Ryckig och ojämn gång

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2020-10-28 22:22 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #73249
    #5573 Pär#5573 Pär
    Deltagare

    Har ett problem som jag inte blir klok på:

    För en tid sedan började motorn ”rycka” och tappa kraft vid belastning. Ibland gick den inte på alla cylindrar.
    Jag har gjort följande: bytt spridarkablage, kontrollerat eventuell olja i ECU-kontakten, bytt bränslefilter, bytt tätningar och brickor på spridarna, känt på övertrycksventilen i turbon (utan att ha lossat armen), kontrollerat slangar och anslutningar. Inga felkoder och värdena på luftflöden och turbotryck verkar ok vad jag kan se. Har pingat bränslepump och spridare och fått ok. Inget läckage vid bränsletrycksregulatorn och ingen tjuvluft vad jag kan märka.

    Jag har inte lyft och kontrollerat om bränslepumpen är igenkloggad.

    I dag har jag säkert kört 15 mil och bilen gick som en klocka… tills det började igen 🙁

    Någon som har erfarenhet av något motsvarande och som dessutom hittade felet? Jag blir inte klok på det eftersom den går bra långa stunder.

    #5573 Pär

    #73267
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    Hej Pär!!
    kan du höra om bränslepumpen går när bilen bråkar?? en soppapump som lägger av kan ju gå ibland… och ibland inte!!
    Håkan.

    #73270
    #5573 Pär#5573 Pär
    Deltagare

    Hej Håkan!
    Jag hoppades att någon som du skulle svara 🙂
    Var ute precis och vred om nyckeln. Pumpen går, men det lät som filtret fylldes på en kort stund. Det tyder väl på att den inte har pumpat som den ska? Jag ska ut och logga lite värden i dag när jag vet att den inte är ok. Tycker att det borde ha felkodats om den inte funkat.

    #5573 Pär

    #73291
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    inte helt säker på om den ger felkod för pumpen… men borde ge felkod för lågt bränsletruck iallafall…
    kan det va nåt litet läckage på bränsleledningen?? sånna kan ju va svåra att hitta…
    eller skit i tanken typ alger eller rostflagor… men du har väl plast-tank?? annars är rostflagor luriga!!
    men att pumpen går en kort stund tycker jag är ganska normalt!! men försök lyssna om den går när bilen går illa!!

    #73299
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    Hej Pär! Jag hade ett liknande fel på en Defender, dock med 300 tdi motorn. Den kunde plötsligt bli helt kraftlös. Gick bara på tomgång, men ville inte varva upp. Helt orkeslös när man gasade på. Trodde först att det var alger som ställde till det, så jag bytte bränslefilter. Sågade itu det gamla filtret för att kolla om det var alger i det, men det var det inte. Av en händelse kollades ingången/röranslutningen till filtret och DÄR satt det en rostflaga som täppte till. Bort med flagan och problemet var löst. Alltså….. Ett litet skitfel som ställde till det. Kan ev. vara ett liknande skitfel på din också.

    Mina fem öre MVH. Ray.S. nr. 86.

    #73423

    Hej Pär
    Jag har haft något liknande. Kraftlös och ojämn gång mellan varven. Gick igenom dom ”vanliga” Land Rover märkligheterna.:-). Olja i kablarna till ECUn, spridarkablage bytt, luftmassemätare. osv…. Inget hjälpte……..
    Problemet i mitt fall var tjuvluft mellan intecoolern och insugningsröret.
    Nya slangklämmor och problemet var löst.

    Går som en klocka igen
    Disco2a 2002 TD5

    Med vänlig hälsning,
    Fredrik

    #73561
    #5573 Pär#5573 Pär
    Deltagare

    Tack för alla tips! Nu har bilen stått några dagar till förmån för älgjakt. Ska ta tag i era förslag och återkommer när/om jag hittar något.

    #5573 Pär

    #73568
    ProfilbildJimmy Johansson
    Deltagare

    Vilken version av td5:an är det? på 10p Sitter det en lite ventil. Den är till wastegaten följer man vacuum slangen från wastegaten ner så hittar du den vid sidan av motorn. Är det fel på den så kan den orsaka detta fel.

    #73973
    #5573 Pär#5573 Pär
    Deltagare

    Nu har jag haft bilen till jobbet hela veckan för att provocera fram felet och se om det går att läsa av några konstiga värden. Självklart går den hur bra som helst. Har dock upptäckt att luftflödesgivaren inte funkar. Verkar ge ett defaultvärde på 4,3 g/s oavsett varvtal. Någonstans ska man ju börja…

    #5573 Pär

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.