Översyn/service Defender TD5

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-20 20:22.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50961
    Profilbild
    Jonathan Sulo
    Moderator

    Har en Defender TD5 som stått rätt så stilla det senaste året. Nu fungerar den (relativt) bra igen, men jag vill ge den en lite mer ingående översyn/service inför nästa säsong. Vill försöka bespara den från vägsaltet.

    Har tidigare sett över vätskor för koppling/bromsar samt bytt luft- och oljefilter och motorolja. Har även gjort en del ”nöjesuppdateringar”, som att installera en slick-shift och plugga EGR. Men vad mer bör ses över på den, särskilt vad gäller vätskor och slitagedelar, för att säkerställa dess funktionalitet?

    Vår Defender har gått ca 18K mil idag. Tanken är att den ska användas för utflykter/camping med familjen.

    Biträdande webbmaster.
    110 CSW TD5 2001

    #50991

    Kontrollera fett i hjullager, det var lite snålt original och förhoppningsvis är det någon som förbarmat sig och tryckt i mer. Men värt att kontrollera annars så kommer det lätt in vatten när de står med rost som följd.
    Se till att värm upp karossen ordentligt och rostskydda dörrar och ram.
    Ett nytt bränsle filter och byta igen efter 500mil är inte fel heller.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #51001
    Profilbild
    Jonathan Sulo
    Moderator

    Peter, tack för bra tips! Har planerat byte av bränslefilter, är nog klokt att byta igen snart därefter. Har även tillsatt medel i tanken för att stoppa svamptillväxt i dieseln, just apropå att bilen stått/står rätt mycket stilla. Tanken är att den ska börja rulla mer regelbundet till nästa säsong då.

    Har även en Haynes VHB, så ska se vad den rekommenderar. Men det är guld värt med tips som fett i hjullager. Tack igen!

    Biträdande webbmaster.
    110 CSW TD5 2001

    #51004

    Glykol och bromsvätska är förbrukningsvaror med kort livslängd.Man måste inte byta. Men glykolen förlorar sitt rostskydd efter ca 2 år longlife efter ca 5 år. Bromsvätska drar åt sig fukt som gör att bromssystemet rostar. Bromsvätskebyte är nog ett av de mest bortglömda. Och du måste absolut köpa ”rätt oljefabrikat” Hihi. Värt att kolla luftningsslangarna för axlarna så de är hela, annars får man lätt in vatten och annnat i axlarna. Styrservot får nog väldigt sällan ett oljebyte….Då Land Rovers ofta läcker från servot kanske oljebyten och mjukgörar tillsats inte är så dumt. One shot förpackningarna för svivlar är bra, men på nyare axlar lite svårare att kolla nivå och byta ut. Kylkompressorer får nog ofta gå med samma olja tills den rasar… Hoppas du får många felfria mil i din LR.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, Puma, D1 300Tdi

    #51071

    Hej…
    Jag kör på blankdiesel i mina bilar och maskiner… Dom går ju bara sporadiskt… Funkar bra… HVO100 tror jag funkar lika bra!! Men tyvärr dyrare!! Kostar att va miljövänlig… Så om du vill slippa tillsatsmedel mot alger så kan du ju tanka sånt istället!! Om det finns i din närhet förstås!! RME inblandningen är ett gissel i våra bilar som bara går ibland!!
    Håkan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.