Range Rover Classic EFI 1990 Sten DÖD!

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Classic (1970-1995) Range Rover Classic EFI 1990 Sten DÖD!

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2020-03-10 11:33 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #60600
    ProfilbildAlexander
    Deltagare

    Hej,

    Jag har en Range Rover Classic, 3,9 Efi som laggat av helt.
    Det är en orginalbil och aldrig blivit trimmad eller liknande.
    Efter en storservice med byte av tändstift, fördelardosa rotor, tändkablar, olja filter + alla oljor, så gick den ca 2 km, när den blev varm börja den hacka, sedan gick den ner på typ 4 cylindrar sedan 2 sedan stendöd.
    Felsökning:

    Bytt bränslepump, kollat det nya bränslefiltret, bytt bränsletrycksregulator. Motorn får bränsle. Även testat att ta av bränsleslangar och testat.
    Nytt bränsle relä, nytt EFI relä, kontrollerat EFi boxen och rengjort den. (Ser ny ut) spelar kanske ingen roll. Stiften är torra, startar inte på startgas. Bilen får gnista.
    Det känns som samtliga injektors är stängda…

    Har någon upplevt något liknande? Till och med mekanikerna börja klia sig i huvudet!
    Så tacksam för idéer! Mina har tagit slut, det ända som är kvar är att EFI insprutsboxen är kass men då borde den ändå tända på startgas?

    #60609

    Är gnistan kraftfull och rätt timad borde den gå på startgas (om det får luft och blir av med avgaserna)
    Hur är det med fördelaren, blev inget knas med den när du bytte delar?
    Ta det lugnt med att byta delar, blir bara svårare att hitta felet då, bättre försöka mäta sig fram, står tändningen rätt, får spridarna öppningspuls, är bränsletrycket OK, stämmer värden på temperaturgivare osv.

    #60612
    ProfilbildAlexander
    Deltagare

    det är en bilfirma som utför allt. Det är bra bränsletryck. Efter service gick den perfekt i 2 km. Den gick på tomgång 20-30 min efter service. MAF mätare är rengjord, men endast en större knall på startgas. Dem har även bytt ignition coil. Bra stark och jämn gnista Men du har helt rätt med att pilla i för mycket saker istället för att felsöka systematiskt. Dem skall mäta spridarna och se vad det är för spänning på dem även mäta kompression i motorn. Men som Sagt gick perfekt och kändes stark, sedan orkeslös hakande på 4 cylindrar, sedan typ 2. Sen starta den inte.

    #60613

    Knall på stargas kan ju antyda att gnistan kommer vid fel tillfälle, kolla att rotorn i fördelaren sitter som den ska. Kolla även tändläget med stroboskoplampa.

    #60641
    ProfilbildGork
    Deltagare

    Typiskt fel efter justering av tändning. Fördelarein inte tillräckligt åtdragen, och har vridit sig tills tändningen blir fel. Har haft samma problem fast på en annan typ av bil.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.