Secondary Air Intake eller ECU?

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Secondary Air Intake eller ECU?

  • Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-09-17 07:30 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #89821

    Hej!

    Jag har köpt en Disco 2 från 2002, V8. Underbar bil!

    Bilen har en felkod för SAI, men den har ingen SAI monterad, och vad jag kan förstå har den aldrig haft det heller.
    Det finns gissar jag 2 sätt att lösa det här på:
    1: montera in en ny SAI, så ECU:n blir glad.
    2: Mappa om ECU:n så den förstår att den ska sluta leta efter SAI:en.

    Jag tänker att 2:an är klart enklare 🙂 Hur mappar man om ECU:n? Går det att göra via Nanocom? Något som enbart Landrover själva gör? Leta efter en ECU från en Disco 2 som ursprungligen inte hade SAI. Vad jag förstår så är det enbart 2-3 % av alla som såldes som inte hade SAI, så det kan ju bli svårt att hitta.

    Tar tacksamt emot tips.

    /S

    #89858
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Vet du om den är svensksåld eller import bil? Om import vart ifrån?

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #90371

    Nope, Svensksåld och bara rullat inom Sverige enligt transportstyrelsen.

    #90581
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Då bör den inte ha Secondary Air intake, så frågan är om där är kablage för det och det är skadat eller om det är ECU som fått fnatt.
    Har du hittat kablaget till det?

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #90630

    När jag kollar i motorhuset så är det ett par saker som inte känns rätt:
    1: Det finns uppenbart inga ”Diverter Valves” som syns här: https://www.roverlandparts.com/2ndair.aspx
    2: Däremot så finns det någon sorts luftpump (som inte har några slangar till sig) på samma plats där det ska finnas en SAI-pump.
    3: Om man tittar på den här filmen och pausar exakt vid 30 sekunder så ser man hur vacumslangarna sitter fast på ”Diverter valve”. Såna vacumslangar har jag som hänger löst i motorrummet. Kolla efter den tunna slangen som går ut på högersidan av Diverter Valve. https://www.youtube.com/watch?v=AZub7gxS9bE

    Jag börjar luta åt att den någon gång har haft SAI, och någon tidigare ägare har försökt ta bort det.
    Så frågorna är då:
    a) Ska jag försöka återmontera SAI? Känns som om det kan kosta och dessutom inte bli bra. Många försöker ju ta bort den.
    b) Mappa om ECU så att den struntar i SAI? Har läst att det är svårt, att enklast är att byta till en ECU från en bil utan SAI. Det blir till att leta då…
    c: Skita i det och fortsätta köra. Ska jag i sådana fall stänga vacuumslangarna, eller ska jag låta dom vara kvar.

    Nybliven Discovery ägare, så jag gissade att det skulle bli ett par såna här frågor! I like!

    Stort tack för svar, ett levande forum där vi hjälper varandra är guld värt!

    #90664
    ProfilbildKarl Edfors
    Deltagare

    Jodå, finns svensksålda 2002 och 2003 med SAI. Troligen som du skriver att tidigare ägare har försökt montera bort det.

    #90673

    Så just nu blir det val C, köra vidare. Frågan är om jag ska stänga vacuumslangarna, har inte hittat info om det.
    Jag ska testa lite och se om det gör någon skillnad.

    #90683
    ProfilbildKarl Edfors
    Deltagare

    Lyser motorlampan måste det åtgärdas innan besiktning.

    #90732

    Jag undrar så hur förra ägaren tänkte.
    Men så har jag känt med alla begagnade bilar jag ägt, och jag gissar att de som köpt dom efter mig tänkt likadant om mig 🙂

    #90734
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    hej. du har fått ett pm…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.