Omreg 110 till lätt lastbil?

  • Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-12 08:21 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49390
    ProfilbildPetrus
    Åskådare

    Hej! Det finns säkert gamla trådar i ämnet som jag borde hitta…
    Jag trodde naivt att det skulle vara enkelt att regga om min Defender 110 till lastbil då jag tog bort 4 säten i lastutrymmet och stoppade in lastnät. Men bilprovningen i Rosersberg tyckte inte att det dög då volymen framför nätet ändå är större än bakom (och längd kortare än 170 bakom nätet).
    Jag vill inte ta bort fler säten utan behöver 4 passagerare. Är det kört då? Någon som har tips?

    Bilagor:
    #49395
    Anders OdegranAnders Odegran
    Åskådare

    Med största sannolikhet JA. Det är kört. Hela finessen med lätt lastbil är ju just att det inte ska vara en personbil med fler än 1 passagerare. Finns väl gamla bilar som har dispens men hyfsat nya bilar får nog inte det.

    Inte nöjd? Då får Du nog leta efter andra trådar….

    Lycka till!!!!

    #49401

    kan tyckas att det skulle finnas en möjlighet då många av dagens lätta lastbilar är tillåtna för fler passagerare…Japanska sådana Toyota mfl…

    har i minnet någonstans att någon har en 110 som är godkänd för fler passagerare ?

    någon med mer info ?

    #49544
    ChainsawChainsaw
    Deltagare

    Det finns ju massor av information i ämnet och dessutom flera (framförallt äldre) undantag som bekräftar regeln. Därför är en 110 CCPU eller DCPU den briljanta lösningen om man nu vill hålla sig inom regelverket. Lastbilsreggad, fem säten och begränsad volym att värma och att ljuddämpa. Lekte med tanken att ta min CCPU och bygga om till en 110 utility men gick aldrig till botten med att ta reda på vad regelverket faktiskt medger mer än att det blir problematiskt när taket inte är delat längre. Oavsett hur många modernare skåpbilar av olika märken som rullar på vägarna. Har aldrig sett en äkta utility till salu här hemma men det kanske finns nån i klubben som har en och kan därmed sprida lite ljus.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #49551
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    bäst är väl att kolla med transportstyrelsen!! reglerna ändras ju då och då…
    på 80talet gick det utmärkt att lb.regga Range Rover med baksäte!! min 86a tex. är reggad som lb med 2 passagerare i lastutrymmet!!
    tror det finns/funnits nån regel att om lastutrymmet är tillräckligt stort kan man lb.regga med baksäte…
    men en 110a är troligen för liten för den regeln… om den finns…
    sist jag kollade så fanns inga krav på hur gallret ska se ut!! och bältena bak fick sitta kvar!!
    men bäst är ju som sagt att kolla hur reglerna ser ut just nu!!
    rent lagmässigt så fanns iallafall tidigare inga böter för att köra utan galler och med baksäte i en lb.reggad!!
    blev ”bara”krav att regga tillbaka till pb inom en månad typ… vilket kan va nog så knepigt om man inte har kvar pappren från när den lb.reggades!!
    men kan säkert bli stora problem med försäkringen om det händer nåt med dom som åker i baksätet!!!

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 2 veckor sedan av .
    #49909
    ChainsawChainsaw
    Deltagare

    Alternativet kan vara att bygga om den till personbil klass II men det beror ju på vad du vill ha.

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #50620
    ProfilbildJonathan Sulo
    Keymaster

    Petrus, håll oss gärna uppdaterade här om du lyckas omregistrera din 110. Jag är likaså intresserad av detta.

    Biträdande webbmaster.
    110 CSW TD5 2001

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.