Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 › Riding height för Defender 90 STD årsmodell 1999?
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-25 20:02 av .
- FörfattareInlägg
- 2020-08-14 kl. 08:18 #70259
P-G Johansson
DeltagareHej, Vad är den ursprungliga ”Riding height” för en Defender 90 STD, Td5?
Jag söker alltså avståndet från navets centrum upp till skärmkantens nedre del. OBS! Ej höjd Defender och med någorlunda fräscha fjädrar.Kommer nämnligen inte ihåg hur mycket jag höjde min Defender och för att inte få problem vid byte till nya fjädrar eller stötdämpare behöver jag referensvärdet från en Defender i originalskick.
//PG
2021-01-26 kl. 08:45 #78552Henrik Sonesson
DeltagareHej,
ser inte att du fått något svar här men du kanske löst problemet i allafall?
Om så är jag intresserad av att veta dina slutsatser, dvs. måtten om du kan dela.
//Henrik2021-02-13 kl. 12:39 #79478Michael Hands
DeltagareHi PG,
Take a look at this forum https://forums.lr4x4.com/topic/47912-1-2-3-4-5-lifts-but-over-what-eaxctly/?tab=comments#comment-437086
I have a 90 with standard Heavy Duty springs and I would say this is about right.Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners
2021-02-13 kl. 14:48 #79483Michael Hands
DeltagarePG by the way I have a full set of new HD springs if your interested, I ordered two sets by mistake.
Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners
2021-02-20 kl. 12:01 #79839P-G Johansson
DeltagareHi Henrik and Michael,
Thanks for your feed back and link to Gwyn Lewis.Question is solved more or less. As mentioned above I measured from the hub center and up to the plastic wheel arch (more easy to measure that way) and then managed to get the corresponding height value from a ”new” Defender without lift. Difference approximately 5 mm. Happy with result I looked around for new 2″ shocks. I will measure the Lewis way as well.
Already familiar with Gwyn Lewis hard core stuff I ended up with his OME shocks, HD turrets, retainers etc. What a difference!Thanks Michael for mentioning your HD springs. Even though the springs on the driver side are sagging a bit I leave that for a the time being.
//PG2021-02-20 kl. 15:27 #79846Michael Hands
DeltagareHi PG,
Feel free to write in Swedish, I need to learn more, I just cant write it at all well. I considered fitting a two inch lift on my 90, but decided to go for standard HD after I learnt lifts affect the caster angle, the prop shaft, break pipes and sway bars, if fitted. But after I fitted new springs and Terrafirma shocks it did give it a bit of lift. See below the night photo is before and snow photo after. Not trying to flog the springs, I would just think twice before fitting a lift kit.
All the Best Michael
Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners
Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2021-02-21 kl. 17:52 #79901P-G Johansson
DeltagareHej Michael,
Först, glömde ju skriva in siffervärdena som Henrik frågade efter.
– Standard riding height (mätt navcentrum till skärms nederkant) från en Def 90 STW: 500 mm
– Nuvarande riding height: 550 mmÄven om det nu inte är helt korrekt så blev det en bra fingervisning. Specifikationen till mina fjädrar hade förkommit så jag visste inte om höjningen var 1 eller 2 tum. Bra att veta när man ska byta stötdämpare.
Det hade ändå fungerat med standardlängd på EMU-dämparna och 2″ höjning. Inget problem med bromsledningar eller att fjädrarna hoppade ur fästen vid maximal artikulering. Krängningshämmaren bak var dessutom borttagen ett par år tills Bilbesiktningen upptäckte ofoget.
Som du säger bör man nog veta vad man ger sig in på när det gäller höjning. Även med måttliga 5 cm höjning blir det ändrade vinklar lite här och var. Kunde exempelvis inte fylla på samma mäng olja i kardanhusen eftersom hålen för påfyllning vinklats nedåt. Har väl haft en del tur för det har fungerat bra hittills. Enda orosmolnet var egentligen hur främre kardanaxeln skulle klara sig. Har nu bytt till en dubbel kardanaxel fram. Har inte bytt drag link vilket kanske är dumt. Expertis får korrigera. 🙂
Har tills vidare behållt de gamla fjärdarana men bytt till 2″ dämpare fram och 3″ samt längre bromslledningar även om det inte ska behövas fram då krängningshämmaren blir kvar. Defendern går jättestadigt.Tack för inspirerande bilder. Snygg och välvårdad Defender.
Fin bonus att du ändå fick en höjning med HD fjädrarna. Nog så bra i knixig terräng.2021-02-22 kl. 08:21 #79932Henrik Sonesson
DeltagareTack för alla bra råd och tips.
Själv sitter jag i omvänd problematik…..har en 2″ lift på bilen (90:a Td5) vid inköp och funderar på vad som är bytat och vad som krävs för att
få den tillbaka till orginal höjd. Fjädrar stötdämpare naturligtvis men…..vad mer?2021-02-25 kl. 20:02 #80118Michael Hands
DeltagareSounds all good to me, well done.
Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.