oljor

  • Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-24 06:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50076

    dags för oljebyte växellådor samt fram/bakaxel på vår Td5:a från 2000…kollade på närmsta ”oljedepå”…vilket är Mekonomen som har Castrol Syntrans växellådsolja 75W-90 API GL -4+ någon med erfarenhet ? uppfyller EP ?

    vänligen
    Denis

    #50087

    Skulle rekommendera denna, bättre literpris: https://www.swedol.se/t65-75w-90-20-lof-620006.html
    Passar lika bra i Defender som andra lastbilar 🙂

    #50090

    låter bra, men hur är det nu med API GL 5 ?
    har för mig att GL 4 är snällare mot ”rödmetall”…vet nu inte om någon mässing finns i växellådorna eller axlarna ?

    #50092

    För axlarna och fördelningslådan är GL5 ok.
    För R380 så är det väl MTF94 eller i nödfall ATF?

    #50099
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Japp, växellådan ska ha MTF94. Inte värt att testa något annat, det kommer inte bli bra på sikt.

    #50106

    tackar tackar, MTF 94 i växellådan och GL5 i axlar…eller MTF 94 ”överallt” i lådor och axlar ?
    ganska stor prisskillnad mellan olika fabrikat enl sökning…

    #50124
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    MTF94 i växellådan, 75W90 i fördelningslåda och axlar.

    #50203

    Tackar tackar !!!
    gör
    Denis

    #50288
    MartinMartin
    Deltagare

    Den eviga tråden om oljor…

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    Discovery Sport -17

    #50952
    ProfilbildSteffen Gyhrs
    Deltagare

    Då jag fick min Defender 1998 i 2005 var det ATF I växellådan , jag tycker den gick mycket mjukare efter byte till MTF 94 såväl gång och skift. Har kört med 75-90 Syntrax i diffar och har aldrig haft problem
    Defender 98 175 00 mil

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
    #50953
    ProfilbildSteffen Gyhrs
    Deltagare

    Då jag fick min Defender 1998 i 2005 var set ATF I växellådan , jag tycker den gick mycket mjukare efter byte till MTF 94 såväl gång och skift. Har kört med 75-90 Syntrax i diffar och har aldrig haft problem
    Defender 98 175 00 mil

    #51051

    Den eviga tråden om oljor…


    /Martin

    …och den ständiga följetongen om att ”bara” MTF94 fungerar i lådan ! 😉

    /Ingemar

    Pumba, Defender DCPU -04
    Ecgberht, SI 80” -52
    Kingen, HD Road King Custom -04

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
    #90245

    efter några hundra mil efter bytet till MTF 94 kan jag bara konstatera att vid kall motor/växellåda upplever jag eventuellt något lite lättare att växla till tvåans växel…men totalt trögare att växla, samtliga växlar, vid varm motor (tex. efter flera mil på E6 i 110-120+) ändå så markant så att jag nu funderar att byta tillbaka till Castrol…och samtidigt eller före bytet byta kopplingshuvudcylindern…kan dock inte se läckage och inget ”slirande” eller att den drar när kopplingspedalen länge är nedtryckt med växel i…

    många förespråkar MTF 94 därav bytet… några med andra eller liknande erfarenheter ?

    Defender Td5 som går som en dröm med Mastaz och +20psi…nåja…knock on wood 🙂

    #90286
    Magnus JönssonMagnus Jönsson
    Deltagare

    Jag bytte till MTF94 på vår i våras och har upplevt den som betydligt ”mjukare”, men den har inte varit långt från gårdsplanen och jag har inte kört den några riktigt långa turer.

    Anglofil och motornörd sen årtionden tillbaka men som på senare tid börjat inse eldriftens fördelar

    #90314

    kan inte utläsa om MTF 94 är helsyntetisk…Castrol är helsyntet…enl någon ”guru” med gott renome´ klarar generellt helsyntetiska oljor högre yttryck…kanske det som märks ? vet inte…spånar bara…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.