oljefilteradapter

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-12-30 09:44 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38403

    bytte precis olja och filter förstås…centrifugalfiltret kommer man åt lätt…men det andra…bytte från Mann till Mahle som är lite större dock, annars likvärdiga vad jag förstår…hursomhelst, undrar om det finns ombyggnadssatser så man kan placera filtret lite bättre till ?

    Gjorde så på en gammal MGB vilket resulterade att jag bytte filtret lite oftare 🙂

    /Denis

    Anglofil, försöker meka det mesta själv, byggde min egen "lookalike" tävlingsbil från ram till ratt.
    Har "alltid" kört Brittiska bilar och bor på Österlen.

    #38423
    MartinMartin
    Deltagare

    Hej Denis

    Inte hur man flyttar oljefiltret men…

    Med risk att få på huvudet så är det väl så att LR menar att det är motoroljan och rotorfiltret som byts oftast enligt intervallet beroende på körförhållanden på en Td5. Bytesintervallet på oljefiltret vid normal körning är 36000miles/60000 km. Om man laddar ner ”Service sheets Td5” 1999-2001 respektive MY 02 ON så förekommer det olika siffror med miles eller km efter…

    Men visst, placeringen är väl inte optimal ur ett serviceperspektiv och det känns ju märkligt att byta olja och bara ett av två filter men så är det skrivet 😉

    http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/servicing

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    Discovery Sport -17

    #38429
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Visst, rakt uppifrån syns det lite dålig där nedanför turbon. Men står man lite högt på ett däck eller pall vid sidan av så kommer man åt rätt ok, jag tycker det låter som ni behöver byta oftare och träna mer på det! 😉

     

    Hade kunnat lägga in några snygga bilder här om bara bildfunktionen fungerade.

     

     

    #38430
    MartinMartin
    Deltagare

    Nja, tycker väl att det räcker att byta olja och båda filtrena vid 1000 mil… Så dammigt har jag det inte på gårdsplanen 😉

    /M

     

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    Discovery Sport -17

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 4 månader sedan av .
    #38435

    Tackar för tips och råd,

    lite krångligt dock att få ”det vanliga” filtret på plats eftersom man inte ser anslutningen av detsamma… följden kan dessvärre bli att smuts kan hamna i filtret vid monteringen.

    Kan minnas att Freelander 1 hade ett ”alternativt” filter som var lite mindre än originalet och som gjorde bytet lite smidigare…

    Men som sagt en anslutningsplatta ( i stället för filtret) med två hydraulslangar till en filteranslutning på ett lättåtkomligt ställe vore ”smaskens” 🙂

    /Denis

    Anglofil, försöker meka det mesta själv, byggde min egen "lookalike" tävlingsbil från ram till ratt.
    Har "alltid" kört Brittiska bilar och bor på Österlen.

    #38436
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Håller med om att 1000 mil är ett bra bytesintervall för båda filtren och motoroljan, jag har noterat att oljan mörknar ungefär vid 700 mil. Så jag byter alltid vid jämna 1000 mil på odometern.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.