Nära döden upplevelse

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Nära döden upplevelse

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-08-01 10:04.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #45031
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Dagen började kanonfint. Ledig. Satte mig på uteplatsen med en kopp rejält kokkaffe. Fint väder. Hmmm,….Om man skulle ta en tur med 88;an,….Glädjegeneratorn eller British Open som den också kallas. Sagt och gjort, Åkte iväg i finvädret och bara njöt. Leende på läpparna. Motorn spann som en katt. Efter c.a 7km. går jag in i en vänsterkurva i 70km/h. Då smäller det till i framändan och höger framhjul låser sig tvärt. Surprise!!!! Bilen går av vägen trots att den omedelbara reaktionen blir att styra emot och bromsa. Bilen går snett nerför en brant slänt, rakt mot en grov Ek. Inte eken!! hinner jag tänka, och vrider frenetiskt ratten åt höger. Missar eken med en hårsmån,snett ner mot ett rejält dike vid en åkerkant. Tjong!!! Bilen sopar i och jorden sprutar. Efter en mindre luftfärd landar vi på åkern. Jag smäller in med axeln i instrumentbrädan. Tappar luften en stund. Stänger av motorn. Ängavakt. Det visade sig senare att höger yttre hjullager hade totalhavererat. Kompisen hämtade 88;an med bilsläp, Det gick att backa utmed åkern 70-80 m. med 4wd låg till farbar väg, där vi kunde lasta.
    Hade jag träffat eken så hade jag förmodligen legat i en plastsäck vid det här laget.

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    #45111
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Efterdyningar…………….Höger yttre lager hade i princip exploderat helt utan någon förvarning. Man brukar ju bli lite varnad av ex-vis ett litet missljud eller ett litet ryck i ratten. Så icke denna gång. Det fanns tecken på att någon före mig bytt lager. Dock hade man glömt att smörja ordentligt. Ramen fick en rejäl smäll vid dikespassagen, men den drar vi ut med traktor, kätting och värmning med gassvetsen. Den kroknade lite strax bakom främre fjäderfästet, vilket gör att kofångaren lutar lite neråt. Kompletta lagersatser till bägge sidor är beställt hos Kastell. (jag byter naturligtvis även vänstersidan) Själv är jag så att säga blåanlöpt på höger skuldra, axel, samt höger sida hals. Annars o.k. Lite stel bara. Frugan har beställt massage åt mig till på måndag. Kan behövas.

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    #45123
    Profilbild
    Palle Carlsson
    Styrelsen

    Skönt att det inte blev några allvarliga personskador, bilarna kan vi alltid fixa 🙂

    Vänliga hälsningar
    #3650 Palle Carlsson
    Ordförande SLRK
    Dataskyddsombud

    #45187
    Profilbild
    Jonathan Sulo
    Moderator

    Skrämmande, men bra att du missade eken! Har varit med om liknande låsning av hjul, med tillhörande dikeskörning i mycket lägre hastighet. Förstår att det var läskigt. Hoppas du får ordning på din 88:a snart!

    Biträdande webbmaster.
    110 CSW TD5 2001

    #45190
    Mats Lundblad
    Mats Lundblad
    Styrelsen

    Inte så att LR äter mer hjullager än andra bilar men när haverier händer verkar de ha en högre andel ”Surprise!!!!” än andra bilar. Min personliga teori är att de varningssignaler man får i en vanlig bil dränks av andra upplevelser.
    Ett exempel kan vara om man har ett dåligt hjullager vänster fram och tar en snäv höger kurva med lite hastighet i en SAAB så hör man att det låter lite från vänster framhjul. Om man kör samma högerkurva i samma hastighet med en 88″ så har man först en motor som låter som man kör 200, lite lagom vinande från växellådan och en upplevelse av man är på väg att välta och står inför en omedelbar och oundviklig död, följt av en eufori att man faktiskt klarade kurvan med livet i behåll. Hjullager? -Nä, jag hörde inget.

    #45222
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Mats, du har definitivt en poäng där……. Har själv varit inne på samma teori, d.v.s. div. andra ljud som dränker förvarningen. Kul skrivet,dessutom.

    mvh. Ray.S. nr. 86.

    #45272

    Bra jobbat!
    Skönt att det gick så bra som det gick!
    T

    #45826
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Hjullager bägge sidor bytta förra helgen. Gissa om jag var pedant, ha ha! Idag grovriktades ramen enligt Åsa-Nisse metoden. Höger ramben, (dumb iron) dippade c:a 25mm. neråt, vilket gjorde att höger framhjul hade åkt bakåt en bit. Detta åtgärdades genom att först angöra ett sling runt en grov gran, och vidare med en kätting som fästes runt framaxelns högra sida. Sedan var det bara att backa 88;an. Efter 2 ryck så var det bara lite skillnad, så jag laddade hårdare i det 3:e rycket, och Yes!….. Där satt den! Ramen sprack lite på bägge sidor men det ordnas enkelt genom att svetsa dit 3mm. tjocka förstärkningsplattor på bägge sidor. Det får jag fixa under kommande vecka. T.o.m. c-c måttet för stötfångarens yttre fästhål (1755mm.) stämde. När man ändå är igång, så passar jag på att byta div. styrleder, framförallt den som sitter precis före steering relay, ovansidan. Den är nog aldrig bytt. Däremot fick den nog en rejäl smäll vid vurpan, för den var mycket glapp nu, men inte innan. Styrdämparen ska också bytas. Den blev som en otät cykelpump vid smällen, d.v.s. helt kass. Måste få bilen helt o.k. innan besiktningstiden går ut sista juni.

    mvh. nr. 86. Ray.S.

    #46538
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Idag, efter jobbet blev det en lekstund i garaget. Samtliga styrleder (6 stycken) byttes ut mot nya, naturligtvis med smörjnippel. Ny styrdämpare är monterad. Ramen är förstärkt och svetsad. Jag hann inte med någon grovinställning av framvagnen. Kan någon tala om för mig hur den ska stå? Toe in, toe out, eller +- 0 ?
    Tacksam för svar.

    mvh. nr. 86. Ray.S.

    #46676
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Eftersom ingen kunskap om saken fanns här på forumet, (det var i alla fall ingen som svarade) fixade jag till det själv istället. Ställde på (ungefär) noll, och det verkar fungera.

    mvh. nr. 86. Ray.S.

    #48055
    Profilbild
    Ray.S.
    Guest

    Besiktigat & klart idag. Lite senare än beräknat, men nu är det bara att ta vara på dom fina dagarna och åka öppet. Bytte förresten tillbaka till originalhjulen, ser lite fånigt ut, men bilen är mycket skönare att köra. Klart lägre ljudnivå än 235:or med grovt mönster på 8 tum breda fälgar.
    Kommentar från besiktningsmannen: ”Nämen kommer du i en gammal LandRover! Det ser man inte varje dag. Jag är mer eller mindre uppväxt i en sådan”

    mvh. nr. 86. Ray.S.

    #48124

    ang toe in…tycker själv att det känns lite ”stabilare” med lite toe in…ett par mm totalt

    tidigare erfarenheter med tävlingsbilar… toe out fram och toe in bak (när det finns justeringsmöjlighet såklart) gör att bilen ”går snabbare in i böj” men lite ”oroligare” rakt fram…så lite toe in fungerar iaf hyggligt på vår S2A utan fungerande styrdämpare…

    Lycka till och hoppas fler verkligen erfarna kommenterar…
    /Denis

    Ps
    visst ser en seriebil bättre ut med smalare däck (dvs original) 🙂
    Ds

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.