I januari 2005 på Detroit Motor Show hade den femte modellen i Land Rovers historia premiär. Denna nya bil har vägegenskaper som kan konkurrera med de mest prestanda inriktade stadsjeeparna. Som top-of-the-line erbjuds en kompressormatad V8 som skickar bilen till 100 km/h på 7,6 sekunder.

Nytt var också Dynamic Response som är ett aktivt system för att minska krängningar vid aktiv körning detta system jobbar med den luftfjädring som finns för att även kunna lyfta och sänka karossen för önskade egenskaper. Luftfjädringen är standard på alla versioner men Dynamic Response är endast standard på Supercharged men tillgänglig som option för de andra motoralternativen. Range Rover Sport delar plattform med Discovery 3 men en väsentlig skillnad är att axelavståndet är kortare, endast 108 tum på Sport jämfört med 113,5 tum på Discovery.

Motor alternativ vid lanseringen var en V8 4.4 bensin på 4394 cm³, 299 hk vid 5500 r/min, 422 Nm vid 4000 r/min och den överladdade V8 4.2 Supercharged bensinmotor på 4197 cm³, 390 hk vid 5750 r/min, 550 Nm vid 3500 r/min och en V6 turbo diesel på 2720 cm³, 190 hk vid 4000 r/min, 440 Nm vid 1900 r/min. Till modellåret 2007 kom även en V8 turbo diesel med 3630 cm³, 272 hk vid 4000 r/min, 640 Nm vid 2000 r/min som ger en acceleration till 100 km/h på 9,2 sekunder.