Nybliven Discovery II ägare

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Nybliven Discovery II ägare

  • Detta ämne har 22 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2019-11-20 21:34 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37572
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    Hej
    Köpte en Discovery II -99 för en vecka sedan, dök upp en i närheten till ok pris och tyckte det kunde vara kul att prova på då jag behöver en bil som får dra hyfsad släpvagnsvikt. Så här långt är jag positivt överraskad, körde 30 mil i helgen med 2,6 ton på kroken och den gick betydligt stadigare än vad jag förväntat mig och bra styrka i motorn.

    Dock så finns det, som man kan förvänta sig på en gammal bil, gott om småfel:

    * Three amigos, kan man läsa ut de felkoderna med en vanlig OBD-II läsare eller behövs mer avancerade saker?

    * Läckande tak, dels hål i listen vid A-stolparna och troligtvis också dräneringarna från takluckorna. Förre ägaren har tejpat över så det blir bara lite fuktigt i hörnen men ska fixas.

    * Helljuset slutare att fungera när jag körde i helgen, det är inte lamporna för de fungerar på ljustutan. Enl vad jag läst här på forumet så är det spaken som går sönder?

    * Huven går inte att öppna utan att vara två personer då en behöver trycka till på den över låset samtidigt som den andre drar i spaken. Wire, lås eller båda?

    * Kylarslangarna ser inte så fina ut, bäst att byta innan man står på en mörk väg med haveri. Den håller dock temperaturen stabilt och normalt tryck i kylsystemet.

    * Radion fungerar inte

    * Farthållare fungerar inte

    * Fönsterhissen på höger fram orkar inte dra upp rutan, släpper i smatterkopplingen. Sonen hade givetvis dragit ner rutan ända ner så var tvungen att skruva av dörrsidan för att få upp den.

    * Kofångaren fram trasig på höger sida efter krock med rådjur enl tidigare ägare. Utmärkt ursäkt för att byta till en med fäste för winch.

    * Luftfjärdingen sänker ner ibland när den står parkerad, det är inte någon pyspunktering då den ibland kan stå utan att sänka sig i flera dagar. Helt plötsligt öppnar någon ventil och den sänker ner sig, så antagligen någon givare. Den pumpar upp sig normalt när man startat och stänger dörrarna.

    * Förefaller vara väl törstig även för att vara V8 men har inte kört tillräckligt för att kunna mäta, dock verkade den inte bli nämnvärt mer törstig av att dra med 2,6 ton på kroken.

    Det är vad jag har upptäckt så här långt. Var köper man bäst delar online till dessa?

    #37573
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Hej och grattis till bilen!

    Har själv haft min i tio år och snart haft alla fel som de här bilarna brukar få. Känns som hälften av bilen är ersatt med nya delar 🙂

    Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av de fel som vi har gemensamt.

    Tre Amigos: Vanliga OBD-läsare funkar inte. Man behöver en särskild läsare/programmerare somt.ex Nanocom eller Hawkeye. De är inte billiga men ska man behålla sin Bil är de väldigt användbara… Bor du eller har vägarna norrut (Umeå/Arjeplog) har jag en som du kan låna. Tre Amigos är ofta ett jordfel i ABS-enheten som sitter under huven framför förarplatsen, fixas antingen med en ny modulator, t.ex  den här,  eller som jag gjorde enligt den här instruktionen. (Om du kan hantera en lödkolv). Gjorde ”Option B” och har kört ca 10000 mil efter det utan några Amigos. Fast det kan ju vara andra fel, t.ex kasst hjullager eller ABS-givare. Men jag skulle börja med det enklaste, enligt länken alltså.

    Huven: Kolla om plastspaken som man drar i har gått sönder. Det hade min.

    Luftfjädringen: Antagligen höjdgivaren som krånglar. Jag bytte båda sidor, inga fel sen dess. De sitter strax framför bakhjulen, går inte att missa och ganska enkelt fix. Var försiktig med kontakterna bara, plasten är lite skör.

    En bra sida för Disco2-ägare är den här. Många bra steg-för-steg reparationer beskrivna på ett bra sätt.

    Grejor beställer man från england. Passa på medans det fortfarande är tullfritt.

    Mina favoriter:

    http://rimmerbros.co.uk/

    http://www.paddockspares.com/

    http://johncraddockltd.co.uk/

    http://jgs4x4.com/

    Också förstås ebay.co.uk, där hittar man det mesta, även begagnat.

    Lycka till! (Och gå med i klubben förstås!)

     

     

    #37605
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    Tack för tipsen. Medlemskapet är fixat och betalt.

    Tre amigos: Beskrivningen för reparation har flyttat och finns numera här. Det verkar som att lödningarna spruckit i kontakten, det är ett vanligt fel i gammal elektronik när de utsätts för rörelse. Antingen mekaniskt via vibrationer eller värmerörelser, lätt att laga när man väl kommer åt det. Gjorde du varianten utan att skruva loss hela ABS-blocket?

    Huven: Ser inga konstigheter med spaken, men hittar när jag söker mer på problemet att det verkar som att wirehöljet går sönder så att det böjer sig istället för att dra i wiren och det kan stämma med hur det känns när man drar i spaken. Ny wire beställd.

    Ljuset: Ny spak beställd, ska passa på att bygga om med relä också för ljuset.

    Luftfjädring: Blev inte beställt den här gången eftersom det fungerar bra för det mesta, får ta det nästa gång.

    Fönsterhiss: Det vanligaste felet verkar vara att några plastbitar i hissmekanismen går sönder så beställde en sådan.

    Dags för service, vilken olja brukar du köra med? Instruktionsboken säger att man i första hand ska använda A1/B1, och i andra hand A3/B3 (men att det kan leda till högre förbrukning). A5/B5 är en modernare variant av A1/B1, så borde fungera lika bra. Alla oljeväljare från leverantörer ger olika besked..

     

    #37607
    MartinMartin
    Deltagare

    Angående olja finns här några tips:

    Välkommen och lycka till!

    /Martin

    https://slrk.se/forum/topic/den-eviga-traden-om-oljor/

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    Discovery Sport -17

    #37612
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Jag gjorde varianten utan att lossa hela ABS-blocket, ganska lätt med hjälp av den här lilla verktygssatsen från Biltema: (Länk), då kommer man åt de kinkiga insexskruvarna på undersidan.

    #37631
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    Luftfjädringen lever sitt eget liv, det har inte varit några problem när man kört förrän häromdagen när jag skulle dra släp med 2,6 ton igen. Då släppte den ner när jag körde så bilen gick på hasorna, sedan kunde den pumpa upp och så släppa igen och så höll det på. Även när jag hade lastat av och hade släpet tomt. Det blev en skakig upplevelse att köra så i ~50 mil…

    När jag kom hem och skulle lämna tillbaka släpet så tog jag min Cheva istället men när jag kopplade loss Land Rovern, då reste den upp sig direkt på luftfjädringen och har fungerat som den ska sedan dess. Får väl ta och byta de där givarna …

    #37636
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Menar du att den sänker sig symmetriskt, dvs att båda sidor går ner samtidigt? I såna fall minskar sannolikheten att det är höjdgivarna. Det finns en tryckregulator i kompressorn som ska begränsa trycket i luftbälgarna, jag skulle nog misstänka att det är den som spökar om den bara sänker sig när du lägger på last som t.ex ett tungt släp. Samma problem med olastat släp?  Kan också vara ett relä som glappar, jordfel? Har du testat att köra utan att koppla in släpvagnskontakten?

    Jag gjorde en snabb sökning men hittar inte att tryckregulatorn finns som reservdel, ny kompressor kostar runt 4000 spänn så kanske det är billigast och enklast att testa byta givarna. Du kan troligen behöva en Nanocom/Hawkeye för att justera nivåerna efter bytet. Men jag skulle börja med att kolla elen, försöka ringa in problemet. Som vi säger i min branch: Diagnos före behandling! Fast med Landrover kan det vara lurigt 🙂

    Har du skaffat Rave? Oumbärlig om man ska skruva själv.

    #37651
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    Ja, den sänker sig på båda sidor samtidigt. Tror inte det är lastberoende utan verkar mer som elfel. Den uppförde sig på samma sätt med både lastad och tom kärra, men när jag körde med samma kärra och lika mycket last för två veckor sedan så var det inget problem. Provade inte att ta loss släpvagnskontakten, men tänkbart att det påverkar eftersom den höjde upp sig direkt när jag kopplade loss släpet.

    Får nog skaffa en Hawkeye, förefaller vara det mest prisvärda alternativet. Var hittar man Rave?

    #37652
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    En annan konstig detalj är att när man trycker in Offroad Mode-knappen så blinkar/lyser varningslampan för temperatur i transmissionen i takt med ORM-lampan.

    #37664
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    Korrigering, den sänker inte helt symetriskt. Höger sida går ner helt och vänster går ner ungefär halvvägs.

    #37669
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Vet inte riktigt var man kan hitta Rave nu, men man behöver egentligen bara själva Workshopmanualen och eftersom du har en V8 kan du ladda ner den som pdf här.

    #37711
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    Workshopmanualen var bra, kommer att komma till användning.

    Ytterligare en egenhet är att det är bara defrostern som blåser varmt. De övriga blåser kallt, och efter ca en timme börjar defrostern också blåsa kallt. Det är inget cirkulationsproblem dock, för om man drar upp temperaturen till max så blåser den varmt i defrostern igen.

    #37712
    Per SöderlundPer Söderlund
    Deltagare

    Inget jag har problem med (än så länge) men sett på andra forum att folk löst liknande problem med en genomspolning av värmesystemet. Har inga tips på hur det ska göras dock, plats för kreativitet 🙂

    #37768
    ProfilbildSverker
    Deltagare

    Spola behövs nog inte av den anledningen eftersom det blir värme när man drar upp till max, så det har någonting med regleringen att göra. Häromdagen verkar det som att något spjäll lossnade så nu blåser det varmt överallt, tills den får för sig att det inte behövs längre. Tänkbart att det är själva tempgivaren så att den tror att det är varmare i kupén än vad det är.

    #54007
    ProfilbildKarl Gustavsson
    Deltagare

    Hallo!
    Om man gör ingreppet med att klippa av kablarna och jordar enligt instruktionen, Löser man problemet med Tre Amigos eller släcker man bara lamporna för besiktningen?
    Det känns inte så aktuellt om TC inte fungerar. Det är ju en av anledningarna till att man köpt en bil med fyrhjulsdrift.
    När jag var hos en märkesoberoende verkstad och de läste av felkoden så fick de fram tillfällig spänningsfall i ABS enheten. Hjälper då jordningen enligt instruktionen eller ska man leta någon annanstans?

    Ny Land Rover ägare tacksam för all Hjälp!

    MVH
    Karl Gustavsson
    0702177790
    73de SM7XSI

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.