Riding height för Defender 90 STD årsmodell 1999?

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 Riding height för Defender 90 STD årsmodell 1999?

  • Detta ämne har 16 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-05-24 18:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #70259
    ProfilbildP-G Johansson
    Deltagare

    Hej, Vad är den ursprungliga ”Riding height” för en Defender 90 STD, Td5?
    Jag söker alltså avståndet från navets centrum upp till skärmkantens nedre del. OBS! Ej höjd Defender och med någorlunda fräscha fjädrar.

    Kommer nämnligen inte ihåg hur mycket jag höjde min Defender och för att inte få problem vid byte till nya fjädrar eller stötdämpare behöver jag referensvärdet från en Defender i originalskick.

    //PG

    #78552
    ProfilbildHenrik
    Deltagare

    Hej,
    ser inte att du fått något svar här men du kanske löst problemet i allafall?
    Om så är jag intresserad av att veta dina slutsatser, dvs. måtten om du kan dela.
    //Henrik

    90 Td5 -99
    88 - 65

    #79478
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Hi PG,

    Take a look at this forum https://forums.lr4x4.com/topic/47912-1-2-3-4-5-lifts-but-over-what-eaxctly/?tab=comments#comment-437086
    I have a 90 with standard Heavy Duty springs and I would say this is about right.

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    #79483
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    PG by the way I have a full set of new HD springs if your interested, I ordered two sets by mistake.

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    #79839
    ProfilbildP-G Johansson
    Deltagare

    Hi Henrik and Michael,
    Thanks for your feed back and link to Gwyn Lewis.

    Question is solved more or less. As mentioned above I measured from the hub center and up to the plastic wheel arch (more easy to measure that way) and then managed to get the corresponding height value from a ”new” Defender without lift. Difference approximately 5 mm. Happy with result I looked around for new 2″ shocks. I will measure the Lewis way as well.
    Already familiar with Gwyn Lewis hard core stuff I ended up with his OME shocks, HD turrets, retainers etc. What a difference!

    Thanks Michael for mentioning your HD springs. Even though the springs on the driver side are sagging a bit I leave that for a the time being.
    //PG

    #79846
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Hi PG,

    Feel free to write in Swedish, I need to learn more, I just cant write it at all well. I considered fitting a two inch lift on my 90, but decided to go for standard HD after I learnt lifts affect the caster angle, the prop shaft, break pipes and sway bars, if fitted. But after I fitted new springs and Terrafirma shocks it did give it a bit of lift. See below the night photo is before and snow photo after. Not trying to flog the springs, I would just think twice before fitting a lift kit.

    All the Best Michael

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    Bilagor:
    #79901
    ProfilbildP-G Johansson
    Deltagare

    Hej Michael,

    Först, glömde ju skriva in siffervärdena som Henrik frågade efter.

    – Standard riding height (mätt navcentrum till skärms nederkant) från en Def 90 STW: 500 mm
    – Nuvarande riding height: 550 mm

    Även om det nu inte är helt korrekt så blev det en bra fingervisning. Specifikationen till mina fjädrar hade förkommit så jag visste inte om höjningen var 1 eller 2 tum. Bra att veta när man ska byta stötdämpare.

    Det hade ändå fungerat med standardlängd på EMU-dämparna och 2″ höjning. Inget problem med bromsledningar eller att fjädrarna hoppade ur fästen vid maximal artikulering. Krängningshämmaren bak var dessutom borttagen ett par år tills Bilbesiktningen upptäckte ofoget.
    Som du säger bör man nog veta vad man ger sig in på när det gäller höjning. Även med måttliga 5 cm höjning blir det ändrade vinklar lite här och var. Kunde exempelvis inte fylla på samma mäng olja i kardanhusen eftersom hålen för påfyllning vinklats nedåt. Har väl haft en del tur för det har fungerat bra hittills. Enda orosmolnet var egentligen hur främre kardanaxeln skulle klara sig. Har nu bytt till en dubbel kardanaxel fram. Har inte bytt drag link vilket kanske är dumt. Expertis får korrigera. 🙂
    Har tills vidare behållt de gamla fjärdarana men bytt till 2″ dämpare fram och 3″ samt längre bromslledningar även om det inte ska behövas fram då krängningshämmaren blir kvar. Defendern går jättestadigt.

    Tack för inspirerande bilder. Snygg och välvårdad Defender.
    Fin bonus att du ändå fick en höjning med HD fjädrarna. Nog så bra i knixig terräng.

    #79932
    ProfilbildHenrik
    Deltagare

    Tack för alla bra råd och tips.
    Själv sitter jag i omvänd problematik…..har en 2″ lift på bilen (90:a Td5) vid inköp och funderar på vad som är bytat och vad som krävs för att
    få den tillbaka till orginal höjd. Fjädrar stötdämpare naturligtvis men…..vad mer?

    90 Td5 -99
    88 - 65

    #80118
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Sounds all good to me, well done.

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    #84324
    ProfilbildSvante Lind
    Deltagare

    Hej Michael och övriga,
    Är nybliven Defender ägare och har naturligtvis massor att lära…
    …kröp genast under bilen (Klara) och kollade höjder på fjädrar på den henne.
    Klara är i originalskick från leverans, men då den beställts och byggdes åt brandkåren (ursprungligen) är jag osäker på om fjädrarna kan vara HD ?!?
    Hon har 15mm (tråd-) diameter och 9 varv fram (255mm vilo längd på vår grusplan), samt 20mm diameter och 8 varv bak (310mm) ”driver side”.
    Du har ju ett set HD fjädrar, kan du ge mig tråd-diameter, antal varv på respektive fjäder (fram och bak)?
    Det vore bussigt.
    (kan skriva på engelska om du hellre vill det)
    PS.
    Skulle kunna vara intresserad av dina extra HD-fjädrar – om de ger lite högre vilo höjd än mina nuvarande… 😉
    Mvh Svante

    #84337
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Hi Svante,

    The rear standard height HD springs are just under 18mm, see https://bearmach.com/product/heavy-duty-coil-springs-sucicihd/heavy-duty-rear-coil-springs-suitable-for-defender-disco-1-range-rover-classic-vehicles-295lbs-445mm-height-pairs-ba-2102 I count 9 turns, but see photo below, blue springs. I also put a photo of the front springs.

    I am afraid I have now sold the spare springs I had, sorry.

    ALL THE BEST MICHAEL

    P.S. Do you have sway bars fitted? I replaced mine, but when they were off it made a significant lift. I know sone do not use sway bars to get better articulation

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    • Det här svaret redigerades för 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #84361
    ProfilbildSvante Lind
    Deltagare

    Hi Michael,
    Thanks for such fast reply and very much for pics and link as well 🙂 !
    Can´t tell the original colour of my springs, as she´s been rust protected by ”Rostskyddsmetoder” less than two year ago. By far the best rust-protection company in mid Sweden in my opinion – but the anti-rust cover erase all original appearances (including the ”paper tags” on all components. These were readable before the anti-rust treatment according to the previous owner)…
    …so, measurements of the springs (front and rear) are just ”about”, I´ve taken off some half mm from the calipers reading to adjust for the anti-rust coating.

    No sway bars mounted, have not been any either (just checked this with the previous owner).
    As far as I understand, they use to have sway bars…?

    The coils in the pics (you provided) seem to have equal distances at all the turns.
    I can tell, my coils are progressive – as she (on pretty equal ground) rest on 4 of the 9 turns in the front suspension and 3 of the 8 turns in the rear (see pics). Her progressive coils make up for the absence of sway bars, and also helps to give her maximum abilities in rought terrain (obviously) – that make sense. Wonder if this could be one of the a OEM set up for ”government/fire department use” chassies, as she originally was ordered to ”Räddningstjänsten” (= Brandkåren) here in Sweden..?!?

    I have to look in to this little more… as we are just the third (kind of) ”active” owner (= user) of the car. And I doubt the ”Räddningstjänsten” has de-mounted any sway bars nor rebuilt the car out of her building specs. Previous owner has done no changes to her mechanical structure (nothing to the suspension, neither engine, nor transmission).
    They just added some nice acessories to the body, to make her little more useful for us civilians. 😉

    So what we have is a fairly untouched lady – with some interesting details…
    Thanks for all your inputs in the subject, so far. Guess we´ll see each other on one of the meetings… 🙂
    Have a great day !
    / Svante

    Bilagor:
    #84629
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Thanks for the tip on anti rust, been looking for a good company. I think the sway bars are optional, better cross country without them, but mine swayed like a boat on the road before i fitted new ones…

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    #84725
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Hi Svante,

    So I learnt something, 90s if fitted with 265/75/16 tires were fitted with sway bars, due to the give in the tires I guess. This may be useful for you, a photo of the recommended sprints for the landy.

    Regards Michael

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    Bilagor:
    #84754
    ProfilbildSvante Lind
    Deltagare

    Thanks for sharing, Michael !

    Where did you find this dokument – love to read it all… 😉

    Guess she falls under the 110 Levelled section, as she has 2950kg max weight in the registration documents (?).

    Have a good one !!!
    /
    Swede

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.