Nanocom normalvärden

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Nanocom normalvärden

Etiketter: , ,

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-02-21 22:17 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39045
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Är det någon som känner till om det finns någon sida med normalvärden när man läser av Nanocomen. För mig gäller det en Td5 som jag upplever som väldigt svag, sackar även i måttliga uppförsbackar – från 100 till under 80 på lite längre men inte alls branta backar kan väl inte vara normalt? Skulle vilja veta normalvärden för avläsningarna på Turbon och MAF bland annat. Det är en fråga som jag ställs inför lite då och då, är ju inte bilmek egentligen så baskunskaperna på såna värden är i princip obefintliga. Kanske man skulle göra en ”klistrad” tråd med såna uppgifter?

    #39046
    ProfilbildJimmy Johansson
    Deltagare

    Dålig koll på vad det ska va för värden men det låter lite som typ limp mode har du kollat wastegaten så den inte sitter fast

    #39048
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Redan bytt. Liksom MAF sensor, spridarkablage, luftfilter, bränslefilter och dieselpump… 🙁

    #39050
    Profilbild5509
    Deltagare

    I det här inlägget har du några värden på MAF:

    http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=57779

    ”it should read around 60 at idle and at least 250 at 4k rpm”

    Jag har en TD5 och Nanocom om du vill att jag ska jämföra något värde med din…

    /Anders

    Discovery II TD5
    Land Cruiser 78 1HZ
    Jeep Wrangler 4.2

    #39079
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Nu hittade jag det här på aulro.com:

    MAF(mass air flow – kg/hr) = 55-65 at idle growing with revs up to 600 or above at 3000+rpm under heavy load, at 618 it cuts out and drops to 0

    AAP(ambient pressure – KPa) = real ambient pressure on barometer in kPa, around 100 must drop up to 2 units to 3000+rpm, more decreasing of that value related to the acceleration should indicate that the air beyond the filter is less than required.

    AAT(ambient temp) -only Eu3/15-16P engines = real ambient temp on thermometer (not shown by nanocom)

    MAP(manifold absolute prssure – KPa) = very close to AAP at idle growing to 230 at full load… nanocom instruments shows Turbo pressure which is MAP – AAP and transformed in Bar , at full load without tuning should be around 1.3 bar

    IAT(inlet air temp – *C) = AAT + 10 to 30 depending on outside temp, engine coolant temp and boost(meaured with coolant gauge at middle)…also it can be much higher if non-cooled EGR is still fitted

    COOLANT TEMP = while the gauge stays at the midddle is between 70 – 115 , normal around 90*C, the gauge will go to red zone only at 120 and the electric cooling(aircon) fan kicks in at 110 and stops at 105

    FUEL TEMP = around 10-20 less than coolant temp depends on ambient temp

    THROTTLE
    ACCEL. WAY 1 – about 0.3V with the pedal released, about 4.7V with pedal to the maximum position
    ACCEL. WAY 2 – about 4.7V with the pedal released, about 0.3V with pedal to the maximum position
    ACCEL. WAY 3 – this track must have values very near to the second track.(only 15P-16P engines)
    ACCEL. SUPPLY – this value must stay between 4.9 – 5.1
    * an up to +0.5V for WAY 1 and -0.5V for WAY 2 are accepted

    IDLE ESPEED = around 750rpm

    IDLE SPEED ERROR – This is a calculated value that shows the difference between the idle speed and the real drive demand

    ​*** I recommend Inputs fuelling which can be saved to SD card for these readings rather than Instrument

    #39143
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    I det här inlägget har du några värden på MAF: http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=57779 ”it should read around 60 at idle and at least 250 at 4k rpm” Jag har en TD5 och Nanocom om du vill att jag ska jämföra något värde med din… /Anders

    Så här ser kurvan ut för min wastegate. Normalt? Något händer efter 44 min, då går den ner på noll och stannar där. Verkar inte friskt… Har beställt en ny original nu, ifall den förra ”no name” är kass. Kurvan för ”EGR inlet” ser exakt likadan ut, alltså exakt samma värden. Ska det vara så när man har gjort EGR mod?

     

    Bilagor:
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.