Nervös inför Disco 4 köp – någon som vill ge mig några råd på vägen?

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) Nervös inför Disco 4 köp – någon som vill ge mig några råd på vägen?

Detta ämne innehåller 28 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-16 23:54.

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46560
    Profilbild
    Robert
    Medlem

    Fattar ingenting av denna tråd. Jag har haft två Disco 4:or. En 2010:a som såldes efter 20000 mil och 4 år. Det enda felet kom efter 10000 mil och bestod av vibrationer i ratten och slagna bromsskivor. Det åtgärdades i och för sig under en lång och plågsam process av LR; styrleder, rattstång, ny ratt, hjullager, bromsok, skivor mm. Dock utan kostnad för mig, det var en känd fabriksåtgärd.
    Den andra var en 2013 års modell som rullade 15000 mil utan ett enda fel. Ägaren efter mig, kör den än idag, har kört den ytterligare 10000 mil utan problem med endast nya bussningar och normalt underhåll. Inredningen knakar dock numera.
    Frågar man ”kontakter” hos generalagenten för Land Rover så menar de att dessa bilar numera kan ha rullat 30000 mil med endast normalt underhåll (service, bromsar etc).
    Jag har funnit att nyckeln till framgång med LR bilar är att man ska vara ”vaken” för missljud och avvikelser. Ta tag i det direkt! Då blir det inte så dyrt och omfattande. Det och tätare serviceintervaller än det normala är förebyggande. Förutom hel service fick Disco bilarna ny motorolja var 1000:e mil.
    Mina Defendrar får ny motorolja var 1000:e mil, diffarna var 2000:e mil. och växellådan var 3000:e mil.

    Land Rover Defender 90 Puma Santorini black 2009
    Land Rover Defender 90 Puma Keswick green 2008- Såld
    Land Rover Defender 90 Td5 County green 2004- Såld

    #46625
    Profilbild
    MrMittens
    Guest

    Klart å betalt! 😎

    Bilagor:
    #46629
    Profilbild
    MrMittens
    Guest

    Fattar ingenting av denna tråd. Jag har haft två Disco 4:or. En 2010:a som såldes efter 20000 mil och 4 år. Det enda felet kom efter 10000 mil och bestod av vibrationer i ratten och slagna bromsskivor. Det åtgärdades i och för sig under en lång och plågsam process av LR; styrleder, rattstång, ny ratt, hjullager, bromsok, skivor mm. Dock utan kostnad för mig, det var en känd fabriksåtgärd. Den andra var en 2013 års modell som rullade 15000 mil utan ett enda fel. Ägaren efter mig, kör den än idag, har kört den ytterligare 10000 mil utan problem med endast nya bussningar och normalt underhåll. Inredningen knakar dock numera. Frågar man ”kontakter” hos generalagenten för Land Rover så menar de att dessa bilar numera kan ha rullat 30000 mil med endast normalt underhåll (service, bromsar etc). Jag har funnit att nyckeln till framgång med LR bilar är att man ska vara ”vaken” för missljud och avvikelser. Ta tag i det direkt! Då blir det inte så dyrt och omfattande. Det och tätare serviceintervaller än det normala är förebyggande. Förutom hel service fick Disco bilarna ny motorolja var 1000:e mil. Mina Defendrar får ny motorolja var 1000:e mil, diffarna var 2000:e mil. och växellådan var 3000:e mil.

    Stort tack för ditt inlägg! Det lugnade mina nerver något nu när bilen är köpt.

    Jag köpte via en mellanhand så jag vet inget om bilen blivit ompysslad utöver servicehistoriken. Men den är testad i en verkstad och man har inte för funnit några problem. Så den verkar schysst.

    Nu är min enda fråga OM luftfjädringen går åt skogen, kan jag laga det själv och vad skulle det kosta? Har hört att just det ska vara rackarns dyrt.

    #46637

    https://rimmerbros.com/ItemList–Discovery-4-Air-Suspension-Parts–m-14898
    här tex. finns grejjer!! finns även spiraler att köpa!! men är väl lite att förstöra känslan i bilen!! men i nödfall så…
    tycker inte det är så farligt dyrt!! men misstänker att du måste ha en felkodsdator om du ska jobba med fjädringen…

    #46766
    Profilbild
    MrMittens
    Guest

    Det börjar bra, sönderskuret däck på en parkeringsplats bara några timmar efter att jag hämtat bilen. Har gjort en polisanmälan och hoppas att försäkringsbolaget tar det! Helt sjukt vilka idioter till människor det finns. Är det något som brukar hända just Land Rover ägare? 😀

    Nå väl, jag fick testa att byta däck på en Land Rover. Det var ju inga problem. Fick också veta att ett ”reservdäck” på min Land Rover var ett däck av samma kvalité som övriga däck. Dock upptäckte jag att verktygsatsen var inkomplett. Endast domkraften låg där, inte ens hävstången för att vrida runt domkraften var med. Men det löste sig med en skruvmejsel jag hade med av en händelse.

    Nu blir min nästa fråga. När ni åker på långaväga turer med er Land Rover. Vad har ni för verktyg med i bilen då?

    Och för att göra grundläggande reparationer själv. Vilka basverktyg skulle ni säga ingår då?

    #46769

    hur är det på D4?? sitter väl ingen viscokoppling eller liknande som pajjar om man har ett nytt däck??
    på vissa 4hjulsdrivna bilar får man ju absolut inte byta bara ett däck!! men tror inte det gäller så många LR…
    men kolla ins-boken för säkerhets skull…

    #47004
    Profilbild
    MrMittens
    Guest

    Vad brukar ni betala för service?

    Har varit i kontakt med Sam Bil i Göteborg och fått ett väldigt bra och kompetent intryck. De tar 5600:- för en b-service. Hedin de skojarna ska ha 14 000:- jag skulle kunna köpa två bilar för de pengarna. En Meca verkstad tar 10 000:-

    Det är ju otroligt stor skillnad.

    #47195
    Profilbild
    Robert
    Medlem

    Vad brukar ni betala för service?
    Har varit i kontakt med Sam Bil i Göteborg och fått ett väldigt bra och kompetent intryck. De tar 5600:- för en b-service. Hedin de skojarna ska ha 14 000:- jag skulle kunna köpa två bilar för de pengarna. En Meca verkstad tar 10 000:-
    Det är ju otroligt stor skillnad.

    Disco bilarna lämnade jag till LR auktoriserad verkstad under garantitiden och det kostade säkert men inte för mig då det var fri service upp till 10000 mil. Mina Defendrar lämnas till Göran Kastell. Han gör även service på Disco bilarna. Kunnigt och prisvärt.

    Land Rover Defender 90 Puma Santorini black 2009
    Land Rover Defender 90 Puma Keswick green 2008- Såld
    Land Rover Defender 90 Td5 County green 2004- Såld

    • Det här svaret redigerades 2 månader sedan av .
    #47199

    Har du ingen garanti kvar på bilen så gör den själv. Då vet du att allt blir gjort och rätt olja används, samt att du själv ser hur statusen är på delarna. Min erfarenhet och från mina vänner är, att kan en verkstad fuska så görs det.
    Om jag måste lämna in min bil så är det med fasa om jag inte själv ror på felet. Får jag vara med och iakta vad som görs så är det starkt rekommenderat att göra det.

    Övrigt så tror jag inte att en sådsn service kostar i material särskilt mycket. Tror du landar under 1000 kr med en C 1 olja.

    #47216

    För att göra oljebytet enkelt så har jag förtått att man behöver en bra vacuumpump. elektrisk eller mekanisk.

    #47234

    Nej det behövs inte ngt sådant. Vill du tömma görs det som vanligt underifrån och altt åker ut då. Det som du nämner är inget jag skullle göra…
    Då du lossar bulten så håll emot lite vid utsläpp så sprutar det inte så brett och du slipper kladdet.

    Som sagt det du nämner är något som verkstäderna börjar använda sig mer o mer av och om du tror att allt åker ut så får det stå för dem som gör detta.

    #47269

    Bara lite nyfiken…
    Har ju en D4 med motorproblem som nu drar mer kostnader än beräknat. Vill ju veta var gränsen går att reparera eller skrota.
    Vad är det för årsmodell och hur långt hr den gått?
    Vad kostade den?

    #47281

    Fattar inte, har du en D4 med problem? Årsmodell??????????

    #47290

    Käre Peter,

    kan jag prata länge om mina discos.

    Men att tappa ur oljan genom sumpen medför ju att man måste lossa på skyddsplåt under motorn.

    tror att det är enklare med en pump som ansluts på avsett rör.

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.