Renovera Fördelningslåda

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Classic (1970-1995) Renovera Fördelningslåda

Etiketter: 

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2020-07-28 10:15 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #69318
    Profilbildpersson36
    Deltagare

    Hej!
    Håller på att hjälpa en vän med hans Range Rover Classic -80 (tror jag). Har aldrig någonsin varit i närheten av dessa bilar. Jag ska då renovera fördelningslådan och har kommit såpass långt att det bara är den mittersta drevsatsen kvar, som jag dock inte förstår mig på hur jag ska gå till väga för att få ur. Har en handbok och engelskan hängde med just till detta momentet. I handboken står det så här: ”screw a suitable extractor into the 8mm threaded hole provided in the intermediate gear shaft. Hold the intermediate gear cluster in position and withdraw the shaft.”
    Kan någon förklara vad som menas? Google Translate fungerade inte. Förstår ju liksom att det är gängat där i osv men skulle ha haft en förklaring på svenska.
    Ska tillägga att jag endast har hållt på med en växellåda till kingcab tidigare, plus några i-shift växellådor på jobbet.

    #69352
    ProfilbildTomas Hinderson
    Deltagare

    Hej!

    Har aldrig gjort detta själv, men… Det står också:

    ”Insert the slave shaft RO 1003 to retain together the
    gears assembly…”

    Kan det vara något…?

    #69357
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Har ej gjort detta och inte tittat i boken för det,men översättningen låter som att där är ett M8 hål i mellanaxeln. Där ska det skruvas i en lämplig avdragare (troligtvis med M8 gänga 🙂 ) Håll allt i rätt position och dra ut axeln.

    Låter lite konstigt, men är det så att där sitter en låsning i mellanaxeln som pressas ut när man skruvar i en M8 i hålet?

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #69377
    Sune CullbergSune Cullberg
    Deltagare

    Jag antar att du tagit bort handbroms och huset för utgående axel bakåt, det de kallar ”speedometer housing”. Det låser axeln på plats. 8mm skruven är för att få tag i axeln så den går att dra ut. Sedan underlättar det med en rörstump/kvastskaft/avkapad järnbit med samma diameter som axeln men så lång som innermåttet i lådan som man stoppar i istället. Det är en ”Slave shaft RO 1003”. Det är så alla shims och drev och lager kan tas ut i ett stycke. Underlättar också vid montering 🙂

    D2 Td5 aut -03, RRC -95, D2 V8 -01
    Rester av RRC -77
    Tidigare LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 ,90 4dr, Disco2 Td5 aut -02
    Annat 4x4,Fargo -49,fc150,Wagoneer -79, J**p xj 88,89,90,97

    #69382
    Profilbildpersson36
    Deltagare

    Tack för svar alla! Om jag då förstår dig rätt Sune ska alltså hela drevaxeln dras ur? Har provat skruva i en bult där men inget händer…själva m8 gängan sitter lite på sidan och i centrum sitter det en liten m10 insex ”bult” (finns ingen skalle) som ser ut som en låsning, har även provat att skruva i en m10 bult där men inget händer då heller… 🙂

    #69403
    ProfilbildTomas Hinderson
    Deltagare

    Med risk för att låta vara helt fel ute: Du ”trodde” att det är en -80:a… Är det säkert, vad är det för VIN på bilen?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.