Oxider i fördelarlocket får motorn att gå dåligt

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Ninety & OneTen (1983-1989) Oxider i fördelarlocket får motorn att gå dåligt

  • Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-10 21:41 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38650

    Inlagt av 1788 » 12 02 11 00:47

    Jag har ett problem med min Ninety som iförsig inte är så allvarligt, men något irriterande.

    Bilen är en Ninety 1986 med 2.5liters bensinmotor.

    Med jämna mellanrum börjar motorn gå lite dåligt, ungefär som när man har för lite choke med kall motor, dvs. lite orkeslös och motvillig till varvtalsökning. Då vet jag att det är dags att lossa fördelarlocket och putsa bort oxiderna som satt sig på de fyra ”kontaktytorna” där rotorn snurrar förbi. När oxiderna är bortputsade går motorn lika bra igen.

    Under de perioder som bilen stått ständigt ute har detta fenomen uppstått oftare, kanske 1 gång i månaden och när bilen fått stå i garage tar det längre tid innan det uppstår, kanske 2-3månader. Jag har provat både med orginal fördelarlock och pattern såsom Britpart, men kan inte se någon skillnad.

    Är det någon som vet eller har några teorier om vad orsaken är. Kan det vara en dålig tändspole som ger för låg eller hög spänning?, Kan det vara pga att jag smörjt nockarna på fördelaraxeln med Litiumfett?, kan det hänga ihop med kondensatorn?, brytarspetsinställningen? (den har jag ställt in med Dwell angle instrument till angivet värde), finns det något att spraya i locket som hjälper? Kan ett optiskt tändsystem hjälpa (tar ju bort brytarna som felkälla)

    Jag har haft ett femtontal bensinbilar och endast råkat ut för detta en gång förut och då var det en volvo 340dl 1982 med 1.4liters fransk B14 Renaultmotor.

    Fördelarlock med oxider

    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    #1788

    Fredrik Johnander
    Linköping, Östergötland
    ----------------------------
    "Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    "Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    "Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992 RIP-skrotad
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    "Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    "Hydraulic power rules"

    • Detta ämne redigerades för 4 år, 4 månader sedan av .
    #38651

    Inlagt av clabbefix » 12 02 11 20:15

    Hej,

    På 80-talet brukade mina saabar göra sådär.
    Lösningen var att byta kondensator.
    Den är (på saaben) en liten cylinder som har en sladd som sitter på sidan av fördelaren.
    Jag vet inte om det är likadant på en riktig bil 

    /Claes

    #1788

    Fredrik Johnander
    Linköping, Östergötland
    ----------------------------
    "Marion II" LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    "Dunderklumpen" Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    "Trötter", delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992 RIP-skrotad
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    "Marion" LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    "Hydraulic power rules"

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.