Nybliven L322 ägare

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover L322 (2002-2012) Nybliven L322 ägare

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-02-21 18:06 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38478

    Hej

    Jag inledde 2018 (igår) med att köpa drömbilen, en 2005 TD6, 22000 mil

    Bilen står dock på bakaxeln och ”Air suspension inactive” mm och närmsta projekt är att få hem den från Skåne

    Nya RR är en inbytesbil som en mindre försäljare fått ihop med en del andra bilar från Volvo men efter att först bränslepumpen havererat(fixat) har bilen blivit stående och laddat ur och sjunkit ihop. Kanske skall tillägga att priset avspeglar ovan nämnda osäkerheter. Bilen i övrigt har god servicehistorik med sista fullservice hos auktoriserad LD verkstad för ca 1000 mil sedan och är hel och ren och ger ett gott intryck även om 20″ fälgarna känns lite oversize men jag fick med helt oanvända originalfälgar

    Jag har en Disco II och har skruvat min beskärda del av standardproblem med den och är inte direkt orolig att inte få snurr på den nya.

    Efter att ha googlat runt beställde jag igår en felkodsläsare och bilen behöver uppenbarligen ett nytt batteri (det som satt i var helt slut) men frågan är om man vågar chansa på att få igång fjädringen bara med ett nytt batteri eller man måste släcka alla felkoder innan?

    Efter starthjälp, Provade med fulla rattutslag men det hjälpte inte. Systemet reagerar inte alls på manöver

    Skulle vara intressant om ngn tror man vågar chansa att åka ner och slänga i ett nytt batteri för att få igång och komma hem.

    Alternativplanen är att få tag i ett rejält bilsläp och koppla på gamla bettan och åka ner och hämta men det känns inte lika värdigt

    Börjar inse det där med att vara LR frälst är som att vara drogberoende. Har man väl börjat är enda sättet att stilla begäret att ha mer……

     

     

     

    Discovery II Td5 2000
    Range Rover L322 Td6 2006
    "Nobody is perfect, but if you drive a Land Rover, you are pretty damn close"

    #38623
    Profilbildbjg
    Deltagare

    Var lite sugen på den där jag med 🙂

    Kompressorn till luftfjädringen sitter i bakluckan under golvet på L322, vid reservhjulsplatsen 🙂

    Hörde du om kompressorn gick när du testade den?

    Sitter fyra höjdsensorer på den, en vid varje hjul som kan fela. Sen också bälgar och luftledningar som kan läcka. Vanligast är nog att kompressorn stannat av någon anledning eller defekt sensor.

    Finns ett avsnitt av wheeler dealers på youtube där de fixar en L322 med samma fel som din. Kika på det så får du lite tips.

     

    #38660

    Jag hade mina förhoppningar att det här borde va möjligt att felsöka fram ganska snabbt. Beställde iofs ett diagnosinstrument från UK som kom idag. En snabb check visade mycket riktigt en del fel på Air Suspension, bl a båda bälgarna bak men även för lågt systemtryck, för lång tid att fylla mm. In snabbt och beställa två nya bälgar. Ut igen för att stilla ytterligare misstanke och kolla kompressorn och den verkade inte starta alls. Provade att bygla reläet och då minsann sparkade den igång. Körde en manuell uppfyllnad av systemet och det förefaller inte läcka så det fick bli första provkörningen. Allting verkar frid och fröjd, inga överraskningar eller oljud och bilen ger ett i övrigt riktigt gott intryck.

    Kancellerat beställningen på bälgar och istället beställt ett nytt relä för 115:-

    Det här blev ju bra!!

    Nu ska vi förbereda för besiktning och sen får det bli en service på motor o växellåda och lite övrig TLC

    Discovery II Td5 2000
    Range Rover L322 Td6 2006
    "Nobody is perfect, but if you drive a Land Rover, you are pretty damn close"

    #39134

    Och en riktigt nöjd sådan…..

    Det blev till att renovera kompressorn också men det var ju ytterst smärtfritt.

    Bilen går som en klocka och jag är riktigt imponerad över hur bilen beter sig i skogen. Jag har ett par gånger fått dra loss traktor (både med och utan skogsvagn) med hjälp av Disco IIan men fasiken vet om inte denna är i motsvarande kaliber. Har väl inte satt den på riktigt prov än men det jag hittills noterat är ju riktigt lovande.

    Lyckades få tag i M+S däck 255/55R20 fraktfritt från Italien på ebay för 1100:- styck så de åkte på originalfälgarna jag fick med så nu börjar den se riktigt hygglig ut. Pimpat grillen och har fått ett set nya sidogaller som skall på.

    Det innebär å andra sidan att jag skall försöka sälja NITRO fälgarna med sommardäck till någon med behov av sportigare look.

     

    Discovery II Td5 2000
    Range Rover L322 Td6 2006
    "Nobody is perfect, but if you drive a Land Rover, you are pretty damn close"

    Bilagor:
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.