Motorn tappar kraften

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2020-02-21 08:34 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43050
    ProfilbildStaffan Krook
    Deltagare

    Hej, Tänkte kolla om någon har något tips på irriterande problem med bilen.
    När jag kör fort typ 100-110 knyck med min defender -08 TD4, så händer det då och då att motorn tappar kraften helt och jag tvingas stanna bilen. Motorn stannar oftast int,e utan när jag väntat kanske en minut på tomgång så kan jag köra vidare som om inget hänt. Håller jag 90 så brukar det inte inträffa, det verkar som att det händer först när motorn är riktigt varm. Var ska jag börja leta…

    Idag så rev jag av EGR-ventilen för att bilbesiktningen menade att den inte funkar och att det ska va åtgärdat till nästa besiktning. Ventilen var helt ren bara lite sot, gick att öppna och stänga lätt när jag vrider runt kugghjulen. Kan jag kolla så att motorn funkar på något sätt, där är fem stift att välja på. Ska jag kolla något annat?!? MIL visar inget på panelen, inga lampor tända.

    tacksam för svar 🙂

    /S

    #43086

    Låter som bränslebrist… eller att det suger luft nånstans, Puman har ingen bränslepump i tanken, så byter man filter får man vara mycket noga med att fylla det nya filtret till brädden med diesel. Puman riktigt kinkig att lufta. Filterkonsolen är en svag punkt på Ivars fall TD5, men där är det ju tryck så då märker man om det läcker för det fuktar eller rinner på utsidan filtret, Puman suger bara luft…

    Per

    Brummen, Defender CSW 90 2002
    Aftonvagnen Disco 2 2004
    Lilla Blå Serie 3 88' 1975
    Glassbilen 88 Serie 2A 1967
    Allsläpet treaxligt 3,5 t
    Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
    John Deere 6120
    Honda Africa Twin -93 (ökenhoj)

    #59109
    Profilbilddanste
    Deltagare

    Min Puma var likadan. Testade det mesta inkl. nya MAF- och MAP-sensorer.
    Det som löste det var en ny s k Turbo-actuator. Turbo-trycket styrs av variabla
    ”fenor” inne i kompressordelen. Där byggs det upp sot och göjs och med tiden
    slits kuggarna i den lilla motorn sönder. En liten fördröjning ger då Turbo-overboost
    och bilen går in i s k Limpmode. Land Rover säljer givetvis bara kompletta turbos, men
    en renoverad eller ny Turbo-actuator går att hitta för ett par tusen.

    https://www.ebay.co.uk/itm/273310397265

    Lycka till!

    Bilagor:
    #59156
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Tackar för ett bra tips, i mitt fall har det räckt med rengöring sensor.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Defender Puma

    #59165
    ProfilbildStaffan Krook
    Deltagare

    Jag har ännu inte löst problemet så jag tackar för ny input. Vilka sensorer var det som du rengjorde?

    #59172

    Hej Staffan,
    en bekant hade liknande problem med sin Td4:a, som löstes med ny luftmassemätare…(MAF ?)

    Lycka till önskar
    Denis

    #59514
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Jag har ännu inte löst problemet så jag tackar för ny input. Vilka sensorer var det som du rengjorde?

    Jag rengjorde MAP sensor med bromsrengöring, efter tips här på forumet lite längre ner. Klippte ur några förslag till.
    1. Faulty / Dirty MAP sensor
    2. Faulty/dirty MAF sensor
    3. Popped turbo hose
    4. Extremly high CHT sensor temps
    5. Faulty CHT sensor
    6. Blocked air intake
    7. Injector timing issue?….although this will rather cause knocking?
    8. Fuel rail pressure problem

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Defender Puma

    #59520
    ProfilbildStaffan Krook
    Deltagare

    Tackar! Då får jag börja med att lokalisera sensorerna och köpa bromsrengörning! 🙂

    #59656

    Hur kunde besiktningen få för sig att egr:en inte funkade???

    På min Puma är den avaktiverad i mjukvaran, på min TD5:a är EGR:en helt bortplockad. Aldrig ett ljud på bilprovningen på någon av bilarna.

    #59683
    ProfilbildStaffan Krook
    Deltagare

    När jag besiktigade nästa gång på en annan bilprovning så verkade man inte alls bry sig om EGR-ventilen. Så nu vet jag var man besiktigar och var man inte besiktigar i Trelleriffa 🙂

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.