Oil pressure switch

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie II (1958-1960) Oil pressure switch

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2020-11-16 22:42 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #74048
    ProfilbildDouglas Lumley
    Deltagare

    Hej! Har en 1959 S II 2.25 l bensin. Kontakten på oljetrycksmätare gick av så det finns ju ingen bevakning på oljetrycket…
    Försöker hitta en ny men det verkar vara svårt. Original PN 519863 har fin gäng medan den som används på S IIA PN519864 har grov gäng.
    Någon tips om man kan få tag i en PN 519863 ?
    Eller måste man byta till en IIA oil filter housing (eller vad den kan hetta på svenska :-))

    Tack för tips!
    /doug

    /doug #4282

    1959 Series II 88'
    2013 Defender 110 LXV
    197x Series III Lightweight

    Tidigare:
    2010 Defender 90
    1993 Range Rover LE
    1985 Range Rover

    • Detta ämne redigerades för 4 veckor sedan av .
    #74189
    ProfilbildGork
    Deltagare

    Kanske hitta en adapter imellan? Ta med den gamla och den nya till Hydroscand och kolla om dom kan fixa adapter.

    #6157
    "Fenrir" Defender 110 '96 300TDi
    27MHz callsign "One, Four, Zero, Seven, Whiskey, Tango, Foxtrot"

    #74278
    ProfilbildJimP 126
    Deltagare

    Hej Douglas,

    firma som heter Dingocroft i England ha ”oil pressure switch” till series 1+2 £4 kolla med dom om din gänga stämma. (Bara generic bild)
    Dom ha en annan till reservdels nummer. 505152 3/8×20 BSF metric finns bara på 80 talet
    På 50 talet va nästan alla UK bilen monterad med el kontakt. ofta Lucas sen Unipart

    Mvh Jim P.

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    #74859
    ProfilbildDouglas Lumley
    Deltagare

    Tack för tipsen!
    Fick hjälp av en kollega att titta på gängningen och vi kom fram till att den äldre modellen (till 2,0 och 2,25L S II) PN 519863 har 1/8-28 BSP (rördimension) medan den nyare modellen PN519864 (till S IIA, SIII) har 3/8-20 BSF (bultdimension).
    Gjorde en chansning att det fanns en metallbricka på insidan av switchen och att plastdelen skulle tål att nittas. Hade en rostfri popnit i rätt dimension och längd, nittade ihop den och den fungerade bra!
    Dock ska göra en adapter som reserv… 🙂

    /doug

    /doug #4282

    1959 Series II 88'
    2013 Defender 110 LXV
    197x Series III Lightweight

    Tidigare:
    2010 Defender 90
    1993 Range Rover LE
    1985 Range Rover

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 3 dagar sedan av .
    Bilagor:
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.