Renovera/byta förgasare

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Classic (1970-1995) Renovera/byta förgasare

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-03-18 13:36 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39226
    ProfilbildRonny Sundqvist
    Deltagare

    Jag har ett problem. Eller ja, jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska göra…

    Jag har en RRC som är lite ”trimmad”, sitter en Weberförgasare och extraktorgrenrör. Är min första RRC så jag kan inte säga om det gör någon jätteskillnad på prestanda. Oavsett så känns det som det kvittar på den bilen =) Och jag är mer intresserad av originalutförande…

    I köp/säljgruppen på Fejan är det förgasare med insug till salu för 300 kr som jag tänkte köpa. Så frågan är:

    Är det värt att köpa och renovera? Såg att en renoveringssats kostar ca 900kr. Eller är det bättre att köpa nya? Eller inte byta alls?

    #39227
    ProfilbildTomas Hinderson
    Deltagare

    Klart man ska ha originalförgasare! När man väl får dem att funka är de alldeles utmärkta, mycket bättre än sitt rykte! Ryktet beror nog på att de är ganska meckiga att få ordning på när de börjar bli slitna (eller misshandlade av någon som borde hållit sig ifrån dem…). Är också lite mer pyssel att ställa in och justera än ”vanliga” förgasare. 300:- låter som värt i vilket fall som helst. Kolla det vanliga: Slitage i spjällaxlar, inte alltför mycket glapp i kolven, att alla RR-delar som skall finnas är med t.ex. reglagearmar och rör/kopplingar för RR m.m. Är det sådana med ”överströmningsventil” på spjällplattorna bör man kolla dessa också, kan i och för sig med fördel tas bort/blockeras. Temperaturkompensatorn brukar alltid stå fel och är svårt att få tag i vettiga specar för. Anges vara ”non serviceable” av ZS, men det är lögn. Vad ingår i renoveringssatsen?

    #39258
    ProfilbildRonny Sundqvist
    Deltagare

    Det är väl lite besvärligare när det är två som ska synkas också…. Kollat på lite olika ställen men på Misab får man packningar, nålventil, membran och munstycke m.m.
    http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=cdsk12&id=2408

    Hittade andra där man får med spjällaxel också.
    Finns på engelska sajter också.

    Hur ser man vilken förgasare det är? CD-175 finns väl i olika modeller…?

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av .
    #39475
    ProfilbildTomas Hinderson
    Deltagare

    Det har suttit olika versioner på RR beroende på årsmodell. Verkstadshandbok gäller för att veta exakt. Har för mig att när de är nya sitter det en liten ”plåtflagga” under en av skruvarna till membranhuset som talar om typnummer. Sannolikheten att de sitter kvar efter 30 år måste anses som infinitesimal…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.