P38 (slaktad)

  • Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2020-06-15 22:36 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #59485
    Profilbildaxly
    Deltagare

    Hej, jag har en importerad men aldrig inreggad P38 i bedrövligt skick som har varit ämnad som donatorbil för mer än en ägare innan mig (fronten söndersågad, ett hål upptaget i golvet runt växellådan). Jag har sedermera tagit vara på motorn men det mesta övrigt finns kvar. Lampor i gott skick ligger brevid, drivlinan intakt. Stolsklädslar kass, men stommarna fräscha etc. (Styrboxar någon?)

    Om någon känner att reservdelar är bra och kan få bort den från där den står lovas ett väldigt bra pris! (Läs: gratis) Den står strax syd om Göteborg.

    /Johan

    #60489
    ProfilbildMagnus Henke
    Deltagare

    Hej

    Jag jagar en converter som kan användas för att få min gamla D2a att röra sig lite mer entusiastiskt när man trycker på gasen och inte bara koka olja i den alltför lilla converter som är orginal. Ashcroft engineering i England anger, på en sida där man tidigare sålde HD convertrar, att vissa P38 convertrar passar till min bil, men då måste det vara av en viss typ som kom tidigt eller sent i produktionen. Nu undrar jag naturligtvis därför :

    1 Har du kvar en att sälja till mig? Eftersom du slitit ut motorn borde den vara lätt att komma åt gissar jag?
    2 Vet du om det är rätt typ? Ashcroft skriver:
    – core from a P38 4.0 or a P38 4.6 Mems (thor)and not the earlier GEMS or Disco 2 V8 converter .
    3 Om allt stämmer, vill du sälja och vad vill du i så fall ha för den?

    mvh,

    Magnus (3546)

    #60501
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Har du en D2 Td5? Då går inte convertern att flytta rakt över. Det är olika flexplattor med 3 eller 4 hål. Så vad Ashcroft gjorde tidigare var att de sålde den större convertern med D2ans fläns som sen passade i 3 håls flexplattan. Krävs mer än en vanlig hemmamekare för att byta fläns på en converter!

    #60504
    Profilbildaxly
    Deltagare

    Den jag har är (var) en gems-motoriserad bil, så det är väl tyvärr inte aktuellt ändå.
    Priset hade väl varit gratis om jag inte hade behövt slita allt för mycket för att få loss den 🙂

    Nu är den snart på väg till skrot då den behöver lämna plats för nästa bil.

    #60632
    ProfilbildMagnus Henke
    Deltagare

    Hej Johan (och ursäkta för sent svar)

    Okej då vet jag och tackar för svaret. Hopps du hittar något sätt att bli av med resten av bilen på ett konstruktivt sätt. 🙂

    Patrik
    Aschcroft erbjuder fortfarande servicen att göra anpassningen om man hittar en converter för dem att jobba på som jag fattar det.

    mvh,

    Magnus

    #60633
    ProfilbildMagnus Henke
    Deltagare

    Hej Johan (och ursäkta för sent svar)

    Okej då vet jag och tackar för svaret. Hopps du hittar något sätt att bli av med resten av bilen på ett konstruktivt sätt. 🙂

    Patrik
    Aschcroft erbjuder fortfarande servicen att göra anpassningen om man hittar en converter för dem att jobba på som jag fattar det.

    mvh,

    Magnus

    #60711
    Sune CullbergSune Cullberg
    Deltagare

    Off topic – Ashcroft har en adaptersats för v8 converter för td5:
    https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/td5-heavy-duty-torque-converter-fitting-kit.html

    D2 Td5 aut -03, RRC -95, D2 V8 -01
    Rester av RRC -77
    Tidigare LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
    Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97

    #60739
    ProfilbildMagnus Henke
    Deltagare

    Hej, å tack för infon.

    Jag har sett att de har den där satsen på sin sida. Funderar lite på bästa strategi för att få ett så enkelt byte som möjligt. Det är ju ett halvstort ingrepp att ta ner hela åbäket för att byta converter.

    Har tänkt att passa på att sätta in Achcrofts torsendiff i transferlådan medan jag ändå håller på och river runt. Hela operationen får blir lite närmare sommaren tyvärr eftersom jag inte har något garage att vara i.

    mvh,
    Magnus

    #60845
    MartinMartin
    Deltagare

    Har du kvar styrservon är jag intresserad. Gärna med så mycket runt omkring som möjligt. Pump med fäste, vätskebehållare, leder från rattstången, styrstag, (ev kylare) etc.
    Har ett projekt som behöver servokraft och då behövs det mesta mellan ratten till styrstagen. Har inte vägarna förbi på E6:an förrän till sommaren men den är ju snart här.

    Skickat PM

    /Martin
    [email protected]

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Det här svaret redigerades för 7 månader, 2 veckor sedan av .
    #60846
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    ursäkta för trådkapningen… men nån som har koll på om Achcroft (eller nån annan) fortfarande säljer en förstärkt converter till L322an??
    hittar ingen skälv!! men letar kanske på fel ställe…

    #60853
    Profilbildaxly
    Deltagare

    Har du kvar styrservon är jag intresserad. Gärna med så mycket runt omkring som möjligt. Pump med fäste, vätskebehållare, leder från rattstången, styrstag, (ev kylare) etc. Har ett projekt som behöver servokraft och då behövs det mesta mellan ratten till styrstagen. Har inte vägarna förbi på E6:an förrän till sommaren men den är ju snart här.
    Skickat PM
    /Martin [email protected]

    Kylaren är jag osäker på, oljekyl eller servokyl kommer jag inte ihåg, en av dem sitter som berget och medföljer bilen vare sig jag vill eller ej 😉 den andra var knäckt.. resten skall finnas där och jag plockar inte ner mer på den då jag behöver kunna ratta runt den för att få bort den. 🙂
    Bilen kommer rullas ut inom kort då platsen behövs typ nu, men jag kan nog hålla på den ett tag till (inte min mark så jag får fjäska till lite förståelse att ha en skrotbil stående där).

    #60858
    ProfilbildMagnus Henke
    Deltagare

    Hej Håkan E

    Aschcroft säljer inte längre färdiga HD converters, det är därför jag jagar en converter från en D2 V8 eller motsvarande.

    Här är deras sida där de förklarar varför osv.
    https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/miscellaneous/torque-converters/td5-heavy-duty-torque-converter.html

    mvh,
    Magnus

    #60861
    ProfilbildMagnus Henke
    Deltagare

    Hej Håkan E

    Aschcroft säljer inte längre färdiga HD converters, det är därför jag jagar en converter från en D2 V8 eller motsvarande.

    Här är deras sida där de förklarar varför osv.
    https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/miscellaneous/torque-converters/td5-heavy-duty-torque-converter.html

    mvh,
    Magnus

    #63013

    HÅKAN:

    Jag köpte en rebuilt från usa, de är samma på bmw x5 som för l322: https://www.ebay.com/itm/Rebuilt-Torque-Converter-BMW-540i-X5-740i-Rover-4-4L-ZF5HP24-157102-24401423307-/261583520699

    Riktigt bra grejer och bra support när jag pratade med honom. Han har jobbat med detta i många år nu.

    • Det här svaret redigerades för 6 månader, 1 vecka sedan av .
    #67152
    ProfilbildLion
    Deltagare

    Hej,
    Finns motorn kvar?
    I så fall vilken storlek är det 4,0 eller 4,6?

    Mvh Lasse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.