hej Stefan,

    Det sitter en plugg, c:a 20 mm stor, mellan avgasportarna bakom grenröret. Nr. 17 på bilden.
    Den är känd för att läcka. Mest troligt ingen toppackning om du inte får gojs i expansionskärlet.
    Pluggen har en invändig sexkant, och du kommer inte åt den utan att plocka bort grenröret.
    Dock kan den ses utan demontering, och det syns tydligt att den läcker.

    Byt pinnbultarna till grenröret samtidigt när du ändå är igång. 🙂

    Mvh, LR Doc Max

    Bilagor:
    #99148
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    nej förhoppningsvis är det pluggen som Max beskriver… om det är blockpackningen så kan det annars bete sig på många
    olika sätt!! ibland blir det olja i vattnet… ibland vatten i oljan… och ibland bägge… men ibland ingetdera!!
    kan bli störningar i cirkulationen… ibland inte… säkraste sättet att kolla är väl ett komp-prov!!
    och om du nån gång ska byta den så byt plastpluggarna som ska fixera toppen… är metall på dom nyare…
    gissar att dom passar på den äldre också?!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.