Sliten pinjong/kronhjul bak på Salisbury-axel

Forum ALLMÄNT Övrigt snack Sliten pinjong/kronhjul bak på Salisbury-axel

Etiketter: , , ,

  • Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-09-05 22:39 av .
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36665
    Profilbild5399
    Deltagare

    Som titeln säger så börjar jag få en rätt sliten bakaxel på min Defender 110 -97. Min fundering är vilken väg man ska ta för att åtgärda det. Vad jag kan se så är det ett spel på ca 1/8 varv när man snurrar på kardanen. Släpper man upp kopplingen så blir det oftast ett klonk/smäll.

    Ska man köpa en en pinjong och kronhjul med original 3.54 utväxling (ny eller beg)? Eller ska man satsa på en förstärkt från ex Kam differentials? Den är då 3.8 istället och då bör väl den främre också bytas till motsvarande för att inte axlarna ska snurra olika snabbt? Dvs mer jobb 🙂

    Sen går tankarna vidare om man ska montera en locker bak och då kanske det är bättre att gå ifrån Salisbury för att få fler modeller att välja på och en mer lättskruvad axel?

    Tacksam för tips och råd.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.