Nu håller vi tummarna….

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2020-04-16 13:14 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #59411
    ProfilbildGork
    Deltagare

    Har lagt bud på en Defender 110 TDi, årsmodell 1996. Bilen är körd 34K-mil. Något som man bör tänka på, när den är körd såpass mycket?
    Bilen har gått i södra Europa, och ser väldigt fin ut på alla bilder. Inga bucklor eller repor, inget rost i dörrkanter.

    #6157
    "Fenrir" Defender 110 '96 300TDi
    27MHz callsign "One, Four, Zero, Seven, Whiskey, Tango, Foxtrot"

    #59465
    Profilbildmnementh
    Deltagare

    Enkla saker är ju att lyfta på ventilkåpan och se i vilket skick ”tappet caps” på ventilerna är i. Passa på att justera tappets när du ändå är i farten. Lossa fläkträmmen och snurra på vatten-,hydralpump, generator o.s.v. för att känna hur lagrena mår. När byttes kamremmen sist? Hjullager och kardanknutar märker du snart om de är dåliga. Men de är en baggis att fetta om / byta.

    När du har den inne på bilprovningen så be dem om hjälp att kolla hur bussningarna mår. Slitna bussningar kan göra den till ett as att köra. Är bussningarna slitna så kan det kanske vara dags att kika på fjädrar och dämpare också om de aldrig är bytta.

    Min -98 har snart gjort 40k. Med rätt underhåll så har du en vän för livet.

    #59466
    ProfilbildGork
    Deltagare

    Inte sä lätt att kolla före köp, då bilen befinner sig i södra Spanien. Men den ser otroligt välvårdad ut.
    Får se vad jag kan kolla upp, innan en 340mil roadtrip tillbaka till Sverige.

    #6157
    "Fenrir" Defender 110 '96 300TDi
    27MHz callsign "One, Four, Zero, Seven, Whiskey, Tango, Foxtrot"

    Bilagor:
    #59957
    ProfilbildGork
    Deltagare

    Nu är det klart med köpet. En handpenning betald, och resten betalas när bilen hämtas i mars. Tyvärr, så har inte Spanien samma system med exportskyltar som exempelvis Tyskland, så det blir lastbilstransport till Sverige istället för en 340 mil roadtrip.

    #6157
    "Fenrir" Defender 110 '96 300TDi
    27MHz callsign "One, Four, Zero, Seven, Whiskey, Tango, Foxtrot"

    #60096
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    Nu är det klart med köpet. En handpenning betald, och resten betalas när bilen hämtas i mars. Tyvärr, så har inte Spanien samma system med exportskyltar som exempelvis Tyskland, så det blir lastbilstransport till Sverige istället för en 340 mil roadtrip.

    kan ju ha sina fördelar också!! 340 mil om man inte vet skicket på kamremmen kan ju ha sina sidor… nu verkar ju remmen på dom där motorerna va ganska tåliga!! en av mina bilar med 200tdi (din har väl 300tdi som är nästan samma?) hade gått i 14 år med samma rem när jag köpte den!!
    men grattis hur som!!

    • Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av .
    #60213
    ProfilbildGork
    Deltagare

    Enligt säljaren, så har den bara gått knappt 100 mil sedan service, där man även bytte kamremmen. Så jag var inte orolig för det.

    #6157
    "Fenrir" Defender 110 '96 300TDi
    27MHz callsign "One, Four, Zero, Seven, Whiskey, Tango, Foxtrot"

    #62605
    ProfilbildGork
    Deltagare

    Äntligen!!

    Bilen skulle egentligen lastas i mitten av mars, men då stängde Spanien ner. Nu är den äntligen på väg!

    #6157
    "Fenrir" Defender 110 '96 300TDi
    27MHz callsign "One, Four, Zero, Seven, Whiskey, Tango, Foxtrot"

    Bilagor:
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.